• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 9 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99425
+
-

نبض نامنظم تورم در استان‌ها

ارزان‌ترین و گران‌ترین استان‌های ایران کدامند؟

شیوع ویروس کرونا و قرنطینه شهرها و روستاها، با محدود شدن سفرهای نوروزی، سیمای متفاوتی از نرخ تورم را در استان‌ها در فروردین‌ امسال ترسیم کرد؛ به‌نحوی که از یک سو استان هرمزگان در جنوب شرق ایران بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را تجربه می‌کند اما بوشهر به‌عنوان یک استان جنوبی با مرز دریایی گسترده نرخ تورم نقطه به نقطه پایین‌تری را تجربه کرده است. این نبض نامنظم نرخ تورم البته در استان‌هایی تقریبا با ماهیت مشابه تجاری با کشورهای همسایه هم مشاهده می‌شود به‌نحوی که نرخ تورم در استان کردستان به‌عنوان یک استان مرزی با کشورهای همسایه در غرب در پایین‌ترین سطح نسبت به کل کشور بوده اما استان ایلام در همان منطقه غرب کشور و هم مرز با کشور عراق پس از هرمزگان بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را به ثبت رسانده؛ در عین حال نرخ تورم در استان آذربایجان غربی و دارای مرز مشترک با برخی کشورهای همسایه ایران در شمال غرب پس از کردستان در رتبه دوم استان‌هایی قرار داشته که نرخ تورم نقطه به نقطه کمتری را تجربه کرده است.

ارزان‌ترین و گران‌ترین استان‌ها
براساس اعلام مرکز آمار ایران، در فروردین‌ماه شهروندان 9استان هرمزگان، ایلام، تهران، البرز، لرستان، اصفهان، قم، گلستان و خراسان شمالی، نرخ تورم نقطه به نقطه بالاتر از میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند. در سایر استان‌های کشور نرخ تورم نقطه به نقطه از میانگین نرخ تورم 19.8درصدی نقطه به نقطه کشوری پایین‌تر گزارش شده است. به‌نحوی که نرخ تورم نقطه به نقطه در استان کردستان در فروردین 14درصد بوده که کمترین میزان در بین استان‌های ایران به‌حساب می‌آید. استان‌های بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی هم در فروردین امسال فشار تورمی کمتری را تحمل کرده و نرخ تورم نقطه به نقطه این استان‌ها بین 15تا 16درصد برآورد شده درحالی‌که شهروندان استان هرمزگان در جنوب ایران یک سبد کالاها و خدمات مصرفی را 27.4درصد گران‌تر از فروردین سال گذشته خریداری کرده‌اند. بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویر احمد با ٣.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ١.١ درصد افزایش است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین‌ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٢.٢درصد رسید و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام 39درصد و کمترین آن مربوط به استان فارس به میزان 28.5درصد برآورد شده است.

    نوسان تورم در سبد خوراکی‌ها

روایت رسمی مرکز آمار ایران از روند تغییرات قیمت کالاهای خوراکی پرمصرف خانوارهای شهری ایران نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک از فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال با 37.7درصد افزایش به 23هزار و 950تومان، هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک با 16.5درصد افزایش به 10هزار و 33تومان رسیده است، این درحالی  است که قیمت گوشت قرمز که بخشی از نیاز بازار داخلی به آن با واردات ارز نیمایی تامین شده ارزان‌تر شده است و قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی با 3.5درصد کاهش نسبت به فروردین پارسال در‌ماه نخست امسال 97هزار و 900تومان و هر یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله هم با 11.2درصد کاهش 83هزار و 600تومان به‌دست مردم رسیده است.همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ ماشینی در این مدت 19.7درصد ارزان‌تر شده و در فروردین امسال با قیمت میانگین 11هزار و 600تومان به مردم فروخته شده است. این در حالی است که قیمت هر یک کیلوگرم تخم مرغ با افزایشی 23.9درصدی نسبت به فروردین پارسال به 7هزار و 800تومان افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید