• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 3 اسفند 1398
کد مطلب : 95628
+
-

فرستاده‌های اروپا در راه تهران

وزیران خارجه هلند و اتریش به ایران می‌آیند

فرستاده‌های اروپا در راه تهران

وزارت خارجه ایران از سفر 2 وزیر اروپایی به تهران خبر داده است، سفر استف بلوک، وزیر خارجه هلند به‌منظور مذاکره پیرامون روابط دوجانبه، تحولات منطقه و مسائل بین‌المللی عنوان شده است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه، او در این سفر علاوه بر مذاکره با ظریف، از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز به حضور پذیرفته می‌شود.
در سال‌های اخیر روابط ایران و هلند چندان گرم نبوده است، آخرین تحول در روابط 2کشور، به اخراج چند دیپلمات هلندی از ایران که به‌عنوان عمل متقابل انجام شد، بر‌می‌گردد. هلند ایران را به‌دست داشتن در 2 قتل سیاسی متهم کرده بود اما در نهایت نتوانست ارتباطی بین حکومت ایران و قتل محمدرضا کلاهی از عوامل انفجار دفتر حزب جمهوری کشف کند.
نام هلند اخیرا یک‌بار دیگر شهریور امسال درباره ایران شنیده شد؛ جایی که پس از قریب 10سال رسانه‌های غربی از همکاری هلند با اسرائیل در حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای ایران پرده برداشتند.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر وزیر امور خارجه اتریش به تهران خبر داده است.

او در این‌باره اظهار داشت: در گفت‌وگوها با 2 وزیر اروپایی، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه و تبادل‌نظر درخصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، انتقاد جمهوری اسلامی ایران نسبت به بی‌عملی اروپا در قبال اجرای تعهدات خود ذیل برجام و انفعال آنها در برابر تحمیل قوانین فراسرزمینی آمریکا مورد تأکید قرار خواهد گرفت. همچنین بر این نکته اصولی که امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز صرفا از طریق مشارکت و تعامل جمعی کشورهای این منطقه محقق می‌شود، تأکید خواهد شد.
اتریش ازجمله کشورهای اروپایی است که رابطه نزدیکی با ایران دارد و به‌دلیل قرار‌داشتن مقر اروپایی سازمان ملل در پایتخت این کشور در جریان مذاکرات برجام میزبانی بخشی از مذاکرات را بر عهده داشت.
به نوشته روزنامه اتریشی «دی‌پرسه»، سفر وزیر خارجه اتریش در ارتباط با تلاش‌های اتحادیه اروپا به‌منظور میانجیگری در مناقشات هسته‌ای بین ایران و آمریکا انجام می‌شود.
وزیر امور خارجه اتریش در آستانه سفر به ایران در سخنانی گفته بود: اگر طرفین بر سر میز مذاکره نیایند، ما میز مذاکره را برای آنها می‌آوریم.
شالنبرگ اعلام کرده که با سفر به تهران می‌خواهد از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام حمایت کند. اخیرا «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به پیشنهاد اتریش به تهران سفر کرده بود.
بورل اوایل فوریه با مقامات ایرانی در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور ایران در این دیدار انتقاد شدیدی به سیاست‌های اروپا در مناقشات اتمی با ایران وارد کرد.
وزیر امور خارجه اتریش اوضاع سیاسی فعلی را بسیار خطرناک ارزیابی کرده و بر لزوم گفت‌وگو برای حل مناقشات هسته‌ای با ایران تأکید کرد.
شالنبرگ درباره انگیزه‌های سفرش به تهران گفت: دقیقا به این دلیل که توافق هسته‌ای با ایران در وین انجام شده است، مسئولیت ویژه‌ای برای ما ایجاد می‌شود که در اینجا فعال باشیم.
آخرین بار سباستین کورتز، وزیر خارجه وقت اتریش که اکنون صدراعظم این کشور است، 5سال قبل به تهران سفر کرده بود و بعد از آن هم در سال‌94 رئیس‌جمهور اتریش به ایران آمده بود و در سمت مقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران سال گذشته به وین سفر کرده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید