• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95911
+
-

تحرکات دیپلماتیک درباره کرونا

وزارت خارجه ستاد کرونا تشکیل داد

دیپلماسی
وزارت خارجه ستاد کرونا تشکیل داد

افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور ابعاد بین‌المللی پیدا کرده، برخی کشورهای همسایه، محدودیت‌هایی را برای تردد از مرزهای ایران ایجاد کرده‌اند، محدودیت‌هایی که به‌گفته وزارت خارجه ایران موقت است اما همین محدودیت‌ها باعث بروز مشکلاتی برای تجار، دانشجویان و دیگر اقشار جامعه شده است.

در همین رابطه ستاد ویژه‌ای برای پیگیری و هماهنگی پیرامون بیماری کرونا در وزارت خارجه تشکیل شده که علاوه بر موضوعات کنسولی در حوزه تعاملات دوجانبه با کشورهای همسایه و سایر طرف‌های درگیر، نیز در دستور کار ستاد قرار دارد.
روز گذشته سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اقدام برخی از کشورهای همسایه در بستن مرزهای خود به روی ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه این اقدام ممکن است مستمر باشد گفت: خیلی بعید است که به‌صورت مستمر باشد این اقدامات پیشگیرانه و موقتی است و امیدواریم که با سرعت و جدیتی که در بحث مبارزه با ویروس کرونا در کشور وجود دارد به‌زودی شاهد روند معکوس این بیماری باشیم و این اطمینان را به مردم و کشورهای همسایه بدهیم که خطری متوجه آنها نیست. این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه کشورهای همسایه ما ممکن است یک سری نگرانی‌هایی داشته باشند و این امر طبیعی است ادامه داد: ولی این موضوع نباید مانع مبادلات مردمی و امر صادرات و واردات شود.
ترکیه و گرجستان ازجمله کشورهایی هستند که ایرانیان رفت‌وآمد زیادی به آنجا دارند اما در روزهای اخیر محدودیت‌هایی برای ورود ایرانیان برقرار کرده‌اند.
دیروز خبری مبنی بر گفت‌وگوی تلفنی مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی منتشر شد که گفته می‌شود کرونا محور اصلی آن بوده است.
موسوی ادامه داد: وزارت امور خارجه کشورمان از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای همسایه یک‌سری رایزنی‌های را با مقامات کشورهای همسایه شروع کرده‌اند تا به آنها اطمینان دهند که هیچ‌گونه مورد مشکوکی از مرزها عبور نخواهد کرد و اینکه در این زمینه اقدامات لازم ازجمله ارائه گواهی صحت سلامت انجام خواهد شد و ما امیدواریم که در این شرایط با کمک کشورهای منطقه و همسایه برخی از نگرانی‌های موجود را برطرف کنیم تا مبادلات به شکل مطلوب ادامه پیدا کند.
در واکنش به این محدودیت‌ها وزارت خارجه دست به اقداماتی زده که می‌تواند در چارچوب عمل متقابل ارزیابی شود، ازجمله اینکه براساس اطلاعیه سفارت کشورمان در کابل، بخش کنسولی سفارت ایران به‌منظور رعایت نکات بهداشتی در زمینه پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، ارائه خدمات به مراجعین را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

بیماری کرونا ابتدا در چین رونمایی شد و به سرعت به کشورهای مختلف رسید، ایران در همان زمان از نادر کشورهایی بود که پروازها با چین را لغو نکرد و تا مدت‌ها برای نقل و انتقال مسافر و بار به شهرهای مختلف چین پرواز داشت، از سوی دیگر مقامات دیپلماتیک ایران هم بارها بر حضور ایران در کنار چین تأکید کردند و این روزها در شرایطی که ایران با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند سفارت چین در ایران اقدام به انتشار ویدئوهای آموزشی به زبان فارسی کرده تا به نوعی نسبت به همکاری قبلی ایران ادای دین کرده باشد، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در صفحه توییترش نوشته است: ملت چین و ایران برای مبارزه با ویروس کرونا در کنار یکدیگر می‌جنگند. قوی باش چین! قوی باش ایران!

این خبر را به اشتراک بگذارید