• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96368
+
-

سال خوش متروی تهران

بخش قابل توجهی از خطوط 6و 7متروی تهران در سال 98تکمیل و به پایان نزدیک شد

سال خوش متروی تهران

شبنم سیدمجیدی- خبرنگار

98سال خوشی برای متروی تهران و به‌خصوص خطوط  6و 7بود. شهروندان ساکن قسمت‌های شمالی و شمال غربی تهران، سال‌هاست که چشم انتظار افتتاح ایستگاه‌های این دو خط هستند.ایستگاه‌هایی که درصورت افتتاح، می‌تواند حجم بسیار زیادی از بار ترافیکی غرب و شمال تهران را کاهش دهد و دسترسی به مرکز شهر را برای ساکنان این مناطق ساده‌تر سازد. در سال 98این خطوط مترو پیشرفت بسیار خوبی را پشت سر گذاشتند. خط 6مترو در طول سال‌ها با موانع زیادی برای تکمیل مواجه شد و ساخت آن به درازا کشید.  تا نهایتا به فروردین 1398رسیدیم. بالاخره فاز نخست این خطر مترو به بهره‌برداری رسید و 3 ایستگاه دولت‌آباد بعثت و میدان شهدا آغاز به‌کار کردند. گفته می‌شود اکنون تونل‌سازی‌ این خط به‌طور کامل تمام‌شده و در حفر تونل‌های آن از دستگاه TBM بهره برده شده است. بعد از 3ایستگاه ابتدایی، ایستگاه امام حسین نیز در مهرماه 98افتتاح شد. ایستگاه کیان شهر، پنجمین ایستگاه خط 6بود که 28بهمن ماه، به شکل غیررسمی و آزمایشی بالاخره در منطقه 15به بهره‌برداری رسید. این ایستگاه برای افراد کم توان نیز مناسب‌سازی‌ شده است و تا 3‌ماه دیگر به‌طور کامل راه‌اندازی خواهد شد.
6ایستگاه دیگر از خط 6در سال 1398پیشرفت مناسبی کرده‌اند و علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران درباره آنها می‌گوید که این 6ایستگاه در حد فاصل تربیت مدرس تا خیابان ستاری در نیمه نخست سال 99به بهره‌برداری خواهد رسید. البته مثل همیشه این موضوع نیز منوط به تامین بودجه‌ای شده که شهرداری برای این کار درنظر گرفته است. اما به‌احتمال زیاد با توجه به تکمیل بخش زیادی از 6ایستگاه دیگر، ایستگاه برج میلاد اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
در جزئیات لایحه بودجه سال 99، شهرداری برای تکمیل خطوط 6و 7مترو پایانه‌های آن3420میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. خط 6طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه است و خط 7از آن طرف که آن هم پیشرفت‌های خوبی در سال 98داشت، عمیق‌ترین خط متروی تهران است. خط 7نیز داستان پرفراز و نشیبی داشت که نقطه اوج آن سال 1398بود. بعد از سال‌ها انتظار خرداد 1396بود که 7ایستگاه این خط به‌طور همزمان افتتاح شد؛ ایستگاه‌های میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب، کمیل، بریانک، میدان محمدیه و ایستگاه مولوی. اما خیلی زود و از آبان 1396به‌علت وجود نقص ایمنی، این ایستگاه‌ها تعطیل شدند و از تیر 1397بود که دوباره بخش میانی خط و حد فاصل مهدیه تا نواب فعالیت خود را از سر گرفت. آخرین روزهای اسفند 1397مصادف شد با افتتاح حد فاصل ایستگاه نواب تا میدان صنعت به همراه ایستگاه هلال احمر. کار به سرعت ادامه پیدا کرد و در مرداد امسال 2 ایستگاه محمدیه و بسیج نیز بازگشایی شدند. دی‌ماه رسید و ایستگاه مولوی به‌عنوان آخرین ایستگاه در این‌ماه به بهره‌برداری رسید تا تعداد ایستگاه‌های فعال خط 7به 11برسد. مدیرعامل شرکت متروی تهران می‌گوید: 11ایستگاه دیگر این خط در سال آینده افتتاح می‌شود. او گفته است؛ رقمی حدود 7هزار میلیارد تومان برای افتتاح این ایستگاه‌ها نیاز است، این در حالی است که در بودجه شهرداری رقمی بسیار کمتر برای مترو درنظر گرفته شده است. پیش از این در هیأت دولت نیز زمان راه‌اندازی کامل خطوط 6و 7متروی تهران تا پایان سال 99درنظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید