• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98474
+
-

نیاز فوری گیلان به گروه‌های خونی منفی

گیلان
نیاز فوری گیلان به گروه‌های خونی منفی

 کمبود ذخایر خونی در دو ماه گذشته خبر تازه‌ای نیست. بعد از شیوع کرونا و نگرانی شهروندان‏، آمار اهدای خون کاهش قابل توجهی یافته است به طوری که برخی استان‌ها با مشکل روبه‌رو شدند. هرچند کمبودها به صورت مستمر در حال رفع است،‌ اما در حال حاضر استان گیلان به دلیل تعداد بالای بیماران تالاسمی و بیماران تروما نیاز مبرم به گروه‌های خونی به‌ویژه گروه‌های خونی منفی دارد. 
مدیرکل انتقال خون گیلان با تاکید بر این نیاز به همشهری می‌گوید: بعد از شیوع کرونا، اهداکنندگان خون کمتر به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند و به همین دلیل ما با کمبود ذخایر خونی روبه‌رو هستیم.  بابک پاکدل خوش‌اخلاق با بیان این‌که بیماران مبتلا به تالاسمی دو بار در هفته به خون نیاز دارند، می‌افزاید: از اهداکنندگان مستمر می‌خواهم به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. همچنین به بقیه مردم هم اطمینان می‌دهم سازمان انتقال خون حتی پیش از شیوع کرونا نکات بهداشتی چون ضدعفونی کردن محیط و فاصله‌گذاری بین اهداکنندگان در مرحله پذیرش و خون‌گیری را رعایت می‌کند.  در ابتدای هفته گذشته هم بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از کمبود خون در 9 استان سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر خبر داده بود. 
سال گذشته 2 میلیون و 553 هزار بیمار برای دریافت خون به سازمان مراجعه کردند و از این تعداد به 2 میلیون و 406 نفر خون اهدا شده است.
در شرایط عادی با توجه به آمار بالای بیماران تالاسمی در مازندران، گیلان، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تهران نیاز به اهدای خون را در این استان‌ها بیشتر است. همچنین کلانشهرهای کشور و استان‌های تهران، فارس، خراسان‌رضوی، اصفهان، آذربایجان‌شرقی و خوزستان به دلیل اینکه تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیادتری دارند با مشکل بیشتری درباره کاهش ذخایر خونی روبه رو هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید