• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97914
+
-

کرونا از ما قوی‌تر نیست

با این 14قانون طلایی به جنگ کرونا برویم

کرونا از ما قوی‌تر نیست

کامران بارنجی _ خبر‌نگار

این روزها از کرونا غول بزرگی ساخته‌اند که انگار به هیچ عنوان نمی‌توان آن را شکست داد. هرروز آمار و اطلاعات جدیدی از بیماران ارائه می‌شود و دانشمندان اطلاعات مهمی از قدرتمند بودن این ویروس کشف می‌کنند. اما واقعیت این است که این ویروس هر قدر هم که قوی باشد از قوانین پیشگیرانه‌ای که ما می‌توانیم برای خودمان بگذاریم و رعایت‌شان کنیم قوی‌تر نیست. کرونا، ویروس هوشمندی است که تنها راه نفوذش به بدن ما سهل‌گیری و رعایت نکردن برخی اصول ساده بهداشتی است. این 14قانون طلایی تنها راه درامان ماندن ما از کروناست.

01
اولین قانون، مهم‌ترین و البته سخت‌ترین قانون است چون بستگی به تغییر عادت رفتاری بسیاری از ما دارد. تعداد زیادی از ما عادت داریم بدون رعایت بهداشت تنفسی، عطسه یا سرفه کنیم. تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا پس از خروج از بدن فرد می‌تواند در حالت قطرات ریز تا 3ساعت در محیط دوام بیاورد. همچنین ویروس کرونا روی سطوح پلاستیکی و استیل بیشتر از هر سطح دیگری قابلیت انتقال خود را حفظ می‌کند. یعنی ۲ تا 3روز این ویروس همچنان روی سطح پلاستیکی زنده باقی می‌ماند. همچنین ویروس کرونا می‌تواند بین 24 تا 96ساعت روی گوشی‌های هوشمند و صفحه نمایش آنها دوام بیاورد. پس اگر می‌خواهید با آغوش باز به استقبال کرونا نروید بهداشت تنفسی‌تان را رعایت کنید.


02
همیشه دستکش یک‌بار مصرف به‌دست داشته باشید. این کار باعث می‌شود عادت‌تان برای خاراندن چشم‌ها یا بینی را کم‌کم کنار بگذارید. حتما می‌دانید ویروس کرونا تنها از طریق تماس ویروس با چشم‌ها، بینی یا دهان منتقل می‌شود.


03
دوست، فامیل، آشنا یا همکار تفاوتی ندارد، ازهر کسی که علائم سرماخوردگی داشته باشد حداقل 3 یا 4قدم فاصله داشته باشید. در تعاریف جدید به این کار می‌گویند «رعایت فاصله اجتماعی برای حفاظت از خود در مقابل انتقال ویروس کرونا!» پس ممکن است این روزها نیاز باشد کمی با صدای بلند با اطرافیان‌تان صحبت کنید.


04
اگر کاری حیاتی یا بسیار ضروری ندارید سفرهای داخلی یا خارجی‌تان را به شهرها یا کشورهای پرخطر که بیماری کرونا در آنها گسترش یافته است به تعویق بیندازید. بسیاری از سفرهای ما به شهرها و کشورهای مختلف سفرهای کاری است. پیشنهاد مشخص برای کاهش این سفرها این است که از اپلیکیشن‌های تماس تصویری یا صوتی فعلا استفاده کنید چون در غیر این صورت ممکن است سلامت‌تان به خطر بیفتد.


05
ممکن است این روزها از سفر بازگشته باشید، دراین صورت 2هفته اول را داوطلبانه در خانه بمانید و با هیچ‌کس دیدار نکنید. با رعایت این قانون می‌توانید زنجیره بیماری را قطع کنید.


06
برخی در بهار علائم خفیف سرماخوردگی را احساس می‌کنند اگر هرکدام از علائم سرماخوردگی را داشتید فارغ از اینکه کرونا دارید یا نه سریعا خودتان را قرنطینه کنید و از کسانی که در خانه با شما زندگی می‌کنند بخواهید بدون ماسک به اتاق‌تان وارد نشوند. این برای سلامت شما و اعضای خانواده‌تان بسیاری حیاتی است.


07
معمولا پنجره‌ها در خانه یا محیط کار بسته هستند، یکی از توصیه‌ها این است که در این روزها اجازه بدهید هوا بیشتر در محیط‌های بسته جریان داشته باشد. پس با پنجره‌های باز آشتی کنید و اجازه دهید هر روز چند ساعت هوای تازه در فضای خانه یا محل کارتان جریان داشته باشید.


08
فضاهایی که بیشتر در آنها رفت‌وآمد دارید را به‌صورت مداوم ضدعفونی کنید. این کار را درباره وسایل مورد استفاده‌تان هم تکرار کنید. گوشی تلفن همراه، میزکار، دستگیره‌های در‌ها، جاکفشی و... مهم‌ترین وسایلی هستند که باید در روز چندبار ضدعفونی شوند. دقت داشته باشید که برای ضدعفونی کردن فضاهای بیرونی خانه از مایع رقیق‌شده سفید‌کننده‌ها استفاده کنید چون تنفس مداوم بوی سفید‌کننده ممکن است مضر باشد. بنابراین در محیط داخل خانه از محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی استفاده کنید.


09
عده‌ای فکر می‌کنند وسایل شخصی فقط مسواک، ریش‌تراش و... است. در برخی خانه‌ها هنوز از حوله یا صابون مشترک استفاده می‌کنند. تا زمانی که شرایط عادی نشده تمام وسایل شخصی‌تان را جدا کرده و فقط خودتان از آنها استفاده کنید و به سایر اعضای خانواده‌تان هم بگویید که این قانون را رعایت کنند.


10
 اگر برای شستن لباس‌ها از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید تمام لباس‌ها را با آب 60 تا 90درجه سانتی‌گراد و با پودر لباسشویی معمولی بشویید و هیچ‌چیزی به آن اضافه نکنید. برای خشک کردن لباس‌ها هم ترجیحا آنها را درفضای باز و زیرنور آفتاب خشک کنید.

11
 ما مردمی هستیم که به ‌دست دادن و بغل کردن یکدیگر علاقه داریم و آن را نشانه محبت یا احترام می‌دانیم. تا زمان شکست دادن کرونا به‌خاطر سلامتی همه آنهایی که دوست‌شان دارید یا به آنها احترام می‌گذارید از بغل کردن و دست دادن دوری کنید. فراموش نکنید هر بیمار کرونایی می‌تواند حداقل 2 تا 2.5 نفر دیگر را به این بیماری مبتلا کند.


12
 تنها سلاح ما برای مبارزه با ویروس کرونا سیستم ایمنی قوی بدنمان است. گاهی ممکن است با استرس، تنبلی و کم‌خوابی این سلاح قدرتمند را از بین ببریم. پس در روزهای آینده بیشتر مواد مغذی و ویتامین‌دار بخورید، استرس را از خودتان دور کنید و طی شبانه‌روز حتما 8ساعت مداوم بخوابید.

13
 در صورت داشتن علائم مشکوک به کرونا (سرفه، تب یا تنگی نفس و...) از تماس با افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند پرهیز کنید. آنها بیشتر از آنکه خودشان حواس‌شان به‌خودشان باشد نیاز دارند که ما به سلامت‌شان اهمیت دهیم و مراقبت کنیم که درگیر این بیماری نشوند. در صورتی که نیاز ضروری به دیدن این افراد پیدا کردید حتما هر دوطرف از ماسک مناسب استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.


14
 در صورت داشتن علائم مشکوک به کرونا (سرفه، تب یا تنگی نفس و...) از تماس با افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند پرهیز کنید. آنها بیشتر از آنکه خودشان حواس‌شان به‌خودشان باشد نیاز دارند که ما به سلامت‌شان اهمیت دهیم و مراقبت کنیم که درگیر این بیماری نشوند. در صورتی که نیاز ضروری به دیدن این افراد پیدا کردید حتما هر دوطرف از ماسک مناسب استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید