• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95632
+
-

ترامپ-روسیه؛ یک عاشقانه ناتمام

جامعه اطلاعاتی آمریکا به کنگره اطلاع داده که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 به نفع دونالد ترامپ دخالت می‌کند

آمریکا
ترامپ-روسیه؛ یک عاشقانه ناتمام


جواد نصرتی ـ خبرنگار

جامعه اطلاعاتی آمریکا در یک جلسه توجیهی در کنگره هشدار داده که روسیه دخالت در انتخابات سال 2020را با هدف کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ شروع کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز، شلبی پیرسون، مسئول امنیت انتخابات در جامعه اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته در جلسه‌ای با کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، تصویری کلی از تلاش‌های آمریکا برای دخالت در انتخابات ارائه کرده است. به گفته افرادی که از محتوای این جلسه اطلاع دارند، او گفته است این تلاش‌ها شامل هک‌کردن، جهت‌دهی به افکار عمومی در شبکه‌های اجتماعی و حمله به زیرساخت‌های انتخاباتی آمریکا می‌شود.
مسئولان جامعه اطلاعاتی آمریکا به اعضای مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند که روسیه در این انتخابات به نفع ترامپ وارد عمل شده است؛ با این حال هدف اصلی آنها، تنها کمک‌کردن به انتخاب مجدد رئیس‌جمهور آمریکا نیست. روس‌ها در تلاش هستند تا درباره تمامیت فرایند انتخابات در آمریکا تردید ایجاد کنند.
به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ به‌شدت از این اقدام جامعه اطلاعاتی آمریکا عصبانی شده و در یک جلسه با جوزف مگوایر، مدیر این سازمان، به‌شدت از او انتقاد کرده است. این جلسه توجیهی برای کنگره، بهای گزافی هم برای مگوایر داشته و رئیس‌جمهور، در پی برگزاری آن، مگوایر را از کار برکنار کرد. ترامپ آخر هفته اعلام کرد که ریچادر گرنل، سفیر کشورش در آلمان و یکی از وفادارترین نزدیکانش را به‌عنوان مدیر موقت جامعه اطلاعاتی آمریکا منصوب خواهد کرد. روسیه، در انتخابات دوره پیش هم که با پیروزی ترامپ به پایان رسید متهم بود که جانب این میلیاردر نیویورکی را گرفته و به فضای تخریبی علیه رقیب اصلی او، ‌هیلاری کلینتون، دامن زده است. اتهام‌ها درباره احتمال تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌ها باعث شد تا رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری، بعد از انتخابات در این‌باره تحقیقات مفصلی انجام دهد.
برگزاری جلسه توجیهی برای اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که ریاست آن به‌عهده آدام شیف، یکی از چهره‌های کلیدی استیضاح ترامپ در کنگره است، علاوه بر ترامپ با انتقاد شدید متحدان جمهوریخواه او در کنگره مواجه شد. همین نمایندگان جمهوریخواه مجلس بوده‌اند که به کاخ سفید درباره این جلسه اطلاع داده‌اند. یک منبع که از جریان رویدادها اطلاع داشته، به سی‌ان‌ان گفته است که ترامپ مشخصا از اینکه شیف هم در این جلسه توجیهی حضور داشته به‌شدت عصبانی شده است. همچنین رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که ترامپ نگران است رقبای دمکرات او در انتخابات پیش رو، دخالت جهت‌دار روس‌ها را دردست بگیرند و در مبارزات انتخاباتی آن را بر سر ترامپ بکوبند.
شیف پنجشنبه در توییتر نوشت که اگر ترامپ دوباره در مسئله انتشار گزارش‌های اطلاعاتی دخالت کند، به تلاش‌هایی برای مقابله با دخالت خارجی در انتخابات لطمه وارد خواهد کرد.
ترامپ، از همان ابتدای دوران ریاست‌جمهوری‌اش نشان داده که اطمینان چندانی به جامعه اطلاعاتی آمریکا که مسئول تمامی سازمان‌های اطلاعاتی در این کشور است ندارد. در یک مورد بسیار مشهور، او در کنفرانس با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در فنلاند در جولای 2018، آشکارا ارزیابی‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی را رد کرد و گفت که صحبت‌های پوتین درباره اینکه روسیه در انتخابات آمریکا دخالت نکرده است را باور می‌کند.
حالا به‌نظر می‌رسد ترامپ با انتصاب موقت گرنل در چنین پست مهمی، از چالش مدام با مگوایر مدیر موقت پیشین این سازمان در امان خواهد ماند. گرنل، کوچک‌ترین تجربه اطلاعاتی ندارد، اما یکی از وفادارترین نزدیکان ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا، درنظر دارد تا داگ کالینز، نماینده جورجیا در کنگره را که یکی از متحدانش در کنگره است را به‌عنوان مدیر جدید این سازمان معرفی کند. او عضو ارشد جمهوریخواه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکاست.

دشمن ایران، عاشق اسرائیل
ریچاد گرنل، سفیر جنجالی آمریکا در آلمان، مزد بزرگی برای وفاداری بیش از حدش به دونالد ترامپ دریافت کرده و حالا، هرچند موقت، در کمال شگفتی بر مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی در آمریکا مدیریت خواهد کرد. جامعه اطلاعاتی آمریکا، سازمانی مادر در این کشور است که بر تمامی 17نهاد امنیتی در این کشور نظارت می‌کند. مدیر این سازمان، یکی از با نفوذترین مقامات در آمریکاست.
گرنل، مدیریت بر این سازمان را نه به واسطه مهارت‌ها و تجربه‌اش، که به واسطه وفاداری بی‌حد و مرزش نسبت به ترامپ به‌دست آورده است. گرنل، به‌عنوان سفیر یک کشور خارجی در برلین، بارها با اظهارنظرها و رفتارهایش، حتی دولت آلمان را رنجانده و بسیاری او را به دخالت مستقیم در امور داخلی این کشور متهم می‌کنند. گرنل، در اروپا، سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه ترامپ را با جدیت تمام دنبال کرده و بر آلمان فشار زیادی وارد کرده است تا سهم بیشتری در تقبل هزینه‌های ناتو به‌عهده بگیرد. با این حال، می‌توان ماموریت اصلی او را در اروپا، افزایش فشار به ایران و حمایت از اسرائیل دانست. از فرستادن نامه تبریک سالروز انقلاب اسلامی به حسن روحانی توسط رئیس‌جمهور آلمان گرفته تا انتقال پول‌های بلوکه شده ایران، گرنل در هر موردی که پای ایران در میان بوده دخالت و به ضرر تهران لابی کرده و فشار وارد کرده است. او با افتخار تحریم هواپیمایی ماهان توسط آلمان را یکی از دستاوردهایش می‌داند. گرنل، همچنین یکی از دشمنان اصلی سازمان حزب‌الله لبنان بوده است و در دوره ماموریت‌اش در آلمان، فشار بر این سازمان را یکی از اهداف اصلی خود کرده بود. به گزارش جروزلم پست، گرنل همچنین تلاش‌های زیادی به نفع اسرائیل در قلب اروپا داشته و بارها به نفع این کشور به آلمان فشار وارد کرده است.
حضور چنین فردی، آن‌هم در شرایطی که اخیرا فاش شده جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ گزارش‌های پنتاگون را دستکاری می‌کرده تا گزینه جنگ علیه ایران پررنگ شود، خبر بسیار نگران‌کننده‌ای است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید