• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98518
+
-

اکران کرونا نفس کن را برید

آخرین خبرها از زمان برگزاری جشنواره فیلم کن

اکران کرونا نفس کن را برید


محمدناصر احدی ـ روزنامه‌نگار

اغراق نیست اگر بگوییم اغلب جشنواره‌های سینمایی معتبر، همچون مراسم آغاز سال نو، دارای تاریخ مشخصی هستند که تغییر آن به راحتی ممکن نیست و جزئی از هویت این جشنواره‌ها قلمداد می‌شوند. برای نمونه، حال‌وهوای بهاری جشنواره کن یا جو زمستانی جشنواره برلین به بخش لاینفک این جشنواره‌ها بدل شده است. اما امسال، شیوع ویروس مهلک کرونا، بی‌توجه به برنامه‌ها و انتظارات متصدیان جشنواره‌های سینمایی و عادت‌ها و توقعات علاقه‌مندان سینما، هر مراسم و هر تاریخی را دستخوش تغییر کرده است. جشنواره فیلم کن سال‌هاست که از 12 تا 23‌ماه مه (23اردیبهشت تا 3خرداد) در صدر اخبار سینمایی و حتی هنری جهان قرار دارد، اما امسال زیر سایه موحش کرونا این جشنواره در موعد مقررش برگزار نمی‌شود. در ابتدا، بعد از اینکه موج خروشان کرونا به فرانسه رسید و نفس‌ها را به شماره انداخت، مسئولان جشنواره کن اعلام کردند که با توجه به شرایط پیش آمده و ممنوعیت‌هایی که دولت فرانسه برای تجمع افراد وضع کرده، این گردهمایی سینمایی فعلا به تعویق افتاده اما احتمالا در ‌ماه ژوئن یا ژوئیه (اواسط خرداد یا اواسط تیر) برگزار می‌شود. با این حال، بعد از اینکه به تازگی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هرگونه تجمع تا اواسط جولای را ممنوع اعلام کرد، دست‌اندرکاران جشنواره کن از برگزار نشدن این جشنواره در ‌ماه ژوئیه خبر دادند. هم‌اکنون مشخص نیست که این جشنواره در نهایت چه زمانی برگزار می‌شود، اما مسئولان کن ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند این جشنواره را امسال برگزار کنند.
پیش از این، پیر لِسکور، رئیس جشنواره کن، گفته بود که به‌طور منطقی خوش‌بین است که این جشنواره در سال‌جاری برگزار شود. لسکور در گفت‌وگویی با روزنامه فیگارور بیان کرده بود که به اعتقاد او اوج این بیماری در اواخر ‌ماه مارس است و بعد از آن در ‌ماه آوریل می‌توان کمی بهتر نفس کشید. اما ویروس کرونا همه نقشه‌ها و پیش‌بینی‌های مدیران و مسئولان را در سراسر جهان بر‌ هم ‌زده و هنوز نشانه‌ای از رام‎شدنش به‌دست نیامده است.
در بیانیه‌ای که برگزارکنندگان این جشنواره منتشر کرده‌اند آمده است که پیرو دستور اخیر رئیس‌جمهوری، برگزاری هفتادوسومین جشنواره بین‌المللی کن در پایان‌ ماه ژوئن تا آغاز ‌ماه ژوئیه دیگر در دستور کار آنها قرار ندارد. این بیانیه افزوده که به وضوح مشخص است نمی‌توان تصور کرد که این جشنواره امسال به شکل اصلی‌اش برگزار شود. دست‌اندرکاران کن در حال مشورت با افراد حرفه‌ای در صنعت فیلمسازی هستند تا بتوانند تمام احتمالات را برای برگزاری این جشنواره در سال2020 تخمین بزنند. به اعتقاد فعالان حرفه‌ای صنعت فیلمسازی، جشنواره فیلم کن یکی از ستون‌های اصلی سینماست که در انتخاب بهترین‌‌های سال در سایر رویدادهای سینمایی همچون گلدن گلوب و اسکار اثر بسزایی دارد.
آنچه فعلا قطعی شده این است که 3بخش جنبی مهم جشنواره فیلم کن امسال برگزار نمی‌شود؛ بخش‌های 2هفته کارگردانان، هفته منتقدان و ACID (جایزه حمایتی برای توزیع فیلم)، که هر سال به شکل مستقل و موازی با بخش رسمی این رویداد سینمایی برگزار می‌شوند، امسال به‌دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شده‌اند. این خبر یک روز پس از آن اعلام شد که برگزارکنندگان جشنواره کن اعلام کردند برنامه قبلی آنها برای برگزاری جشنواره در اواخر ‌ماه ژوئن دیگر ممکن نیست. همچنین، بازار پرطرفدار فیلم کن قرار است در‌ ماه ژوئن به‌صورت مجازی برگزار شود. البته، متصدیان جشنواره اعلام کرده‌اند که قصد ندارند هفتاد و سومین دوره این جشنواره را فقط به‌صورت آنلاین برگزار کنند. باید صبر کرد و دید هماوردی کرونا و کن سرانجام به کجا ختم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید