• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9581
+
-

نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک

هنرمندان و ورزشکاران از توجه به سنت‌ها در مراسم چهارشنبه‌سوری می‌گویند

شهر
نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک

حامد فوقانی|خبرنگار:

«صدای شهر زیر صداهای بم و نازک خفه می‌شود. کمتر اثری از شادی‌های دسته جمعی می‌توان دید؛ همانهایی که انتهای زمستان را خبر می‌دهند و رسیدن بهار را نوید. هرچه هست صداهای مهیب است و بوی دود و گوگرد سوخته. آنهایی که به اصطلاح خوشند، شهر را تبدیل به میدان جنگ می‌کنند؛ به جای آنکه آماده شوند برای عید»؛ اینها نمایی از چهارشنبه‌سوری‌های سال‌های اخیر در شهرهای کشور و به‌خصوص تهران است. البته امسال می‌توان امیدوار بود که با همراهی شهروندان، چهارشنبه‌سوری خطرناک جایش را به دورهمی‌های خانوادگی و اجرای سنت‌های قدیمی ایرانی در محله‌ها بدهد. برای همین به همت سازمان آتش‌نشانی پویش مردمی #نه_به_چهارشنبه‌سوری_خطرناک به راه افتاده تا از طریق آن اولا ترقه‌بازی‌ها و اقدامات خطرساز در امشب به حداقل برسد و ثانیا هزینه‌های اضافی که بابت خرید مواد منفجره و آتش‌زا پرداخت می‌شود، از طریق خیریه‌ها راهی به  سمت نیازمندان پیدا کند. حالا در این مسیر عده‌ای از هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون و اهالی فرهنگ همراه شده‌ و از شهروندان دعوت می‌کنند تا به کمپین #نه_به_چهارشنبه‌سوری_خطرناک بپیوندند.

 

 

همایون ارشادی، بازیگر سینما و تلویزیون

 من اصلا موافق این نیستم که چهارشنبه‌سوری نداشته باشیم. اتفاقا یکی از سنت‌های خوب ایرانی است که مردم در آن اعلام می‌کنند می‌خواهند بدی‌ها، ناپاکی‌ها، زشتی‌ها و غم را همزمان با آخر سال به دور بریزند و به جایش پاکی، خوبی و شادی را جایگزین کنند. یادم می‌آید که در عالم بچگی دور هم در کوچه جمع می‌شدیم و می‌خواندیم «غم برو شادی بیا، محنت برو روزی بیا»، حالا اما آنقدر صداهای وحشتناکی جایگزین این شعرها شده که خیلی‌ها جرأت نمی‌کنند از خانه بیرون بیایند. بنابراین با پویشی که به راه افتاده کاملا موافقم.

 

مجید مظفری، بازیگر سینما و تلویزیون 

متأسفانه اخیرا عادت‌هایی پیدا کرده‌ایم که نه با منطق جور درمی‌آید و نه با سنت‌مان همخوانی دارد؛. مثل اتفاقات چهارشنبه‌سوری  سال‌های اخیر. چند روز پیش خبری ‌خواندم که می‌گفت پرندگان از صدای بلند مواد منفجره دچار ایست قلبی می‌شوند. حالا چرا برخی هنوز دنبال این مسائل هستند جای سؤال دارد. آیا بهتر نیست دست به‌دست هم دهیم و از پویش آتش‌نشانی حمایت کنیم؟ اینگونه می‌توان از طریق خیریه‌ها هم شب عیدی به زندگی نیازمندان کمک هرچند کوچکی کرد.

 

محمد موسوی، والیبالیست ملی‌پوش

چهارشنبه سوری یکی از مورد علاقه‌ترین شب‌های سال برای من است. با خانواده و دوستان و آشنایان همیشه این شب را جشن گرفته‌ایم و اوقات خیلی خوشی داشته‌ایم. این چیزهایی که به‌عنوان ترقه و نارنجک و... آمده است به هیچ وجه جزو این جشن نبوده و نیستند. متأسفانه هر سال می‌بینیم تعدادی از هموطنانمان دچار سوختگی‌های شدید و نقص عضو می‌شوند،  حتی جانشان را از دست می‌دهند. نباید فراموش کنیم که چهارشنبه‌سوری جنگ نیست؛ یک جشن بزرگ است.

 

هومن حاجی عبداللهی، هنرمند و مجری تلویزیون:

چهارشنبه‌سوری‌های ما اخیرا تبدیل به یکسری مین‌گذاری و بمب‌اندازی شده است اما واقعا می‌شود به جای این همه انفجار، از فامیل و همسایه خواست تا دور یک‌سفره جمع شوند و شبی شاد را رقم زد. پیشنهاد من یک‌جست‌وجوی ساده در اینترنت درخصوص رسوم چهارشنبه‌سوری است. هنوز هم می‌شود آنها را اجرا کرد و لذت برد.

 

عادل غلامی،  والیبالیست ملی‌پوش کشور

 چهارشنبه سوری یکی از آیین‌های باستانی و زیبای ماست که تمام ملت ایران دوستش دارند اما متأسفانه در سال‌های اخیر کارهای عجیب و خطرناکی به آن اضافه شده که نمی‌دانم از کجا آمده‌است. این کارها اصلا زیبنده و خوشایند جامعه ما نیست و امیدوارم جوانان ما به‌جای این کارها مراسم و آیین باستانی‌مان را به جا بیاورند.

 

علی پروین،  اسطوره تیم فوتبال پرسپولیس

از مردم می‌خواهم مراقب خود و دیگران باشند تا خدای ناکرده عید هیچ‌کس در ایران عزا نشود. از مردم می‌خواهم از ترقه‌ها و نارنجک و باقی این وسایل خطرناک فاصله بگیرند. همه با هم دست به‌دست هم بدهیم که در هیچ کجای ایران اتفاق بدی نیفتد و عید کسی عزا نشود. از خانواده‌ها هم می‌خواهم که مراقب بچه‌هایشان باشند.

 

امیر قلعه‌نویی، سرمربی ذوب‌آهن

 چهارشنبه سوری نخستین جشن از جشن‌های نوروزی است. متأسفانه عده‌ای در چند سال گذشته این جشن را به نابودی کشانده‌اند. من از ایرانیان عزیز خواهش می‌کنم به همان سنت و فرهنگ قدیمی برگردند. از مردم عزیزمان درخواست می‌کنم به پیشواز «جشن چهارشنبه سوری» بروند و نه چیز دیگر.

این خبر را به اشتراک بگذارید