• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97945
+
-

کالدرون؟ حتما شوخی می‌کنید

در نقد یک شایعه خطرناک، حول و حوش نیمکت تیم ملی

کالدرون؟ حتما شوخی می‌کنید

رسول بهروش

 یکی از شایعات عجیبی که این روزها به گوش می‌رسد، مربوط به‌احتمال حضور گابریل کالدرون روی نیمکت تیم ملی است؛ آنچه امیدواریم صرفا یک تقلای رسانه‌ای برای فعالیت در روزهای بی‌سوژگی باشد. می‌گویند از آنجا که مهدی محمدنبی در هیأت‌مدیره‌ای بوده که کالدرون را به پرسپولیس آورد و روابط خوبی بین طرفین برقرار است، حالا که او با سمت دبیرکلی به فدراسیون برگشته، درصدد است مربی آرژانتینی را روی نیمکت تیم ملی بنشاند. کاش اما چنین مسئله‌ای صحت نداشته باشد و فوتبال ایران به این درجه از منطق‌گریزی و بی‌ساختاری نزول نکرده باشد.
گابریل کالدرون در پرسپولیس مربی موفقی بود که به‌معنای واقعی کلمه «مظلوم» واقع شد. شدت این مسئله چنان بود که کریم باقری در یکی از معدود اظهارنظرهای حاشیه‌ای عمرش، بعد از جدایی مربی آرژانتینی در مورد او گفت: «از همه طرف به کالدرون بی‌مهری شد.» او امضایش را پای سبک فنی پرسپولیس انداخته بود و تیمش هم روزبه‌روز بهتر می‌شد. کسانی که با فراری دادن کالدرون مانع از شکل‌گیری یک «دوره» در پرسپولیس شدند، قطعا به تاریخ این باشگاه و هواداران مدیون خواهند ماند. همه اینها سر جای خودش درست، اما دلیلی ندارد حتی یک درصد به این فکر کنیم که می‌شود سرمربی تیم ملی را با صفر بازی عوض کرد و فرد دیگری را جای او نشاند. مگر امورات فوتبال کشور، بازی بچه‌هاست که بشود از این برنامه‌ها برایش ریخت؟
از زمان انتخاب دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی چند نکته آزاردهنده در مورد او وجود داشت. بدون تعارف وزن و کارنامه این مربی در مقایسه با کارلوس کی‌روش (و حتی از جهاتی ویلموتس) نازل‌تر بود، در نوع جدایی او از نفت آبادان نوعی بی‌صداقتی حس می‌شد و البته همنشینی این مربی با برخی افراد مسئله‌دار هم توی ذوق می‌زد. همه اینها درست، اما بالاخره یک روز باید یاد بگیریم سیستمی رفتار کنیم؛ یعنی اگر تصمیمی گرفته و اجرا شد، همه پشت آن بایستند و به ثمردهی‌اش کمک کنند، نه اینکه بخش دیگری از همان سیستم علیه آن قیام کند. به هر حال همین فدراسیون، اسکوچیچ را برگزیده و برخی بازیکنان ملی‌پوش هم بعد از واکنش تند اولیه علیه او، کم‌کم در قالب اطاعت از کادرفنی قرار گرفتند. بنابراین شایعات اخیر، نتیجه‌ای جز تخریب همین اعتماد حداقلی نخواهد داشت. شرایط تیم ملی هم هم‌اکنون بسیار خاص است و ما در 4بازی باقی‌مانده از مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی حق کوچک‌ترین لغزشی نداریم. در این شرایط همه باید کمک کنند کادرفنی و بازیکنان تیم ملی با حداکثر تمرکز آماده مسابقات شوند، نه اینکه از حالا سایه یک مربی دیگر روی نیمکت پهن شود.
فدراسیون فوتبال فعلا شایعه حضور کالدرون در تیم ملی را تکذیب کرده است. ما هم جدا امیدواریم این تکذیب واقعی باشد، چرا که اگر قرار باشد امروز یکی مثل نبی به صرف قدرت گرفتن در فدراسیون مربی مورد علاقه خودش را روی نیمکت تیم ملی بنشاند، لابد فردا هم درصورت پیروزی احتمالی محمدحسین قریب در انتخابات باید منتظر حضور امیر قلعه‌نویی در این تیم باشیم! بدون تردید یکی از دلایل درجا زدن فوتبال و در مقیاسی بالاتر جامعه ایرانی، همین فردگرایی‌ها و تکروی‌هاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید