• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96864
+
-

کودکان زباله‌گرد در معرض خطرند


انجمن حمایت از حقوق کودکان طی نامه‌ای از وزیر بهداشت خواست تا با ایجاد شرایط مناسب برای کودکان‌ کار و خیابان جهت جلوگیری از شروع کرونا بین این کودکان، توسط نهادهای ذیربط در محیطی خارج از گودهای زباله‌گردی و مراکز بازیافت مساعدت و موافقت کند.
به‌گزارش ایسنا، در این نامه با اشاره به سرعت شیوع کروناویروس در کشور نوشته شده است: همانگونه که مستحضرید شیوع سریع کرونا سلامت افراد جامعه را با خطر جدی مواجه کرده است. کودکان زباله‌گرد، با توجه به شرایط زیستی و بهداشتی که در ادامه می‌آید ازجمله افرادی هستند که به‌شدت در معرض ابتلا به این بیماری هستند یا می‌توانند به‌عنوان ناقل شناخته شوند.
این نامه می‌افزاید: کودکان یادشده که عمدتا دور از خانواده و بدون سرپرست هستند و در همان مراکز بازیافت و تفکیک زباله میان حجم انبوهی از زباله‌های آلوده زندگی می‌کنند، حداقل دسترسی به مواد بهداشتی را نیز ندارند. هرچند شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای، زباله‌گردی در سطح تهران را توسط پیمانکاران بازیافت ممنوع اعلام کرده است، اما گزارش‌ها و شواهد عینی نشان می‌دهد همچنان این کودکان در شهر به جست‌وجوی زباله مشغولند. این امر نه‌تنها به‌دلیل فقر و نیاز مادی است، بلکه ناشی از عدم‌اطلاع آنها از این شرایط و چگونگی پیشگیری از بیماری است.
انجمن حمایت از حقوق کودکان، به‌عنوان نهادی مدنی که خود را پاسدار حقوق کودکان می‌داند و حق حیات را به‌مثابه یکی از اساسی‌ترین حقوق کودکان می‌شناسد، در این نامه آورده است: نهایت تلاش و توان خود را برای بهبود شرایط کودکان زباله‌گرد به‌کار خواهد گرفت؛ با وجود این، تغییر شرایط برای این کودکان نیازمند عزمی جدی و بین‌سازمانی است و قطعا سکوت یا نادیده‌گرفتن این امر به هر دلیل و مصلحتی نافی مسئولیت آن وزارتخانه به‌عنوان متولی سلامت جامعه و سایر نهادهای ذیربط نیست.
انجمن حمایت از کودکان همچنین در این نامه با توجه به توافقات صورت‌گرفته در جلسه با سازمان بهزیستی و شهرداری تهران و نیز وظایف و تکالیف قانونی وزارت بهداشت از این وزارتخانه خواست تا نسبت به موافقت با ایجاد شرایط مناسب (که انجمن آن را «اردوی سلامتی» می‌نامد)، توسط نهادهای ذیربط در محیطی خارج از گودهای زباله‌گردی و مراکز بازیافت، مساعدت و موافقت لازم را اعلام کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید