• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97448
+
-

کرونا؛ سرمایه اجتماعی شهرداری تهران

کرونا؛ سرمایه اجتماعی شهرداری تهران

علی نوذرپور _ شهردار منطقه 22

سالی که گذشت پر از حادثه بود و دشواری؛ از ناآرامی‌های اجتماعی گرفته تا حوادث غیرمترقبه‌ای چون حادثه هواپیمایی اوکراین، از انتخابات کم‌رونق مجلس گرفته تا انتخابات شورایاری‌های تهران. همه‌گونه بلا و مشکل را تجربه کردیم و همچنان هستیم؛ استوار و امیدوار به آینده. آینده‌ای از آن ملت؛ ملتی که برای بهبود حال خود همه‌کار کرد؛ از انقلاب گرفته تا دفاع 8ساله در مقابله با متجاوزین به این آب و خاک، از حضور در عرصه‌های مختلف چون شرکت در انتخابات تا نمایش‌های پرشکوه حضور و دفاع از کشور و میهن. هرآنچه که اقتضای دفاع مسئولانه از کشور بود انجام دادند. هرجا که بیم خطر برای کیان این آب و خاک بود، حاضر شدند و خطر را برطرف کردند.

اما امروز دچار بلیه‌ای جهانی شده‌اند؛ بلیه‌ای که جان آحاد مردم را هدف قرار داده است و می‌رود که فاجعه‌ای همه‌گیر را شکل دهد و نه‌تنها ایران، بلکه همه کشورها را مبتلا کرده است. آیا این‌بار ملت ایران شکست می‌خورد و لطمات سنگین بر پیکر آن وارد خواهد شد؟ 
بررسی تاریخ این کشور به‌ویژه یک سده اخیر نشان می‌دهد که هرجا خطر برای آحاد جامعه ملموس شد و آن را احساس کردند، به‌تدریج عزمی جدی برای مقابله با آن شکل می‌گیرد. شواهد نشان می‌دهد که خودآگاهی ملی در حال شکل‌گیری است و خطر، جدی انگاشته شده است. مردم در حال تبدیل شدن به یک تن هستند؛ یک تن در مقابل خطر همه‌گیر و عزمی فراگیر برای مقابله با این خطر. همانگونه که جنگ 8ساله را مدیریت کردند، امروز هم با حمایت از هم و ایجاد همبستگی ملی، این بلا را نیز دفع خواهند کرد.
سازمان مدیریت بحران کشور به‌عنوان متولی اصلی در وزارت کشور مستقر است و قاعدتا انتظار می‌رود که مدیریت این بلیه غیرمترقبه را بر عهده گیرد. اینکه از این سازمان کمتر می‌شنویم جای تعجب دارد ولی خوشبختانه در شهرداری تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به‌درستی مدیریت این حادثه را در شهر تهران بر عهده گرفته و اقدامات مناسبی را انجام داده و می‌دهد؛ از ضد‌عفونی‌کردن وسایط حمل‌ونقل عمومی تا اماکن و فضاهای عمومی در دستور کار است. همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی توسط روابط عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

هرچند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نقش اصلی را در معالجه بیماران به‌عهده دارد، لیک بدون همراهی سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عمومی دولتی و غیردولتی این مهم، انجام نخواهد شد. در این میان نقش نیروهای مسلح بسیار جدی است و خوشبختانه ارتش، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی در کنار وزارت بهداشت؛ اقدامات مناسبی را انجام می‌دهند. در این میان شهرداری تهران به‌عنوان مدیر بحران شهر تهران می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده و هدایت امر را بر عهده داشته باشد. هرچند در اصلاحیه اخیر قانون مدیریت بحران؛ وزارت کشور جایگزین شهرداری تهران در مدیریت بحران شهر تهران شده است؛ لیک در واقعیت امر، شهرداری تهران است که نقش مدیریتی در بحران اخیر تهران را برعهده دارد.
به هر حال، مجموعه مردم و نظام اداری، سیاسی کشور و نظام مدیریت شهری تهران در کنار هم هستند و مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات در مسیری است که امید می‌رود حماسه و رخداد عظیمی در جهت مهار این بیماری و موفقیت ملت ایران صورت پذیرد.
در نهایت اینکه شهرداری تهران و نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر با مدیریت صحیح، به‌موقع و فعالانه در این امر، اعتماد عمومی را به‌دست خواهند آورد و سرمایه اجتماعی حاصل از این فعالیت‌ها، توشه راه مدیریت شهری در آینده خواهد شد؛ سرمایه‌ای که مدیریت شهری بسیار به آن محتاج است. شاید این فعالیت‌ها و اقدامات بی‌شباهت به فعالیت‌های آتش‌نشانان در مهار پلاسکو نباشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید