• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96883
+
-

بنویسید استعفا، بخوانید فرار!

اختلاف کاری یا بدهی‌های نجومی؛ کدامیک عامل استعفای انصاری فرد است؟

بنویسید استعفا، بخوانید فرار!

استعفای محمدحسن انصاری‌فرد در نیمه‌شب سه‌شنبه، مهم‌ترین خبر فوتبال ایران در روزهایی بود که مسابقات تعطیل‌اند و اخبار فوتبال به‌جای ورزشگاه‌ها از جلسات هیأت‌مدیره‌ها بیرون می‌آیند. درحالی‌که فدراسیون فوتبال ایران درگیر ماجراهای اساسنامه و انتخابات است و در باشگاه استقلال هم مدیرعامل جدید هنوز روی صندلی‌اش آرام و قرار نگرفته است، پرسپولیس هم به‌دنبال بحران‌های مالی دچار بحران مدیریتی شد تا هیچ‌یک از ارکان فوتبال ایران حال و روز مساعدی نداشته باشند. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه روی خط تلویزیون آمد و درحالی‌که هیأت‌مدیره این باشگاه دقایقی قبل حکم به برکناری مشاور او داده بود، استعفای خود را به‌طور شفاهی اعلام کرد. حسین قدوسی، مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس ازجمله نفراتی بود که در شهریورماه98به محض ورود انصاری‌فرد به باشگاه حکم گرفت و مشاور مدیرعامل شد. انصاری‌فرد همچنین حسین خبیری را هم به باشگاه برگرداند و افشین پیروانی را هم در پست سرپرستی تیم پرسپولیس جانشین محسن خلیلی کرد. این جابه‌جایی‌های پرتعداد البته چندان به مذاق اعضای هیأت‌مدیره خوش نیامد و نخستین اختلافات مدیرعامل و هیأت‌مدیره بر سر همین موضوعات به‌وجود آمد؛ اختلافاتی که به مرور زمان بالا گرفت و منجر به استعفای انصاری‌فرد در بامداد روز گذشته شد.

    برکناری دست راست انصاری‌فرد
خبر برکناری حسین قدوسی از روابط عمومی باشگاه پرسپولیس، دوشنبه‌شب در اپلیکیشن اختصاصی این باشگاه منتشر شد. همین اپلیکیشن، موضوع مهم‌ترین اختلافات میان قدوسی و باشگاه پرسپولیس بود؛ اپلیکیشنی که طبق وعده‌های انصاری‌فرد و هیأت‌مدیره قرار بود درآمدهای گسترده‌ای برای باشگاه به ارمغان بیاورد اما این اتفاق هرگز رخ نداد و اعضای هیأت‌مدیره مقصر اصلی این اتفاق را شخص قدوسی و فعالیت‌های موازی‌اش در روابط عمومی می‌دانند. حسین قدوسی البته یک روز قبل از برکناری‌اش با انتشار عکس انصاری‌فرد در اینستاگرام و جملاتی رمزآلود از اتفاقات در راه خبر داده بود. قدوسی، یار قدیمی و دست راست انصاری‌فرد در باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شد و طبعا برکناری او با واکنش تند انصاری‌فرد مواجه شد؛ واکنشی که البته بیش از هر چیز به یک فرار بزرگ از مشکلات پیش روی پرسپولیس شباهت داشت. یک فرار رو به جلو.

  وعده‌های شهریور، منجلاب اسفندماه
محمدحسن انصاری‌فرد روز ششم شهریورماه در نخستین روز انتصابش به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس، مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف و برنامه‌های تلویزیونی داشت و وعده‌های بزرگی به هواداران پرسپولیس داد. او درباره بدهی‌های باشگاه به برانکو گفت: «شما مطمئن باشید من با آقای برانکو قرار می‌گذارم و این قضیه را به بهترین نحو حل می‌کنیم.» درباره مسائل مالی باشگاه نیز پاسخ آقای مدیرعامل این بود:«مسائل مالی را ما تقبل کردیم. مشکل مالی را در آینده نزدیک حل خواهیم کرد و هیچ مشکل مالی برای ادامه فصل نخواهیم داشت.» در آن روزها پرسپولیس با کالدرون نتایج خوبی می‌گرفت و انصاری‌فرد وعده حمایت از این مربی را هم در میان وعده‌های چندگانه‌اش گنجاند؛ وعده‌هایی که هیچ‌یک از آنها محقق نشد و انصاری‌فرد هرگز نتوانست آرامش را در پرسپولیس حکمفرما کند. او برای تیمی که در ابتدای فصل یک مهاجم خارجی ناکارآمد خریده بود، 2خرید مشابه انجام داد تا پرسپولیس در مجموع یک فصل چیزی حدود 1.2میلیون دلار را خرج خرید 3مهاجم خارجی کرده باشد. مشکل برانکو هرگز حل نشد و پرسپولیس حالا باید رقمی در حدود 20میلیارد تومان را برای کسب رضایت این مربی روی میز بگذارد. وعده درآمدزایی برای باشگاه نیز بعد از راه‌اندازی اپلیکیشن و سلسله جلساتی با کارگزاران بورس به هیچ نتیجه روشنی نرسید. انصاری‌فرد حتی نتوانست دریافتی بازیکنان را به 50درصد برساند و چک‌هایی که برای انتقال گل‌محمدی به باشگاه شهرخودرو داده بود نیز برگشت خورد. در این مشکلات البته نقش هیأت‌مدیره باشگاه نیز غیرقابل‌انکار بود و هر دو طرف ماجرا به یک اندازه ناتوان و ناکارآمد نشان دادند.

  وجه موردنیاز: 50میلیارد نقد!
محمدحسن انصاری‌فرد پیش از این نیز سابقه مدیرعاملی در پرسپولیس را داشت و از قضا در نوبت قبلی هم تقریبا شرایط مشابهی را تجربه کرد. او که از سال‌84تا 86بر صندلی صدارت این باشگاه نشسته بود در ابتدا با وعده‌های فراوان و پروژه‌هایی بلندپروازانه از قبیل استخدام آری‌هان و بازی دوستانه با بایرن‌مونیخ به میدان آمد اما در ادامه هیچ‌یک از برنامه‌هایش به ثمر ننشست و با مشکلات فراوان باشگاه را ترک کرد. او که در دهه60بازیکن مؤثری برای سرخپوشان بود حالا سابقه مدیریت باشگاه در دهه90را هم به خاطره دهه80خود اضافه کرده، بی‌آنکه در کارنامه‌اش تغییر مثبتی ایجاد کرده باشد. باشگاه پرسپولیس در آینده‌ای نزدیک باید مطالبات برانکو (20میلیارد تومان)، بودیمیر (حدود 8میلیارد)، زلاتکو (حدود 3میلیارد) باشگاه شهرخودرو (3میلیارد) را پرداخت کند و در ضمن باقیمانده قرارداد این فصل مربیان و بازیکنان خود را نیر بپردازد. برای پرداخت این ارقام سرسام‌آور فعلا هیچ پولی در خزانه باشگاه نیست و قطب بزرگ فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. همین کافی است تا محمدحسن انصاری‌فرد - با وجود تمام آرزوهایی که برای دیدن پایان فصل و بالا بردن جام قهرمانی در سر دارد- قید مدیریت را بزند و از جمع سرخپوشان خداحافظی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید