• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98896
+
-

امیرترین اردشیر تاریخ

سال1342که در نازی‌آباد به دنیا آمد، خانواده نامش را اردشیر گذاشتند اما از همان روز اول امیر صدایش کردند. در ابتدای کودکی که پدرش را از دست داد و مجبور به کارگری در قنادی شد نامش امیر بود و امروز که رکورددار قهرمانی در لیگ ایران در قامت سرمربی است او را «امیرخان» صدا می‌کنند. البته لقب «ژنرال» هم در تمام این سال‌ها به ابتدای اسم او چسبیده است. به‌عنوان بازیکن در نخستین سال‌های دهه60خودش را در فوتبال ایران مطرح کرد و از راه‌آهن به شاهین پیوست تا همه‌کاره خط میانی آن تیم باشد. او در کنار کریم باوی، محمود پازوکی، ضیایی، مرتضی یکه، مجتبی محرمی و دیگران تیم سفیدپوشی ساخته بودند که صابونش بارها به تن بزرگان استقلال و پرسپولیس خورده بود. امیر در خط میانی آن تیم تبدیل به ژنرال شد و از همان تیم به السد قطر ترانسفر شد. در بازگشت از قطر، پیراهن استقلال را پوشید تا به مرور صاحب شماره8معروف آبی‌ها شود. جالب اینکه نخستین حضور رسمی‌اش در تیم استقلال مقابل پرسپولیس بود. در داربی سال67که در جام‌حذفی کشور برگزار می‌شد او برای نخستین بار با لباس استقلال به میدان رفت و بعد از 120دقیقه بازی بدون گل یکی از ضربات پنالتی استقلال را از دست داد تا آبی‎ها از جام حذفی کنار بروند. اما 2 سال بعد در داربی سال69کاملا در ترکیب آبی‌ها جا افتاده بود و با 2 پاس گل، پایه‌گذار برتری 2-1استقلال در فینال لیگ قدس شد. شهرت امیر اما بیش از آنکه به سال‌های بازیگری و آن 20بازی ملی‌اش مربوط باشد، به سال‌های مربیگری و افتخارات فراوانش در این جایگاه برمی‌گردد. عکس‌های این شماره مربوط به سال‌های آخر امیر قلعه‌نویی در جایگاه بازیگر و سال‌های ابتدایی حضور او در عرصه مربیگری است. وقتی امیر هنوز جام‌هایش را نبرده بود و محمدهوتن هنوز کوچک‌تر از آن بود که به سالن کنفرانس برود و جنجال درست کند.

عکس‌ها: فرشاد عباسی

این هم یکی از مهمانی‌های جالبی که پیش از بازی پرسپولیس و استقلال برگزار می‌شد. بازیکنان دو تیم را یک روز قبل از داربی به مرکزی تفریحی در لواسان برده‌اند تا با هم نوشابه بخورند و رفیق شوند. شاید به این ترتیب احتمال دعوا در داربی را پایین بیاورند.


یکی دیگر از عکس‌های همان مهمانی و همراهی فرشاد پیوس و امیر قلعه‌نویی کاپیتان‌های دو تیم. بعد از داربی دی‌ماه۷۳ و دعواهای فراوانش، هر کدام از این کاپیتان‌ها ۶ماه محروم شدند.


استقلالی شدن فرهاد مجیدی و مربی شدن امیر قلعه‌نویی تقریبا در یک زمان اتفاق افتاد. بعدها فرهاد کاپیتان تیمی شد که امیر سرمربی‌اش بود. و حالا... حالا ارتباط این دو نفر کمی پیچیده است. بگذریم.


امیر قلعه‌نویی تا سال۷۶ فوتبال بازی کرد و بعد از آن در اولین تجربه مربیگری‌اش دستیار مرحوم حجازی شد. در مستندی که از زندگی حجازی ساختند، امیر مقصر اصلی برکناری ناصرخان قلمداد شده بود. ژنرال از تهیه‌کننده این مستند شکایت کرد و آن بخش از فیلم حذف شد.


آن روزها هر که بامش بیش ارتفاع کتش هم بیشتر بود. این عکس مربوط به زمانی است که فتح‌الله‌زاده لورکوزن را به خانه دوم استقلال بدل کرده بود و امیر هم در تمرینات کریستوف دام شرکت می‌کرد.


امیر که اینجا در نزدیک‌ترین فاصله ممکن با ناصر حجازی است، در زمان فوت آن مرحوم دورترین فاصله را با او داشت. آن‌قدر که حضورش در بیمارستان باعث درگیری‌هایی شد و در مراسم ختم و خاکسپاری نیز حضور نیافت.


سال ۱۹۹۸ امیر قلعه‌نویی در این ورزشگاه به تماشای بازی بایر لورکوزن و اودینزه در جام یوفا نشست. لورکوزن از سد اودینزه عبور کرد اما در مرحله بعد در غیاب قلعه‌نویی به گلاسکو رنجرز باخت و حذف شد.


صادق ورمزیار که اینجا کنار قلعه‌نویی ایستاده متخصص گلزنی در داربی بود. بر خلاف او، امیر هرگز در داربی‌ها گل نزد اما در عوض با مجتبی محرمی سرشاخ شد تا یک دعوای تاریخی را در داربی تهران شکل بدهد.


سال۱۹۹۹، اردوی استقلال در کشور آلمان. کسانی که در آن اردو حاضر بوده‌اند گواهی می‌دهند که امیرخان به‌شدت عاشق بستنی‌های آلمان بوده و حتی طرح‌هایی هم برای راه‌اندازی خط تولید این بستنی‌ها در ایران ارائه می‌داده است.


محمدهوتن وقتی کودک بود همراه پدرش به تمرینات استقلال می‌رفت. در جوانی با استقلال تمرین می‌کرد و حتی در یک بازی تمرینی در ترکیب آبی‌ها قرار گرفت و باعث انتقادات فراوانی از پدرش شد. او بعدها از فوتبال رفت و به مشاغل دیگری چسبید. اما همچنان شغل اولش این است که فرزند امیر قلعه‌نویی است.


همراه با علیرضا منصوریان و علی چینی در یکی از اردوهای استقلال. منصوریان بعدها سرمربی استقلال شد و علی چینی یکی از دستیارانش. بعدها یعنی زمانی که آن دو دیگر مو نداشتند و امیر هم دیگر ریش نداشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید