• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96502
+
-

انتخاب فاسد

نتانیاهو در حالی پیروز انتخابات پارلمانی اسرائیل به شمار می‌رود که دادگاه رسیدگی به پرونده‌های فساد وی تا 2هفته دیگر آغاز خواهد شد

انتخاب فاسد

سیاوش فلاح‌پور _ خبرنگار

«فراتر از پیش‌بینی‌ها»؛ سومین دور از انتخابات پارلمانی اسرائیل را اینگونه می‌توان توصیف کرد، هم از حیث میزان مشارکت و هم از حیث نتایجی که حزب لیکود به‌دست آورد. در حالی که انتظار می‌رفت فرسایشی‌شدن رقابت‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی بر میزان استقبال شهرک‌نشینان از سومین انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تأثیر منفی داشته باشد، اما مشارکت 65درصدی (نزدیک به 3درصد بیشتر از دور قبل) خلاف این را ثابت کرد. از سوی دیگر، برخلاف تمام نظرسنجی‌ها که تا آخرین روز فاصله 2ائتلاف اصلی (لیکود و آبی-سفید) را نهایتا یک کرسی نشان می‌دادند، حزب نتانیاهو موفق شد با اختلاف دست‌کم 4کرسی از رقیب خود فاصله بگیرد و پیروز قطعی انتخابات باشد! 
او ساعاتی بعد از انتشار نتایج اولیه شمارش آرا با حضور در میان طرفداران خود، جشن پیروزی را اعلام کرد و گفت: پیروزی امشب از تمام پیش‌بینی‌ها فراتر بود و حتی از پیروزی ما در سال1996 هم بزرگ‌تر به‌شمار می‌رود. ما در مقابل تمام نیروهایی که گفتند دوران نتانیاهو به پایان رسیده ایستادیم و پیروز شدیم! اشاره او به مواضع شخصیت‌هایی نظیر ایهود اولمرت، آویگدور لیبرمن و بنی‌گانتز است که طی هفته‌های گذشته حملات تندی علیه نتانیاهو داشته و ادامه حضور او در قدرت را تهدیدی برای امنیت و آینده رژیم صهیونیستی به‌شمار آورده بودند. حالا اما با این نتایج به‌نظر می‌رسد کار برای مخالفان نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی بیش از پیش سخت شده باشد.

آمار و ارقام کرسی‌ها 
پیش از ورود به این حوزه باید توجه داشته باشیم نتایج اعلام‌شده هنوز شامل آرای سربازان، زندانیان، سفارت‌های خارجی و همچنین بیمارستان‌ها نمی‌شود؛ آرایی که قرار است شمارش آنها هم تا صبح چهارشنبه تمام شود و شاید تغییری محدود (تا اندازه یک یا حتی 2کرسی) در نتایج اعلام‌شده به همراه داشته باشد. اما براساس آنچه تا‌کنون مورد شمارش قرار گرفته (معادل 97درصد آرا)؛ نتایج به این ترتیب است: 
لیکود: یک‌میلیون و 200هزار رأی/ معادل 36کرسی
آبی-سفید: یک‌میلیون و 80هزار رأی/ معادل 32کرسی
لیست مشترک (احزاب عربی): 530هزار رأی/ معادل 15کرسی
شاس (یهودیان حریدی): 320هزار رأی/ معادل 10کرسی
اتحاد یهودیت توراتی: 250هزار رأی/ معادل 7کرسی
اسرائیل خانه ما (راست سکولار): 240هزار رأی/ معادل 7کرسی
حزب کار (جریان چپ): 230هزار رأی/ معادل 7کرسی
راست جدید (نفتالی بنت): 207هزار رأی/ معادل 6کرسی
بر این اساس، از مجموع 120کرسی کنست، اردوگاه راست افراطی به رهبری نتانیاهو (لیکود-شاس-یهودیت توراتی-راست جدید) 59کرسی و اردوگاه میانه‌رو به رهبری بنی‌گانتز تنها 39کرسی به‌دست آورده‌اند. علاوه بر این‌دو، جریانات مستقل که در هیچ‌یک از 2اردوگاه حضور ندارند (ائتلاف لیبرمن و احزاب عربی) نیز مجموعا به 22کرسی دست یافته‌اند.

این نتایج به چه معناست؟
نتایج انتخابات اسرائیل پیش از هر چیز بیانگر پیروزی نتانیاهو و دست برتر او برای تشکیل دولت است. اگرچه راست افراطی باز هم نتوانسته اکثریت مطلق 1+60 را به دست آورد (ممکن است با شمارش 3درصد باقیمانده موقعیت راست افراطی بهتر شود) اما اکنون تنها 2کرسی با این اکثریت فاصله دارد؛ بر این اساس با ورود لیکود به مذاکرات شخصی با اعضای ائتلاف گانتز یا حتی لیبرمن بعید نیست این 2کرسی هم بدون دردسر زیادی پیدا شود! بنابراین می‌توان گفت نتانیاهو به یک‌قدمی تشکیل دولت رسیده است.
جریان راست در جامعه رژیم صهیونیستی از هر زمان دیگری قوی‌تر شده است. نمود این واقعیت را علاوه بر رأی بالای لیکود، در ریزش آرای مخالفان این حزب می‌توان مشاهده کرد. برای مثال، رأی ائتلاف آبی-سفید که جریانی نظامی و متمایل به راست به‌شمار می‌رود تقریبا مشابه دور گذشته است اما رأی عمومی اردوگاه گانتز کاهش یافته، چراکه آرای حزب کار (چپ‌ها) باز هم ریزش داشته است.
با وجود شکست سنگین چپ‌ها و میانه‌روها، وضعیت احزاب عربی بهتر از هر زمان دیگری ارزیابی می‌شود؛ احزابی که با ائتلاف سیاسی و تشویق شهروندان عرب برای شرکت در انتخابات توانستند به نتیجه‌ای بی‌سابقه (15کرسی) دست یابند. البته این نتیجه علاوه بر موفقیت سیاسی احزاب عربی، بیانگر نگرانی شهروندان عرب از فضای حاکم بر رژیم صهیونیستی و یکه‌تازی راست‌ها به رهبری نتانیاهو است. با این حال روشن نیست نمایندگان عرب تا چه اندازه قادر شوند در مقابل موج قوی راست‌های افراطی در کنست آینده تأثیرگذار باشند.

   نتانیاهو چگونه پیروز شد؟
شاید عجیب‌ترین نکته در این دور از انتخابات پارلمان اسرائیل، اقبال عمومی شهرک‌نشینان به نتانیاهو و حزب او بود؛ آن هم درحالی‌که جزئیات پرونده‌های فساد او به بخش مهمی از رقابت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای طرفین تبدیل شده است. جالب‌تر آنکه دادگاه رسیدگی به اتهامات وی به فاصله تنها 2هفته بعد از انتخابات برگزار خواهد شد؛ دادگاهی که به توصیه پلیس رژیم صهیونیستی از حالت بازپرسی‌های محرمانه خارج شده و شکلی رسمی به‌خود گرفته است. چرا شهرک‌نشینان با وجود نشانه‌های متعدد و غیرقابل انکار از فساد سیاسی و اقتصادی، باز هم نتانیاهو را انتخاب کردند؟ 
در پاسخ به این سؤال قبل از هر چیز نقش جریانات دینی برجسته به‌نظر می‌رسد؛ جریاناتی که طی سال‌های گذشته به ائتلافی پرسود با نتانیاهو دست یافته و طبیعتا برای بقای او در قدرت تلاش می‌کنند. این جریانات با استفاده از نفوذ خود میان بدنه افراطی جامعه رژیم صهیونیستی موفق شدند رقابت سیاسی بر سر پارلمان را به نبردی برای حذف جریان راست افراطی از قدرت تبدیل کنند؛ نمایشی که حامیان این جریانات را نگران و روانه صندوق‌های رأی کرد! بازتاب این رویکرد را در آرای یهودیان اشکنازی و همچنین یهودیان شرقی در شهرهای بزرگی همچون تل‌آویو و حیفا می‌توان مشاهده کرد. از سوی دیگر و به موازات این پشتیبانی دینی در داخل، حمایت‌های بی‌سابقه ترامپ از نتانیاهو نیز در پیروزی غافلگیر‌کننده وی بی‌تأثیر نبود. از رونمایی تبلیغاتی معامله قرن در کاخ سفید گرفته تا به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و... حمایت‌هایی که نشان داد منافع ترامپ همچون جریانات افراطی دینی در سرزمین‌های اشغالی، با باقی‌ماندن نتانیاهو در قدرت، بیش از هر گزینه دیگری تامین می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید