• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 4 اسفند 1398
کد مطلب : 95778
+
-

شهر آماده کرونا

شهرداری، برنامه‌های خود را برای مقابله با بیماری کرونا اجرا می‌کند

بهداشت
شهر آماده کرونا

محمد سرابی- خبر‌نگار

جلسه مسئولان ارگان‌های مرتبط با بهداشت و سلامت و مدیران شهرداری تهران، تنها یک نتیجه قطعی داشت و آن این بود که درصورت همکاری و همراهی مردم می‌توان میزان سرایت بیماری را کاهش داد تا وارد شرایط بحرانی نشویم. حتی اگر گسترش بیماری کرونا به حد بحران برسد، باز هم بدون تصمیم مشترک میان ارگان‌های مسئول و ارزیابی کامل، نمی‌توان فعالیت‌های شهر یا حتی فعالیت بخشی از شهر مانند حمل‌ونقل عمومی را تعطیل کرد. این کار تنها درصورتی انجام می‌شود که مشخص شود شهروندان باید در خانه‌های خود بمانند و در شهر رفت‌وآمد صورت نگیرد.
وزارت بهداشت یک‌ماه دستورالعمل‌های مقابله با این بیماری واگیر‌دار را به شهرداری ارائه کرده بود. شرکت شهر سالم و اداره کل سلامت شهرداری تهران اقدامات ابتدایی را انجام دادند. بعد از اعلام اینکه 2نفر در شهر قم در اثر ابتلا به این بیماری درگذشته‌اند، فعالیت‌های شهرداری آغاز شد و در روز پنجشنبه همزمان با آماده شدن شهر برای برگزاری انتخابات مجلس، جلسه‌ای با حضور شهردار و معاونان شهرداری برگزار شد که در آن برای چند موضوع اصلی تصمیم‌گیری شد. شنبه صبح نیز به تقاضای مسئولان وزارت بهداشت، جلسه دیگری با حضور نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد که خروجی این جلسات همه بر یک محور استوار بود و آن لزوم مشارکت و آموزش مردمی بود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: نکته اصلی این است که متولی مقابله با انتشار ویروس کرونا، وزارت بهداشت است و شهرداری در این زمینه با آن همکاری می‌کند. مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران در جلسات روزانه وزارت بهداشت حضور دارند و از این طریق اقدامات لازم و تصمیم‌های گرفته شده ابلاغ می‌شود.
غلامحسین محمدی با اشاره به انتشار خبر ابتلای شهردار منطقه 13به کرونا و همینطور احتمال شیوع بیماری در جلسات اداری می‌افزاید: انتشار این خبر‌ها به شکل نادرستی انجام شد و اکنون تعیین شده است که تنها مرجع اطلاع‌رسانی درباره اقدامات و برنامه‌های شهرداری مرکز ارتباطات باشد.
او با شرح اقدامات شهرداری در این زمینه بیان می‌کند: با توجه به اینکه روزانه 2میلیون نفر با مترو و چند میلیون نفر با تاکسی و اتوبوس تردد می‌کنند، موضوع توزیع ماسک رایگان مطرح شده بود، اما تأیید نشد؛ زیرا هم برای تامین ماسک به تعداد زیادی مشکلاتی وجود دارد و هم مسئله جمع‌آوری و امحای این ماسک‌ها مطرح است. از طرف دیگر عرضه‌ مواد غذایی در فروشگاه‌های مستقر در ایستگاه‌های مترو ممنوع و آبخوری‌ها هم بسته شدند. ضد‌عفونی اتوبوس‌ و مترو و هندریل پله برقی‌ها نیز هر شب انجام می‌شود. صدور بلیت یکبار مصرف نیز که مراجعه شهروندان به گیشه‌ها را بیشتر می‌کند محدود می‌شود.
محمدی با اشاره به فعالیت میادین میوه و تره‌بار می‌گوید: به کارکنان این مراکز آموزش‌های لازم برای استفاده از دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده داده شده است. بازار‌ روزها و مراکز خرید پرندگان که زیرنظر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل هستند هم دستور‌العمل‌های مشابهی را دریافت کرده‌اند.
به گفته محمدی، در سازمان بهشت زهرا هم مقرراتی برای انتقال، شست و شو و خاکسپاری کسانی که در اثر کرونا فوت کنند تنظیم شده است. این کار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود تا از انتقال بیماری جلوگیری شود و به آنها محل دفن جداگانه‌ای در مجموعه بهشت زهرا اختصاص داده خواهد شد. آمبولانس‌هایی که این اجساد را جابه‌جا می‌کنند هم از نوع ویژه‌ هستند و شست وشوی جداگانه‌ای دارند.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران اظهار می‌کند: کلیه جلسات و گردهمایی‌ها در سطح شهر و مناطق نیز درصورت ضروری نبودن به تشخیص معاونت‌ها یا مناطق لغو خواهد شد. همچنین با همکاری مردم، فعالیت ورزشگاه‌های شهرداری تهران کاهش می یابد، اما تعطیلی ورزشگاه‌های عمومی شهر در اختیارات شهرداری تهران نیست.
او می‌افزاید: سازمان مدیریت پسماند سرویس‌های حمل‌ونقل زباله را افزایش داده است و به‌دنبال مکان‌یابی سایتی برای پسماند‌های بیمارستانی یا زباله‌های دیگر هستیم. برای کنترل بیماری در میان کارگران پسماند نیز اسکان‌‌های کارگری تحت نظارت قرار می‌گیرند و سازمان مدیریت پسماند سلامت کارگرانی را که با نقل و انتقال زباله در ارتباط هستند کنترل خواهد کرد. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مسئول ارائه آمار‌‌های مرتبط با بیماری کرونا تنها وزارت بهداشت است، می‌گوید: حتی تعداد فوت در اثر کرونا که در بهشت زهرا ثبت شود نیز از طریق وزارت بهداشت اعلام می‌شود. سنجش مبتلایان به این بیماری که معمولا با چند مرحله آزمایش انجام می‌شود نیز در محدوده کار شهرداری نیست و نیروی انسانی شهرداری در زمینه بهداشت و سلامت نیز برای این کار کافی نیست. تنها بیمارستان‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تجهیز شده‌اند قادر هستند ابتلا به این بیماری و بستری کردن بیمار را انجام دهند.
محمدی با اشاره به استفاده از بیلبورد‌ها و امکانات گسترده در سطح شهر برای آموزش روش‌های مقابله با ویروس کرونا، تأکید می‌کند: بودجه اقدامات شهرداری در زمینه مقابله با کرونا از محل 4درصد بودجه در اختیار شهردار انجام می‌شود و شورای شهر هم اعلام کرده است که درصورت نیاز بودجه جداگانه لازم برای برنامه‌های بعدی تأیید خواهد شد. برای اجرای طرح‌های مقابله با بیماری کرونا از تجربیات مؤثر دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنیم. سناریو‌های شرایط بحرانی نیز آماده شده است که درصورت لزوم اجرا شود، اما تهران تا امروز در این شرایط قرار نگرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید