• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
سه شنبه 22 اسفند 1396
کد مطلب : 9555
+
-

امضای 5قرارداد پژوهشی بین شرکت ملی نفت و 5دانشگاه

شرکت ملی نفت ایران با 5 دانشگاه شهید بهشتی، فردوسی مشهد، خوارزمی، صنعتی شاهرود و شهید چمران قرارداد امضا کرد تا آنها درباره توسعه زیرساخت‎های علمی و فناوری در کشف منابع هیدروکربوری تحقیق کنند. به گزارش شانا، مدت این قراردادها که در حضور وزرای نفت و علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید، 10ساله بوده و برای اجرای تمام 5طرح پژوهشی توافق‌شده در فاز نخست، 5/1میلیون یورو، معادل 3میلیارد تومان هزینه خواهد شد.


پیش از این، ۹ قرارداد فناورانه در حوزه بالادست و ۱۲ قرارداد فناورانه در حوزه پایین‎دست صنعت نفت ایران بین شرکت‎های اصلی وزارت نفت و دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی منتخب کشور امضا شده بود و افزون بر این قراردادها، هر یک از شرکت‎های اصلی و شرکت‎های تابعه آنها، در حوزه‎های مختلف با دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی کشور همکاری‎های خوبی دارند و بعضا تفاهمنامه‎ها و قراردادهای همکاری مشترکی نیز به امضا رسانده‎اند.


وزیر نفت، امضای 5 قرارداد جدید تحقیقاتی و پژوهشی را در حوزه اکتشاف الگویی مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دانست و گفت: با امضای این قراردادها، گام سوم همکاری بین صنعت نفت و دانشگاه‎ها برداشته شد. بیژن زنگنه با اشاره به اینکه نخستین قراردادهای پژوهشی، مربوط به افزایش برداشت از میدان‌های نفتی بود که خوشبختانه با همکاری وزارت علوم و پیگیری دانشگاه‌ها این قراردادها اجرایی شده و در قالب آنها انستیتوهای نفت نیز فعال می‌شوند، ادامه داد: انجام پروژه‌های مربوط به مطالعه یک میدان یا مخزن، کاری گروهی است و اینگونه نیست که یک استاد و یک دانشجو بتوانند آن را انجام دهند. زنگنه ادامه داد: از این‌رو طیف وسیعی از متخصصان رشته‌های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می‌کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می‌شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود. به گفته وی، سابقه دانشگاهی در بخش بالادستی در ایران به بیش از ۲۰ سال نمی‌رسد و اساتید فعال در این حوزه اغلب جوان هستند. وی گفت: سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش و تحقیقات، جزو بهترین سرمایه‌گذاری‎ها در کشور است؛ هرچند موافق نیستم پول به پژوهشگاه‌های دولتی تابع وزارتخانه‌ها داده شود.  زنگنه درباره اینکه آیا دانشگاه‌هایی که امروز قرارداد پژوهشی با آنها امضا شد، می‎توانند با شرکت‌های خارجی همکاری کنند، آن را تأیید کرد و گفت: در تمام قراردادهای پژوهشی که تاکنون امضا شده است بر این موضوع که دانشگاه‌های داخلی طرف قرارداد با وزارت نفت می‎توانند با یک دانشگاه معتبر خارجی یا مؤسسات معتبر پژوهشی تعامل داشته باشند، توصیه و در برخی از قراردادهای گذشته این مهم محقق شده است.

 

 

روایت زنگنه از ملی‌شدن صنعت نفت


وزیر نفت گفت: مرحوم دکتر مصدق دنبال بیرون کردن خارجی‌ها از صنعت نفت نبود، بلکه هدف، حفظ مالکیت و حاکمیت مخازن برای ملت ایران بود. زنگنه با بیان اینکه ملی شدن به‌معنای تسلط کامل بر صنعت نفت است که این مهم بعد از انقلاب اتفاق افتاد و باید قدر آن را دانست، افزود: ملی شدن صنعت نفت در زمان خود یک حرکت مهم بود؛ حرکتی که بیش از آنکه صنعتی باشد، سیاسی بود؛ یعنی هدف، تسلط بر مقدرات نفت ایران بود و نه نفی تعامل.

 

 

کشف اموال اختلاس‎گر نفتی


زنگنه درباره آخرین وضع پرونده اختلاس‎گر مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز اظهار کرد: با پیگیری دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی، آنطور که به من گفته‎اند، اموالی بیش از میزان اختلاس صورت‎گرفته از این فرد شناسایی و توقیف شده است. وی درباره متواری شدن این فرد به کانادا نیز افزود: اینکه او به کانادا رفته را باور نمی‎کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید