• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99306
+
-

به یاد سوسن باغ کودکی

نگاه
به یاد سوسن باغ کودکی


محمود برآبادی ـ نویسنده‌ کتاب‌های کودکان

ادبیات کودک ایران در فاصله کمتر از یک‌ماه 2چهره برجسته خود را از دست داد؛ ثریا قزل ایاغ که عمری را صرف پژوهش و ترویج کتابخوانی کرده بود و از چهره‌های تأثیرگذار شورای کتاب کودک بود و اینک سوسن طاقدیس که از نویسندگان برجسته به‌ویژه در آثار ویژه کودکان و خردسالان بود. متأسفانه به‌خاطر شرایط کرونا از این هردو بزرگ چنان‌که باید یاد و بزرگداشتی نشد.
سوسن (معصومه) طاقدیس در بهمن‌ماه1338 در شهر شیراز به دنیا آمد. نخستین کتابش را با نام «دخترهایی به کوچکی یک انگشت» در سال1369 منتشر کرد. مدتی با برنامه کودک تلویزیون مرکز شیراز همکاری کرد و سپس کار خود را با سیمای جمهوری اسلامی ادامه داد.
مدتی نیز با مطبوعات کودک و نوجوان، کیهان بچه‌ها و روزنامه آفتابگردان و مجلات رشد همکاری کرد.
طاقدیس در زمینه شعر، فیلمنامه و مقاله‌های تحقیقی نیز فعالیت کرده است.
او بیش از 60کتاب برای کودکان و نوجوانان نوشته که برخی از آنان در جشنواره‌های گوناگون برنده جوایز ادبی شده و برخی نیز به زبان‌های دیگر ترجمه شده‌اند.
کتاب «قدم یازدهم» جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه پروین اعتصامی، جشنواره مطبوعات، جشنواره کتاب‌های برتر و تعدادی جوایز دیگر را از آن خود کرد. «کودکی حضرت فاطمه(س)» و مجموعة 7تایی گیلی‌گیلی و مامان و بابای کوچولو از دیگر آثار اوست.
او به‌رغم کودکی سخت و دشواری که داشت، آثارش سرشار از امید، شادی و تلاش برای تغییر شرایط موجود است. فانتزی رها و خیال سرخوش که لازمه ادبیات کودک است در آثارش موج می‌زند. کاش او به این زودی از میان ما نمی‌رفت و کودکان ما می‌توانستند آثار بیشتری از او را بخوانند؛ آثاری که کمبودش در ادبیات کودک ما احساس می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید