• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98931
+
-

بازنشستگان تامین اجتماعی، هنوز در انتظارند

افزایش 800هزارتومانی حقوق بازنشستگان کشوری


حقوق بازنشستگان امسال 15درصد افزایش پیدا کرده و همسان‌سازی حقوق برای 90درصد بازنشستگان اعمال شده اما تعدادی از بازنشستگان هم مشمول اجرای این قانون نشده‌اند.
اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، دیروز در یک نشست خبری، میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری را 800هزار تومان اعلام کرد. به گفته او، این افزایش حقوق نتیجه اجرای قانون همسان‌سازی است. امسال برای اجرای این قانون 6هزار و 500میلیارد تومان بودجه اختصاص پیدا کرده است درحالی‌که پارسال، بودجه همسان‌سازی ۳,۵۰۰ میلیارد تومان بود. افزایش حقوق از ابتدای امسال برای 90درصد بازنشستگان اعمال شده و میانگین حقوق آنها از 2میلیون و 700هزارتومان در سال گذشته، به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال‌جاری رسیده است. آنطور که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید، 10درصد از بازنشستگان یعنی جمعیتی در حدود 140هزار نفر مشمول اجرای قانون همسان‌سازی نمی‌شوند. اما آنها چه کسانی هستند؟ 
بازنشستگان کشوری خارج از طرح همسان‎سازی 3 دسته‌اند:
- دسته اول افرادی که بالای ۷برابر حقوق دریافت می‌کنند که تعدادشان کم است.
- دسته دوم کسانی که سنواتشان کمتر از ۳۰ سال است. این گروه به ازای هر سال که کم دارند، ۲.۵ درصد از همسان‌سازی‌شان کسر می‌شود. تعداد این گروه زیاد است.
- دسته سوم هم افرادی هستند که در گروه شغلی‌شان به تازگی بازنشسته شده‌اند و نسبت به افرادی که ۳۰ سال قبل بازنشسته شده‌اند، حقوق بیشتری می‌گیرند.
اجرای قانون همسان‌سازی حقوق یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشور در دهه‌های اخیر بوده است. این قانون فعلا برای بازنشستگان کشوری اجرا شده و بازنشستگان تامین اجتماعی با جمعیتی حدود 3.5میلیون نفر، شامل آن نمی‌شوند. بازنشستگان تامین اجتماعی در روزهای اخیر در نامه‌ای به حسن روحانی، نوشتند ۶۳ درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی در زمره حداقل‌بگیران این سازمان هستند و به سختی از پس مخارج و تأمین مایحتاج اولیه خود برمی‌آیند. آنها در این نامه از رئیس‎جمهوری خواسته‌اند اعتبار مربوط به اجرای قانون همسان‌سازی علاوه بر بازنشستگان کشوری برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی هم اختصاص داده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید