• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97770
+
-

شعر جهان عرب

شعر جهان عرب

کتاب «شعر جهان عرب» با انتخاب و ترجمه زنده‌یاد فیروز شیروانلو گزیده‌ای از شعر نو شاعران عرب است. در ابتدای کتاب یادداشتی از غلامرضا امامی، درآمدی از محمدرضا اصلانی و 2مطلب از م.آزاد و احمدرضا احمدی منتشر شده است.
زنده‌یاد شیروانلو در این کتاب شعرهایی از آنا گرکی (شاعر الجزایر)، ابوالقاسم شابی (شاعر تونس)، ادونیس، ولید اخلاصی، محمد ماغوط و نزار قبانی (شاعران سوریه)، عبدالوهاب بیاتی، بلند حیدری و بدرشاکرالسیاب از عراق، جبرا ابراهیم جبرا، سمیح القاسم، محمود درویش و هارون‌هاشم رشید از فلسطین، جبران خلیل جبران، انسی حاج، خلیل حاوی، یوسف الخال از لبنان و احمد عبدالمعطی حجازی، صلاح عبدالصبور و محمد فیتوری از مصر را آورده است. در یادداشت ابتدایی این کتاب غلامرضا امامی می‌گوید که 11سال پس از سرایش «افسانه» از سوی نیما، شعر نو عرب در عراق شکل می‌گیرد و آورده است: «11سال پس از سرایش افسانه و طرح تغییرات فرمی در شعر و پیدایش شعر نو در ایران، در کشور عراق نیز بنایی برای شعر معاصر و نو عرب پی‌افکنده شد. نازک‌الملائکه نخستین شعر نو را با نام «الکولیرا» (وبا) سرود. این شاعر بغدادی، دوران شعر کهن و کلاسیک عرب را روزگاری تاریک نامید و طلوع ادبیاتی نو را نوید داد.» در یادداشتی از م.آزاد نیز که سال 68 نوشته شده، آمده است: «در این زمانه فراموشکار، فیروز شیروانلو را که می‌شناسد؟ این هنرشناس، طراح، گرافیست، نقاش، نویسنده اندیشه‌ورز، شورشگر، پوینده راه‌های دشوار و ناشناخته را، انسانی که با دست‌های خالی فرهنگ‌آفرین بود و در کار هنر هم، سرمایه اصلی را نیروی کار می‌دانست. او سرشار از نیرویی سازنده با تخیلی غنی بود»‌.
 در این کتاب شاهد آن هستیم که شاعران دغدغه‌های نزدیک به هم دارند و بیشتر موضوعات کتاب پیرامون آینده، عشق، وطن، خاک و آبادانی سرزمین است.  کتاب شعر جهان عرب در 204صفحه باشمارگان 500نسخه و به ‌بهای 29هزار تومان از سوی انتشارات روزبهان راهی بازار نشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید