• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96918
+
-

چطور با کودکان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم؟

پزشک همشهری
چطور با کودکان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

شیوع ویروس کرونا بخش بزرگی از اخبار روزانه را به‌خود اختصاص داده است. کودکان در هنگام بحث‌های خانوادگی و صحبت با دوستانشان رویدادهای مربوط به شیوع کرونا را می‌شنوند و نگرانی بزرگسالان را می‌بینند. تعطیل شدن مدارس به‌علت شیوع بیماری هم ممکن است نگرانی‌شان را بیشتر کند. در چنین شرایطی طبیعی است که کودکان از والدین درباره ویروس کرونا سؤال کنند.
در هنگام پاسخ دادن به کودکانتان باید مراقب باشید در عین‌حال که اطلاعات کافی را در اختیارشان می‌گذارید، نگرانی آنها را تشدید نکنید. کودکان قدرت تخیلی قوی دارند و اگر والدین با آنها در این مورد اصلاً صحبت نکنند یا اطلاعات کافی در اختیارشان نگذارند، ممکن است وقایع مصیبت‌باری را تصور کنند. از طرف دیگر، دادن اطلاعات بیش ‌از حد هم ممکن است باعث تشویش بیش ‌از حد کودکان شود.
راه‌حل این است که چیزهای کاملاً ضروری از لحاظ حفاظت در برابر ویروس را به کودکتان بگویید تا او درکی از ویروس و اثرات آن به‌دست بیاورد. البته قبلاً لازم است خودتان اطلاعات قابل‌اطمینان را از منابع معتبر به‌دست آورید و پاسخ‌ پرسش‌های خودتان را بیابید.
قبل از اینکه صحبت با کودکتان را دراین‌باره شروع کنید، از او بپرسید چه چیزهایی را دراین‌باره می‌داند تا دریابید چه چیزهایی را باید برای او روشن کنید و چه پرسش‌هایی برای او مطرح است.
حتی اگر خودتان درباره شیوع بیماری نگران هستید، مهم است که هنگام صحبت با کودک آرامشتان را حفظ کنید تا سرمشقی برای او باشید.
گرچه اخبار شیوع کرونا برای داشتن آخرین اطلاعات سودمند است، گاهی گزارش‌های خبری دراین‌باره برای کودک مناسب نیستند و او را می‌ترسانند. سعی کنید دیدن اخبار را به ساعات پس از خوابیدن کودکان موکول کنید یا اخبار را جداگانه در نشریات بخوانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید