• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 بهمن 1398
کد مطلب : 95077
+
-

تأثیر گرانی خودروهای داخلی بر وارداتی‌ها

تأثیر گرانی خودروهای داخلی بر وارداتی‌ها

موج جدید گرانی خودروهای پرتیراژ داخلی از ابتدای دی‌ماه امسال موجب شده تا قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز افزایش یابد. با سعید مؤتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو- گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت موج گرانی جدید خودرو چیست؟
نوسان نرخ دلار در محدوده 13هزار و 500 تا 13هزار و 700تومان طی یک‌ماه اخیر و ذات انحصاری بازار خودرو موجب شده تا به‌دلیل عرضه کم، شرکت‌های خودروسازی داخلی نیز تمایل به فروش محصولات خود با قیمت بالاتر داشته باشند. با این روند افزایش قیمت خودروهای پرتقاضای داخلی ازمهر‌ماه امسال با شیب ملایم شروع شد اما هیچ دستگاه نظارتی‌ای برای مهار آن ورود نکرد. اکنون شرایط بازار به‌گونه‌ای شده که طی یک هفته قیمت این خودروها از 6 تا 10میلیون تومان افزایش یافته است.

علت افزایش قیمت وارداتی‌ها چیست؟
وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد،  دارندگان خودرو نیز  از فروش امتناع  کرده  و این امر موجب افزایش قیمت‌ها می شود.  اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای کمتر از 100میلیون تومان در اوایل شهریور 3 تا 13میلیون بود اما اکنون به 25 تا 54میلیون تومان رسیده و این امر موجب شده تا قیمت النترا از 435به 640 میلیون، سانتافه از 770به یک میلیارد و 10میلیون، تالیسمان به 800میلیون، کولئوس به 950میلیون و اسپورتیج مدل 2018 به 970میلیون تومان افزایش یابد. در بازار خودروهای مونتاژی نیز نرخ هایما اس ۷ به ۳۴۰ میلیون، سراتو به ۳۹۰‌میلیون، چانگان به ۲۲۵میلیون، سیتروئن سی ۳ به ۴۶۰میلیون و جک اس ۵ به ۳۴۰ میلیون تومان  رسیده است.

گرانی خودرو با نوسان نرخ ارز تناسب دارد؟
افزایش قیمت خودروهای وارداتی تنها تابع نرخ ارز نبوده و جو روانی ناشی از گرانی خودروهای پرتقاضا نیز بر بازار این خودروها تأثیر گذاشته است. بنابر این عوامل مختلفی مانند ناهمخوانی عرضه و تقاضا و حتی نوسان نرخ ارز رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی و نبود ثبات ارزی در گرانی این خودروها مؤثر بوده و با این شرایط نمی‌توان انتظار ثبات کالایی در بازار را داشت؛ چرا که وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، فروشندگان نیز از عرضه خودرو امتناع می‌کنند. در بازار وارداتی‌ها به‌دلیل ممنوعیت واردات، خودرو تازه‌ای عرضه نمی‌شود و می‌توان گفت نرخ این خودروها تابع قیمت خودروهای داخلی، نرخ ارز و شرایط بازار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید