• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98677
+
-

اتحاد جهانی علیه کرونا با زدن ماسک

دیدن افرادی که ماسک به‌صورت زده‌اند، یادآور وجود پاندمی و در نهایت رعایت اصول بهداشتی و ایمنی است

اتحاد جهانی علیه کرونا با زدن ماسک

 اخیرا 3نفر از محققان برجسته دانشگاه کمبریج در مجله The BMJ مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که به اهمیت استفاده از ماسک حتی از نوع پارچه‌ای در دوران پاندمی COVID-19 اشاره کرده است. به گزارش نیواطلس، این تیم معتقد است که فواید بالقوه این کار بسیار بیشتر از نقاط ضعفی است که پیش از این درباره زدن ماسک عنوان شده است. بابک جاوید مشاور بیماری‌های عفونی از دانشگاه کمبریج می‌گوید: استفاده از انواع ماسک در وهله اول برای حفاظت از دیگران است و سپس فردی که ماسک به‌صورت دارد نیز تاحدودی در مقابل دریافت ویروس ایمن می‌شود. در هفته‌های گذشته بحث درباره زدن یا نزدن ماسک در دنیا و آمریکا چنان بالا گرفت که در نهایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا موضع خود را هفته گذشته تغییر داد و طرفدار استفاده گسترده از ماسک پارچه‌ای شد.

سه استدلال
هم‌اکنون سه استدلال عمومی درباره استفاده از ماسک برای همه افراد (چه بیمار و چه سالم) مطرح است: یک اینکه شواهدی مبنی بر اینکه ماسک از انسان در برابر تماس با ویروس حفاظت کند، وجود ندارد، دوم اینکه استفاده حداکثری از ماسک موجب کمبود آن برای کادر درمانی که نیاز مبرم به این وسیله دارند می‌شود و در نهایت اینکه برای کسی که ماسک زده است امنیت کاذب ایجاد می‌کند و در نتیجه ممکن است او را از رعایت اصول مهم بهداشتی باز دارد.
در این مقاله به تحقیقات پیشین درباره فایده ماسک در زمان شیوع آنفلوآنزا که نشان می‌دهد هیچ محافظت خاصی نمی‌کند اشاره شده است. با این حال، بسیاری از استدلال‌ها در مورد پوشیدن ماسک نشان می‌دهد که نقطه حمایت استفاده گسترده از ماسک، محدود کردن انتقال از کسانی است که از بیماری‌شان آگاه نیستند؛ به جای اینکه به‌عنوان یک اقدام محافظ برای افراد سالم عمل کنند.
اینکه ماسک‌های حرفه‌ای پزشکی باید برای کادر درمان باقی بماند استدلال درستی است، اما ماسک‌های پارچه‌ای ساده تا چه حد مفید است؟

15 درصد کمتر
محققان در این مقاله نوشته‌اند: اگرچه هنوز شاهدی بر کیفیت خوب این ماسک‌ها وجود ندارد اما برخی اطلاعات نشان می‌دهد ماسک‌های پارچه‌ای احتمالا تنها 15درصد کمتر نسبت به ماسک‌های جراحی راه ورود ذرات ویروسی را به بدن مسدود می‌کنند و درکل زدن آن بهتر از نزدن است.
با وجود این اگر یک ماسک پارچه‌ای می‌تواند میزان حفاظت شما در برابر ویروس را حتی در سطح کمی هم تامین کند، چرا تبدیل به یک توصیه کلی نمی‌شود؟ پاسخ این است: چون عموم جامعه هنوز استفاده صحیح و ایمن از ماسک را به‌طور کلی بلد نیست و برخی کارشناسان امر شامل سازمان بهداشت جهانی معتقدند این ماسک‌ها بیشتر از اینکه خوب باشند می‌توانند ضرر داشته باشند. یکی از دلایلی که برای این استدلال عنوان می‌شود این است که ماسک‌ها چشم‌ها را که یکی از راه‌های ورود ویروس به بدن است نمی‌پوشانند، بنابراین چندان مفید نیستند. تیم تحقیقاتی کمبریج در مقاله منتشرشده به این نکته اشاره کرده درحالی‌که احساس امنیت کاذب با زدن ماسک نظریه غلطی نیست اما بحث آموزش به جامعه عمومی برای استفاده صحیح و ایمن از ماسک پارچه‌ای را پیش می‌کشد.
همانطور که کمپین‌هایی برای شستن صحیح دست‌ها به راه افتاده است، بهتر است این اتفاق برای نحوه صحیح و بی‌خطر برداشتن ماسک از روی صورت نیز راه بیفتد.

سمبل اتحاد عمومی
نیکولاس ماتیسون از انستیتوی ایمونولوژی درمانی و بیماری‌های عفونی کمبریج می‌گوید: اثر روانی زدن ماسک زیاد است. دیدن افرادی که همه ماسک به‌صورت دارند می‌تواند یک یادآوری نسبت به‌وجود بیماری پاندمی و در نهایت رعایت اصول ایمنی باشد.
ماتیسون به این مورد اشاره کرد که همانطور که ما برای ورود به یک دوره جدید آماده می‌شویم، زدن ماسک در جامعه می‌تواند به یک سمبل اتحاد عمومی در مبارزه علیه این تهدید مشترک تبدیل شود و اهمیت اقدامات فاصله اجتماعی را دوچندان کند.

کمپین ویژه ماسک
همانطور که کمپین‌هایی برای شستن صحیح دست‌ها به راه افتاده است، بهتر است این اتفاق برای نحوه صحیح و بی‌خطر برداشتن ماسک از روی صورت نیز راه بیفتد

این خبر را به اشتراک بگذارید