• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 6 اسفند 1398
کد مطلب : 95892
+
-

پیش‌بینی حمله قلبی با هوش مصنوعی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند در مواردی حتی بهتر از پزشکان، احتمال حمله قلبی را از روی اسکن‌های مرسوم تشخیص دهد

پیش‌بینی حمله قلبی با هوش مصنوعی

ترجمه :زهرا خلجی

هوش مصنوعی راهش را در دل مراقبت سلامتی باز کرده است و یکی از نخستین ایستگاه‌های آن نیز راحت‌ترکردن خواندن اسکن‌هایی است که پزشکان برای بیماران تجویز می‌کنند.
پیش از این، مطالعات نشان داده بود که دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در برخی موارد بهتر از پزشکان می‌توانند سلول‌هایی که به‌طور غیرعادی رشد می‌کنند را به‌عنوان تومور سرطانی تشخیص بدهند که این مورد بیشتر به‌دلیل هضم و سنتز میزان زیادی از اطلاعاتی است که هوش مصنوعی با استفاده از آنها کارش را درست انجام می‌دهد.
به گزارش تایم، طبق مطالعه‌ای که 14فوریه در مجله Circulation منتشر شد، محققان در انگلیس و آمریکا گزارش دادند که یک برنامه هوش مصنوعی می‌تواند با اطمینان، حملات و سکته‌های قلبی را پیش‌بینی کند. کریستوفر نات، پژوهشگر بنیاد قلب بریتانیا و تیمش بزرگ‌ترین مطالعه را در مورد تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب و عروق (CMR) و هوش مصنوعی انجام دادند. رزونانس مغناطیسی قلب و عروق نوعی اسکن است که میزان جریان خون در قلب را برای تشخیص عملکرد مطلوب عضله قلب اندازه‌گیری می‌کند. طبق این نظریه‌های پزشکی هرچه جریان خون قوی‌تر باشد، احتمال انسداد در عروق قلب کمتر خواهد بود. با این حال خواندن این اسکن‌ها و تجزیه و تحلیل آنها کاری زمانبر و خسته‌کننده است ضمن آنکه نتایج آن بیشتر کیفی است تا کمی.
نات و همکارانش در تلاش برای گسترش وسایل کیفی بیشتر، یک مدل از هوش مصنوعی را برای خواندن اسکن‌ها امتحان کردند تا به واسطه آن احتمال بروز خطر با نوسان در جریان خون به سمت قلب را تشخیص بدهند.
وقتی آنها این تکنولوژی را روی نتیجه اسکن بیش از هزار نفر که به‌دلیل احتمال ریسک ابتلا به بیماری قلبی یا حمله قلبی به CMR احتیاج داشتند بررسی  و آزمایش کردند، متوجه شدند که مدل هوش مصنوعی در تشخیص افرادی که ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری یا حمله قلبی یا حتی خطر مرگ دارند بهتر عمل کرده است.
این مطالعه تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را با نتایج سلامتی بیمارانی که به‌طور میانگین 20‌ماه تحت نظر بودند، مقایسه کرد. محققان کشف کردند که به ازای هر یک میلی لیتر گرم در دقیقه کاهش جریان خون به سمت قلب، خطر مرگ در اثر بیماری قلبی دوبرابر و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی و یا هر حادثه دیگری نیز بیشتر از دو برابر می‌شود.
نات می‌گوید: به جای یک دیدگاه کیفی از جریان خون به عضله قلب، ما به اعداد و نتایج کمی اتکا می‌کنیم و این عدد به ما نشان می‌دهد که می‌توانیم پیش‌بینی کنیم کدام فرد بیشتر در معرض خطر قرار دارد.
این تحقیق تأیید کرد که CMR یا همان تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلبی و عروقی یک نشانگر قوی برای خطر ابتلا به مشکلات قلبی است اما در همین حال در اثبات اینکه آیا پزشکان را در مسیر تصمیم‌گیری درباره افراد در معرض خطر درست هدایت می‌کند یا نه ناتوان بود. برای همین، لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا ثابت کند آیا درمان جریان خون ضعیف – با داروهای موجود یا روش‌های پلکانی درمانی- در افراد با کاهش جریان خون همانطور که مدل هوش مصنوعی پیش‌بینی کرده بود می‌تواند حملات قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش داده یا از بین ببرد؟
هدف تحقیق این است که تحلیل‌های هوش مصنوعی از جریان خون به‌عنوان بخشی از آزمایش‌هایی که پزشکان در اتاق‌های اورژانس برای تشخیص و تریاژ بیماران قلبی انجام می‌دهند مورد استفاده قرار بگیرد. این اطلاعات می‌تواند افرادی که بالاترین ریسک ابتلا به بیماری و یا حملات قلبی و سکته مغزی را دارند زودتر به سمت معالجه سوق داده و در مسیر درمان آنها کمک کند و به این ترتیب زندگی آنها را به‌طور بالقوه نجات دهد.

اسکن عملکرد مطلوب عضله قلب
رزونانس مغناطیسی قلب و عروق نوعی اسکن است که میزان جریان خون در قلب را برای تشخیص عملکرد مطلوب عضله قلب اندازه‌گیری می‌کند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید