• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97483
+
-

اروپا کانون کرونا

با نفوذ کرونا به تمامی کشورهای اروپایی، اکنون اروپا به کانون اصلی شیوع این ویروس تبدیل شده است

گزارش
اروپا کانون کرونا


محمدامین خرمی ـ خبرنگار

با مهار گسترش کرونا در چین، اکنون تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان از شمار افراد مبتلا در این کشور بیشتر شده و اروپا به مرکز بحران کرونا تبدیل شده است.
سازمان بهداشت جهانی دیروز شمار افراد مبتلا در چین را 81هزار نفر و شمار افراد مبتلا در جهان را 87هزار نفر اعلام کرد. طبق اعلام این سازمان همزمان، با کاهش سرعت شیوع در چین، سرعت افزایش مبتلایان در اروپا افزایش پیدا کرده است؛ اتفاقی که باعث شده کشورهای اروپایی برای مهار بحران دست به اقدامات گسترده و بی‌سابقه بزنند.
ویروس کرونا به حدود 160کشور جهان رسیده است. دیروز رسانه‌های اروپایی اعلام کردند اکنون تمام کشورهای اروپایی با بحران ناشی از شیوع این ویروس مرگبار دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تعداد مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به کرونا در اروپا بیش از دیگر مناطق جهان است و آمار مرگ اروپایی‌ها حتی از چین هم بیشتر شده است. در میان 15کشوری که در صدر فهرست آمار ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند، 11کشور مربوط به قاره اروپا هستند. در این میان، ایتالیا با حدود 25هزار مورد ابتلا، اسپانیا با 9هزار مورد، آلمان با بیش از 6هزار مورد، فرانسه با 5هزار و 500مورد و سوئیس با 2هزار و 200مورد بالاتر از دیگر کشورهای اروپایی قرار دارند.
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه هشدار داده بود که براساس روند موجود، اروپا به کانون اصلی کرونا تبدیل می‌شود و به همین دلیل از کشورهای اروپایی خواسته بود با اقدامات ضربتی، مانع شیوع گسترده ویروس شوند. دولت‌های اروپایی اما این هشدار را چندان جدی نگرفتند و گام به گام به سمت اقدامات مقابله‌ای حرکت کردند. تصمیم دولت فرانسه برای برگزاری انتخابات شهرداری‌ها یکی از نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد دولت‌های اروپایی هشدارهای سازمان بهداشت جهانی و وضعیت شیوع کرونا در دیگر کشورها ازجمله ایران و ایتالیا را جدی نگرفته‌اند. شرکت اندک فرانسوی‌ها در انتخابات نشان داد در اروپا هم مردم در بسیاری موارد جلوتر از دولت‌ها گام برمی‌دارند.
طی 2روز گذشته اما با سرعت گرفتن شیوع ویروس در اروپا، دولت‌های اروپایی که شاهد انتقادهای گسترده از سوی مردم بوده‌اند تصمیم‌های تازه اتخاذ کرده‌اند. در آلمان که تنها طی 24ساعت هزار مورد ابتلای جدید گزارش کرده است، دولت به بستن مرزها رو آورده است. آلمان طی روزهای گذشته سعی کرده بود توافق شنگن را حفظ کند و مرزها را باز نگه دارد. دولت این کشور اما از دیروز مرزهایش را با کشورهای فرانسه، اتریش و سوئیس بست و فقط وسایل نقلیه باری و تجاری اجازه عبور از مرز را دارند. مرزهای آلمان با هلند و بلژیک همچنان باز است. این در حالی است که در هلند حدود هزار و 500مورد ابتلا به کرونا گزارش شده که حدود 300مورد مربوط به 24ساعت گذشته بوده است. در بلژیک نیز هزار و 100مورد ابتلا گزارش شده است. مدارس در سراسر آلمان تعطیل شده و دولت تمامی مراکز تفریحی، کافه‌ها و رستوران‌ها در پایتخت این کشور را تعطیل کرده است. ایالت بایرن در جنوب این کشور که شاهد بیشترین تعداد مبتلایان است مقررات سختگیرانه‌تری وضع کرده و با اعلام حالت فوق‌العاده، تمامی مکان‌های تجمع را تعطیل کرده است
وضعیت در ایتالیا همچنان بحرانی‌ است و این کشور بعد از چین، بیشترین آمار ابتلا و مرگ‌و‌میر را دارد. حدود 25هزار نفر در ایتالیا به کرونا مبتلا شده و بیش از هزار و 800نفر هم قربانی این ویروس شده‌اند. از دوشنبه هفته گذشته قرنطینه عمومی در این کشور پیاده شده اما جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا دیروز اعلام کرد کشورش وارد «خطرناک‌ترین هفته» می‌شود. او از اعضای کابینه خود خواست با توجه به آسیب‌های وارده به اقتصاد و جامعه ایتالیا، به فکر برنامه‌های بازسازی برای دوران بعد از مهار ویروس باشند.
در انگلیس بیش از هزار و 500نفر مبتلا و 35نفر نیز قربانی شده‌اند. واکنش خونسردانه دولت بوریس جانسون طی روزهای اخیر اعتراض‌های شدید مردم را به‌دنبال داشته است. دیروز گروهی از معترضان به سیاست‌های دولت، درحالی‌که ماسک به‌صورت داشتند و لباس‌های سفید ضد‌ویروس پوشیده‌ بودند، در مقابل دفتر نخست‌وزیر انگلیس در مرکز لندن تجمع کردند. فشارها به دولت باعث شد تا جانسون اعلام کند اقدامات خود برای مهار شیوع کرونا را تشدید خواهد کرد. نخست‌وزیر انگلیس همچنین اعلام کرد از امروز به‌صورت روزانه در یک نشست خبری گزارشی از وضعیت شیوع کرونا و اقدامات دولت ارائه خواهد داد.

تقلا برای کشف واکسن کرونا
خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد که نخستین مرحله از آزمایش بالینی واکسن کرونا در یک مؤسسه تحقیقاتی در واشنگتن آغاز شده است. مؤسسه ملی سلامت آمریکا بودجه لازم برای این آزمایش‌ها را تامین کرده است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، شرکت «مدرنا» که یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست است، مشغول کار روی واکسن است.
با این حال، مقام‌های وزارت بهداشت در آمریکا تأکید کرده‌اند که انجام آزمایش‌های کامل و نتیجه‌بخش بودن واکسن احتمالی، 12تا 18‌ماه زمان لازم دارد. ۴۵شهروند جوان که در سلامت به‌سرمی‌برند، داوطلب انجام آزمایش هستند و قرار است دوزهای مختلفی از این واکسن را دریافت کنند. این داوطلبان به ویروس آلوده نخواهند شد. هدف اصلی این مرحله از آزمایش‌ها این است که اطمینان حاصل شود، واکسن پیامدهای جانبی نخواهد داشت.
تلاش آمریکا برای جذب دانشمندان آلمانی که توانایی ساخت واکسن کرونا دارند نیز به بروز تنش بین 2کشور منجر شده است. روزنامه آلمانی «ولت‌‌ام ‌زونتاگ» به نقل از مقام‌های دولتی این کشور نوشت که دولت دونالد ترامپ، شماری از پژوهشگران شرکت آلمانی «کیور واک» را تشویق کرده‌ تا برای آمریکا کار کنند. بنابر این گزارش، آمریکا پیشنهاد پرداخت مبلغ قابل توجهی را به این شرکت یا پژوهشگران آن کرده است. مقام‌های آلمانی گفته‌اند یک رویکرد مبتنی بر همکاری‌ مشترک برای ساخت واکسن ویروس کرونا را ترجیح می‌دهند. وزیر خارجه آلمان نیز تأکید کرده که آمریکا نمی‌تواند ساخت واکسن را به‌صورت انحصاری پیش ببرد. گفته می‌شود دولت آلمان تلاش می‌کند مانع از انتقال تحقیقات شرکت کیور واک به واشنگتن شود. رویترز پیش از این به نقل از مدیران کیور واک نوشته بود که آنها امیدوارند طی 3تا 4‌ماه بتوانند واکسن را ساخته و آن را آماده آزمایش‌های بالینی کنند.


خاورمیانه
 در محاصره کرونا

با جدی‌تر شدن بحران کرونا، به‌تدریج رفتار دولت‌ها و نهادهای عمومی تأثیرگذار در کشورهای خاورمیانه نیز نسبت به این ویروس سریع‌الانتشار تغییر کرده و منسجم‌تر شده است. 
شاید نخستین نشانه این تغییر را بتوان در رفتار نهادهای مذهبی دولتی و غیردولتی در کشورهای منطقه مشاهده کرد. برای مثال، درحالی‌که همچنان در برخی کشورها مقاومت‌هایی برای ادامه اجرای مناسک مذهبی همچون گذشته و بدون هیچ محدودیتی دیده می‌شود، روز گذشته اتحادیه علمای مسلمان در بیانیه‌ای از تمام پیروان اسلام در جهان خواست مناسک اجتماعی خود را تا پایان بحران کرونا به تعلیق درآورده و به این ترتیب از انتشار بیشتر ویروس جلوگیری کنند. علاوه بر این، فعالیت‌های مساجد در برخی از کشورهای عربی محدود یا حتی به‌طور کامل متوقف شده است.
از سوی دیگر، ورود نیروهای نظامی برای کمک به دولت‌ها تقریبا به امری عمومی در سطح کشورهای منطقه تبدیل شده است. این مسئله علاوه بر منابع و تجهیزات گسترده نیروهای نظامی که می‌تواند در چنین بحران‌هایی مفید باشد، به مقابله با حضور غیرضروری مردم در اماکن عمومی نیز بر می‌گردد. برای مثال طی روزهای گذشته بسیاری از کاربران و فعالان لبنانی به‌دلیل عدم‌رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت توسط اکثریت شهروندان، از نیروهای نظامی و امنیتی درخواست کردند وارد صحنه شده و با حضور گسترده این شهروندان در اماکن عمومی برخورد کند. این وضعیت درصورت تداوم می‌تواند مقدمه‌ای برای قرنطینه‌های اجباری در برخی از نقاط کشورهای عربی توسط ارتش‌ها باشد. نقش نیروهای نظامی و امنیتی برای مقابله با بحران کرونا در برخی کشورهای عربی از این هم فراتر رفته است! برای مثال پلیس امنیت اردن براساس گزارش‌های مردمی به منازل موارد مشکوک مبتلا به کرونا رجوع کرده و درصورت صحت گزارش‌ها، این افراد را دستگیر کرده و به قرنطینه‌های دولتی منتقل می‌کند! 
با این حال و به‌رغم تمام تدابیر بهداشتی و اجرایی، ازجمله تعلیق بخش عمده پروازها یا انسداد مرزهای زمینی و... همچنان کرونا با سرعت قابل توجهی در حال انتشار در خاورمیانه است. ازجمله بیشترین کشورهای منطقه که براساس آمارهای رسمی تاکنون درگیر این ویروس شده‌اند می‌توان به قطر (401مبتلا)، فلسطین اشغالی (255مبتلا)، بحرین (221مبتلا) و عربستان سعودی با(118مبتلا) اشاره کرد. تمام اینها در حالی است که ترکیه با وجود موقعیت توریستی تا به امروز عملکرد قابل‌قبولی از خود در این بحران به نمایش گذاشته است. این کشور تنها 18مورد ابتلا به ویرس کرونا به ثبت رسانده که بخش اصلی آنها از اروپا یا عربستان سعودی (حج عمره) بازگشته بودند.


کوتاه از کرونا

ـ دولت آلمان بوندس‌لیگا را به‌مدت 2هفته تعطیل کرد.
ـ روسیه تجمع بیش از 50نفر را ممنوع کرده است.
ـ شیلی مرزها را به روی خارجی‌ها بست.
ـ  مصر تمام پروازهای ورودی و خروجی را متوقف کرد.
ـ مراکش تمام مساجد، رستوران‌ها و کافه‌ها را تعطیل کرد.
ـ هواپیمایی اتریش تمام هواپیماهایش را زمینگیر کرد.
ـ ارمنستان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
ـ مجارستان مرزهایش را به‌طور کامل به روی خارجی‌ها بست.
ـ چین اعلام کرد مسافران ورودی  را 14روز قرنطینه می‌کند.
ـ ترکیه تمامی کلوب‌های شبانه را تعطیل کرد.
ـ گرجستان ورود خارجی‌ها را ممنوع کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید