• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97998
+
-

کرونا همچنان از فوتبال انتقام می‌گیرد

کرونا همچنان از فوتبال انتقام می‌گیرد

عواقب و آثار مثبت و منفی ویروس کرونا روی فوتبال همچنان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد درصورت ریشه‌کن شدن آن در یک‌ماه آینده هم نشود از برخی اتفاقات ناگزیر در ماه‌ها و سال آینده پیشگیری کرد.

   لغو تورنمنت درآمدزا
 تورنمنت اینترنشنال چمپیونزکاپ که هر ساله در آمریکا و بین تیم‌های بزرگ اروپایی برگزار می‌شود، به‌دلیل کرونا لغو شد. این تورنمنت هر ساله در پیش‌فصل و تابستان و درحالی‌که تیم‌ها تازه دوران بدنسازی را پشت‌سر گذاشته بودند انجام می‌شد و هر تیم 3بازی انجام می‌داد و مبالغی هنگفت به باشگاه‌ها پرداخت می‌شد و تماشاگران زیادی ورزشگاه‌ها را پر می‌کردند. حالا با توجه به فشردگی تقویم پس از ادامه احتمالی لیگ‌های اروپایی از اواخر خرداد، زمانی برای تورنمنت‌های این‌چنینی در پیش‌فصل آینده باقی نمی‌ماند. قرار بود امسال یک ال‌کلاسیکو هم در این رقابت‌ها گنجانده شود. رئال و بارسا از این بابت 18میلیون یورو زیان خواهند دید.

  افت قیمت ستاره‌های فوتبال
سایت ترانسفر مارکت که ارزش تخمینی بازیکنان فوتبال را ثبت می‌کند، پیش‌بینی کرده که پاندمی کووید-19روی قیمت بازیکنان هم تأثیر خواهد گذاشت. این یک فرضیه پذیرفته شده است که در فصل نقل‌وانتقالات بعدی به‌خاطر زیان مالی باشگاه‌های فوتبال احتمالا هیچ خرید کهکشانی بالای 100میلیون یورو در کار نخواهد بود. حالا ترانسفرمارکت ارزش بازیکنان را بین 10 تا 20درصد پایین‌تر از قیمت قبلی آنها برآورد کرده است. به‌طور مثال قیمت مسی با 20درصد کاهش نسبت به قبل به 112میلیون یورو کاهش یافته؛ ادن آزار که همین تابستان قبلی 100 میلیون برای رئال مادرید آب خورد، ‌حالا 80تا می‌ارزد.

  تخمین زیان مالی باشگاه‌ها
باشگاه‌ها درباره خسارتی که از لغو دیدارهای لیگ‌های داخلی و لیگ قهرمانان اروپا متحمل شده‌اند، اغراق می‌کنند. بارسلونا اعلام کرده که 400میلیون زیان خواهد دید اما این واقعی نیست. کم شدن حق پخش و فروش بلیت و پیراهن به‌کنار، باشگاه از کاهش دستمزد بازیکنانش که داوطلبانه 70درصد از 2‌ماه آخر دستمزد خود را بخشیده‌اند رقم قابل‌توجهی پس‌انداز می‌کند چون حدود 86درصد هزینه‌های باشگاه صرف پرداخت حقوق می‌شود. لالیگا هم خسارت‌های کل لیگ را یک میلیارد یورو برآورد کرده است. در انگلیس که حق پخش تلویزیونی از بقیه جاهای دنیا بالاتر است و لیورپول با 55، منچسترسیتی با 53و چلسی با 49و منچستریونایتد و لستر با 48میلیون پوند بیشترین دریافتی از محل حق پخش را بین باشگاه‌های دنیا دارند، ارقام زیان‌های احتمالی واقعی‌تر است. من‌یونایتد غیراز 48میلیون پوندی که از حق پخش باید بگیرد، 17.6میلیون پوند از محل بلیت‌فروشی و 50.8میلیون پوند هم به‌خاطر از دست دادن تبلیغات محیطی زیان خواهد کرد و این جدا از افت شدید فروش محصولات باشگاه اعم از پیراهن، ماگ، حوله و... است که زیان کلی را به 116.4میلیون پوند می‌رساند.

  تقدیر پهپادی از راه دور
با وجود آغاز احتیاطی تمرینات برخی تیم‌ها در آلمان، در بقیه اروپا قرنطینه ادامه دارد. باشگاه زنیت که سردار آزمون در آن بازی می‌کند، برای اهدای جایزه بهترین بازیکن‌ماه تیم فوتبال این باشگاه از پهپاد پستی استفاده کرد و این جایزه را به مالکوم برزیلی، خرید تابستانی روس‌ها از بارسلونا تحویل داد.

  بازیکنی به‌نام کرونا
 پورتو ،یک بازیکن مکزیکی دارد که در دفاع یا پیستون راست بازی می‌کند. نام این بازیکن را بشنوید احساس می‌کنید که این یک شوخی است. نام خسوس «کرونا» دقیقا با دیکته ویروسی نوشته می‌شود که این روزها کل مردم دنیا را زمینگیر کرده است. چیزی که باعث شده نام او جلب توجه کند، شایعه یک روزنامه پرتغالی به‌نام آبولا (شبیه اپیدمی ابولا) است که ادعا کرده باشگاه‌های اینتر و رم به این بازیکن علاقه‌مند شده‌اند. این همان روزنامه‌ای است که هر چند‌ماه یک‌بار خبر از پیشنهاد فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی به کی‌روش می‌داد.

 کودتا در بارسلونا
کرونا بهانه‌ای برای کودتا در باشگاه بارسلونا شد. بارتومئو که به‌نظر می‌رسد اصرار دارد هر روز منفورتر شود، با استفاده از برهه حساس کنونی اقدام به تسویه حساب در باشگاه کرده است. چندی پیش ثابت شد که او به شرکتی پول می‌داده تا در شبکه‌های اجتماعی علیه بزرگان بارسا تولید محتوا کند. حالا مارکا ادعا کرده که پس از استعفای امیلی روسود، معاون بارسلونا که گفته بود: «یک نفر از داخل دارد به خزانه باشگاه دستبرد می‌زند»، نایب‌رئیس دیگر این باشگاه یعنی انریکه تومباس در کنار مدیرانی به نام سیلویو الیاس، ماریا تیخیدور، خوسپ پونت و جوردی کلاسامیگلیا از سمت خود کناره‌گیری خواهند کرد. بارتومئو به بهانه مدیریت شرایط بحرانی کنونی باشگاه و ضررهای مالی وارد آمده به آن به‌خاطر تعلیق لیگ‌ها قصد دارد آن دسته از اعضای هیأت مدیره و مدیران باشگاه که طرف او یا مخالفش هستند را شناسایی کند و از آن دسته از کسانی که موافق سیاست‌های او نیستند بخواهد یا استعفا کنند یا اینکه برای آنها تنزل درجه درنظر خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید