• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95927
+
-

گزارشی از آمادگی گرمخانه‌های تهران در برابر ویروس چینی

کنترل کرونا در افراد بی‌سرپناه

کنترل کرونا در افراد بی‌سرپناه

پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

کرونا پیش می‌رود و شهر را از آن گریزی نیست... تعداد افراد بی‌سرپناه شامل معتادان، کارتن‌خواب و... در تهران طبق آمار رسمی بین 5 تا 20هزار نفر است. این آمار توسط برخی از کارشناسان و به‌صورت غیررسمی به 40هزار نفر هم می‌رسد. اکنون در گرمخانه‌های تهران اعم از سامان‌سرا، پرتو و... حدود 6هزار نفر مددجو وجود دارد که با ورود ویروس کرونا به شهر تمهیدات خاصی برای آنها درنظر گرفته شده است. در همین زمینه با مالک حسینی، رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت‌وگو کردیم، ولی سؤالی که باقی می‌ماند این است که آیا تمهیدات می‌توانند پاسخگوی افراد بی‌سرپناهی باشند که در خرابه‌ها، زیر پل‌ها، پاتوق‌های معتادان و کارتن‌خواب‌ها زندگی می‌کنند...


تمهیدات سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران
ضدعفونی مراکز
 مراکز تحت نظر سازمان از مراقبت ویژه برخوردار هستند. این مراکز روزی یک تا 3بار ضدعفونی می‌شوند.

تشکیل اتاق ایزوله
در مراکز، اتاق ایزوله تشکیل شده است و مددجویانی که به مراکز مراجعه می‌کنند و دارای علایم کرونا هستند در این اتاق‌ها نگهداری می‌شوند. تا‌کنون 3مورد مشکوک به ویروس کرونا در مراکز دیده شده که کرونا در آنها مثبت نبوده است.

آموزش
در مراکز آموزش پرسنل برای مقابله با ویروس کرونا شروع شده است. این آموزش‌ها در 2بخش مددجو و پرسنل انجام می‌شود. در این آموزش‌ها نحوه آگاهی از علائم بیماری و خودمراقبتی پرسنل اطلاع‌رسانی می‌شود. چون آنها در مراکزی کار می‌کنند که دارای میزان ریسک بالا در ابتلا به بیماری کروناست.

تعطیلی مراکز پرتو
مراکز پرتو سازمان که دارای حدود 4هزار نفر دانش‌آموز کودک‌کار هستند، تا پایان هفته تعطیل شده است.

تعطیلی مراسم سازمان
تعداد 3برنامه جمعی سازمان در قالب سمینار با عنوان‌های «روز جهانی درختکاری با حضور هزارکودک‌کار»، روز جهانی سمن‌ها، «بازبینی اداره مراکز بهاران» لغو شده است.

2درخواستی که هنوز اجرایی نشده است
1- پیگیری برای مراقبت ویژه از 2مرکز سازمان: اکنون 2سامان‌سرای سازمان یکی در خاوران ویژه مردان و دیگری در لویزان ویژه زنان وجود دارد که افراد با شرایط خاص مانند مبتلایان به بیماری‌های ایدز، هپاتیت، اختلال حواس، پایین بودن سیستم ایمنی و... با حکم قضایی نگهداری می‌شوند که از طرف سازمان از وزارت بهداشت درخواست شده این 2مرکز تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند که هنوز اقدامی در این زمینه نشده است.
2- نیاز به حکم بالادستی برای قرنطینه مراکز: برای قرنطینه مراکز نیاز به حکم بالادستی است. برای اینکار از طرف سازمان با فرماندار تهران گفت‌وگو شده است. چون افرادی که در این مراکز هستند اغلب اعتیاد دارند و برای قرنطینه به مجوزی نیاز است که این افراد در خود مراکز بتوانند به‌صورت کنترل شده مواد مصرف کنند.


مکث
درحالی‌که تمهیدات از طرف سازمان‌ها و نهادهای رسمی برای افراد بی‌سرپناه شهر که اغلب معتاد هستند درنظر گرفته می‌شود، ولی به گفته همین نهادهای رسمی هیچ آمار و اطلاعات دقیقی از تعداد افراد بی‌خانمانی که به مراکز رسمی مراجعه نمی‌کنند، وجود ندارد. و این افراد به‌علت شرایطی که دارند و دارای سیستم دفاعی پایینی هستند، به‌نظر می‌رسد در معرض جدی ویروس کرونا قرار دارند و در مقابل به‌علت عدم‌اطلاع از وضعیت آنها و حتی دلیل مرگشان می‌توانند در شرایط وجود ویروس، خطر جدی برای شهر به‌شمار بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید