• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97382
+
-

ناظم‌الشریعه: تیم‌ملی از همه ما مهم‌تر است

تیم ملی فوتسال ایران شانس زیادی برای کسب جایزه برترین تیم جهان دارد

ناظم‌الشریعه: تیم‌ملی از همه ما مهم‌تر است

محمد زارعی 

محمد ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال ایران تا‌کنون افتخارات بسیاری همراه این تیم کسب کرده است. او به‌تازگی با نظر کارشناسان در لیست 10مربی برتر جهان در سال٢٠١٩ قرار گرفته و حتی این شانس را دارد که عنوان برترین مربی جهان در سال میلادی گذشته را کسب کند. ناظم‌الشریعه در آستانه سال نو در گفت‌وگو با روزنامه همشهری شرکت کرده و به سؤالات ما پاسخ داده است.
    این روزها با بیماری کرونا چه کار می‌کنید؟
(خنده) هیچی! مقاومت می‌کنیم و استراحت.
   برنامه‌هایتان در تیم ملی هم به‌طور کلی کنسل شد؟
بله،‌باید صبر کنیم اول تکلیف کرونا مشخص شود، بعد از آن برنامه‌ریزی کنیم. در شرایط کنونی سلامت بازیکنان خیلی مهم است. با توجه به اینکه مسابقات جام‌ملت‌ها به‌دلیل بیماری کرونا حدود ٥ماه به تعویق افتاد اردوهای ما هم کنسل شد. حالا باید زمان جام‌جهانی فوتسال هم تغییر کند چون اگر تغییر نکند فاصله جام‌ملت‌ها با جام‌جهانی یک‌ماه می‌شود و این غیرممکن است. به‌هرحال ما باید برای جام‌جهانی بازی تدارکاتی و برنامه‌ریزی داشته باشیم. اینها خیلی مهم است. به‌نظرم شرایط فوتسال سخت‌تر از همه رشته‌هاست. الان همه نگران فوتبال هستند اما فوتسال، هم جام‌ملت‌ها را دارد هم جام‌جهانی را. همه اینها هم در کمتر از 6ماه خواهد بود.
   درخواستی از کشور ما یا سایر کشورها ارسال شده که مسابقات جام‌جهانی عقب بیفتد؟
صد‌درصد باید این اتفاق بیفتد. شنیدم قرار است AFC این موضوع را پیگیری کند. چون هر تیمی که می‌خواهد نماینده آسیا در جام‌جهانی باشد باید با آمادگی کامل در این رقابت‌ها حاضر شود. جام‌جهانی شوخی نیست. باید نماینده آسیا فرصت آماده‌سازی داشته باشد.
   با توجه به عملکردتان در گذشته، انتظارات از شما در جام‌جهانی خیلی بالاست. نظرخودتان چیست؟
در کل انتظار از فوتسال ایران بالاست. همه می‌گویند ایران قهرمان آسیاست اما کار خیلی سخت شده است. شما ببینید در 2سال گذشته آسیا چقدر پیشرفت کرده و ما چقدر پیشرفت داشتیم. الان لیگ اندونزی هم حرفه‌ای و درآمدزا شده و حتی از ایران بازیکن می‌برند. در حالی ‌که اندونزی در گذشته محلی از اعراب نداشت ولی الان ببینید لیگش چقدر پویا شده است. تیم زیر 20سال آنها راحت می‌آید جزو 4تیم برتر آسیا قرار می‌گیرد. معلوم است که دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. ویتنام، ازبکستان، ژاپن و تایلند که همیشه رقیب ما در آسیا بوده‌اند. حالا تیم‌های دیگری مثل کویت و لبنان هم اضافه شده‌اند. بنابراین دیگر کار آسانی نداریم و باید منطقی به مسائل نگاه کنیم.
   با این حال تاریخ‌سازی‌های فوتسال ایران در جام‌های قبلی فراموش نمی‌شود و مردم انتظار دارند باز هم همان عناوین شایسته کسب شود.
شما لطف دارید ولی من می‌گویم هیچ موفقیتی شانسی نیست. شاید یک‌بار با شانس و اقبال اتفاق بیفتد ولی چندین موفقیت پی‌درپی نمی‌تواند شانسی باشد. بالاخره برنامه‌ریزی و تدبیر شده است. خیلی از مربیان، کادر فنی و خود بازیکنان کمک کردند تا این موفقیت‌ها کسب شود.
   هدف‌گذاری خودتان برای مسابقات پیش روی تیم ملی چیست؟
اول سلامت بازیکنان که از این بیماری کرونا به سلامتی عبور کنیم. بعد هم نخستین هدف‌مان قهرمانی جام‌ملت‌ها که خیلی هم برایمان مهم است و برای کسب آن تلاش خواهیم کرد. بعد از آن باید به فکر جام‌جهانی بود.
   با توجه به مشکلاتی که در مدیریت فدراسیون به‌وجود آمده آیا خللی در برنامه‌های شما ایجاد شده است؟
صد‌درصد. قرار بود یک‌ماه پیش پاداش بچه‌ها و حقوق و مزایای مربیان پرداخت شود که درصد کمی پرداخت شد ولی بیشتر آن ماند. الان هم که دیگر نمی‌توانیم حرفی بزنیم چون تا حرف بزنیم می‌گویند وضعیت به هم ریخته و کرونا هم آمده است. خدا کند زودتر تکلیف رئیس فدراسیون مشخص شود. این خیلی مهم است.
   در دو،سه روز اخیر اعلام شد که شما به‌عنوان کاندیدای مربی برتر جهان در سال٢٠١٩ انتخاب شدید. در این‌باره چه صحبتی دارید؟
من نماینده کشورم هستم. اسم ناظم‌الشریعه مطرح نیست، من نماینده تمام مربیان هستم. همکاران من در تیم‌ملی زحمت می‌کشند و بازیکنان هم با تلاش فراوان افتخار‌آفرینی می‌کنند. اینها خیلی تأثیرگذار هستند. من هم خوشحالم که به‌عنوان یک ایرانی توانستم جزو 10مربی برتر دنیا باشم.
   فکر می‌کنید چقدر شانس دارید تا به‌عنوان مربی برتر سال٢٠١٩ انتخاب شوید؟
همین که جزو 10نفر برتر هستم خودش خیلی مهم است. به غیراز من خانم فرزانه توسلی هم نامزد جایزه برترین دروازه‌بان هستند و نام آقای سپهر محمدی هم در جمع بهترین دروازه‌بان‌های مرد قرار دارد. در داوری هم خانم گلاره ناظمی کاندیدا هستند و از همه مهم‌تر تیم‌ملی کشورمان در میان نامزدهای برترین تیم جهان است. تیم‌ملی از همه ما مهم‌تر است و هر اتفاقی برای ما بیفتد به‌واسطه تیم‌ملی کشورمان است. از بین همه این کاندیداها، تیم‌ملی ایران خیلی شانس بالایی دارد تا به‌عنوان برترین تیم جهان شناخته شود.
  در پایان صحبت دیگری دارید؟
از همه مردم خواهش می‌کنم کمک کنند از بیماری کرونا به سلامتی عبور کنیم. کمک مردم خیلی مهم است. خواهش می‌کنم پیشگیری کنند و از خانه بیرون نیایند تا کسی داغدار نشود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید