• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 بهمن 1398
کد مطلب : 94111
+
-

عزیز میلیارد دلاری

گران‌ترین آثار هنری فروخته شده در دنیا کدام‌ها هستند؟

عزیز میلیارد دلاری

مشهورترین نقاشی‌ها، به‌ویژه آثار قدیمی که قبل از سال 1803کشیده شده‌اند، عموماً برای بازدید مراجعه‌کنندگان در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. موزه‌ها به‌ندرت آنها را می‌فروشند و به همین دلیل نمی‌توان روی آنها بهایی گذاشت. در کتاب رکوردهای جهانی گینس، نقاشی «مونا لیزا» اثر لئوناردو داوینچی به‌عنوان باارزش‌ترین اثر هنری تا‌کنون برای یک نقاشی ذکر شده است. در سال1962 موزه لوور، ارزش مونا لیزا را 100میلیون دلار برآورد کرد که اگر تورم این سال‌ها محاسبه شود،ارزش این اثر در سال2020 معادل 850میلیون دلار است. با درنظر گرفتن این موضوع، فهرست گران‌ترین آثار فروخته شده در حراجی‌ها در ادامه آورده می‌شود. این فهرست براساس شاخص تعدیل شده تورم در سال2019 تدوین شده است و براساس آن رکورد بالاترین اثر هنری فروخته شده متعلق به نقاشی لئوناردو داوینچی با نام سالواتور ماندی (منجی جهان) است که با قیمت 450میلیون دلار در نوامبر سال2017 فروخته شد.

سالواتور ماندی
 (Salvator Mundi)
یکی از 20اثر شناخته شده لئوناردو داوینچی است و تنها اثری است که هنوز در مجموعه خصوصی باقی مانده است. این اثر در حراج کریستی نیویورک در سال 2017 به شاهزاده بدربن‌عبدالله فروخته شد و رکورد گران‌ترین نقاشی فروخته شده در حراج را شکست. او این خرید را از طرف وزارت فرهنگ و گردشگری ابوظبی انجام داد. گفته می‌شود که این نقاشی در قایق بادبانی لوکس محمدبن‌سلمان شاهزاده سعودی نگهداری می‌شود .


مارهای آبی II 
(Wasserschlangen II)  
مارهای آبی II یک نقاشی رنگ و روغن است که گوستاو کلیمت آن را در سال 1907کشیده است. مارهای آبی در جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها دزدیده شد. صاحب اولیه آن جنی اشتاینر زنی یهودی بود که توسط نیروهای نازی به پرتقال رانده شد.  این نقاشی به یک عضو حزب نازی که فیلمسازی با نام گوستاو یوچیکی بود، داده شد.  همسرش، اورسلا این نقاشی را در خانه حراج سوثبای به حراج گذاشت. نقاشی همچنان یک اثر دزدی محسوب می‌شد، پس اورسلا باید با وارثان جنی اشتاینر به توافق می‌رسید.  درآمد حاصل میان اورسلا و وراث اصلی نقاشی، به شکل برابر تقسیم شد. آنها در همان سال2012 نقاشی را به قیمت 112میلیون دلار به یووس بویر تاجر و دلال هنر سوئیسی فروختند. او در سال2017 تحت پیگرد قانونی قرار گرفت؛ چرا که از پرداخت مالیات‌های مربوط به معاملات هنری فرامرزی خود فرار کرده بود.

کی ازدواج خواهی کرد؟
(Nafea Faa Ipoipo) 
این نقاشی رنگ روغن توسط پل گوگن نقاش پست امپرسیونیسم فرانسوی در سال 1892کشیده شده است. این تابلو نزدیک نیم‌قرن در موزه کونتس در بازل سوئیس به امانت سپرده شده بود و در سال2015 توسط خانواده رودالف اشتاچلین نزدیک به 300میلیون دلار به دولت قطر فروخته شد. رودالف تاجر و مجموعه‌دار سوئیسی است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه‌دار سوئیس در نیمه اول قرن بیستم شناخته می‌شد.

مبادله
 (Interchange)
نقاشی روی بوم اثر نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی هلندی- آمریکایی ویلم دو کونینگ است. این نقاشی در سال2015 از سوی مؤسسه دیوید گفن فروخته شد. گفن تاجر، سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و مدیر استودیویی فیلمسازی‌ درآمریکاست که یکی از مجموعه‌دارهای بزرگ این کشور نیز محسوب می‌شود و به جمع‌آوری آثار هنرمندان آمریکایی علاقه دارد. این نقاشی به کنت سی گریفین، سرمایه‌دار و نیکوکار میلیاردر آمریکایی فروخته شد.


شماره 6 
(بنفش، سبز، قرمز)
این نقاشی اثر مارک روتکو نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی آمریکایی و لیتوانیایی تبار است. این نقاشی یکی از مواردی است که یووس بویر، تاجر و دلال هنر سوئیسی، به‌خاطر آن، مورد اتهام قرار گرفت. در اتهامات او آورده شده که با ارائه اطلاعات نادرست درباره هزینه اصلی آثار هنری، مشتری‌های خود را فریب داده و بیش از ارزش اصلی اثر، از آنها پول دریافت می‌کرد. قربانیان او اشخاص ثروتمند خاصی در انگلستان، آمریکا، آسیا و اروپا بودند که یکی از مشهورترین این افراد دیمیتری رایبولولو مجموعه دار مشهور است. او نقاشی شماره6 را نیز از یووس بویر با قیمتی تقریبا دو برابر ارزش آن، خرید.


شماره 17 A 
(Number 17A)
این نقاشی توسط جکسون پولاک نقاش آمریکایی و از پیشگامان جنبش هیجان‌نمایی انتزاعی کشیده شده است. او بیشتر برای سبک منحصر به فرد نقاشی قطره‌ای شناخته می‌شود. این نقاشی در سال2015 از سوی بنیاد دیوید گفن به کنت سی گریفین به قیمت 200میلیون دلار فروخته شد.


 پرتره‌های آویزان از مائرتن سولمانز و اوپن کوپیت
 (Pendant portraits of Maerten Soolmans and Oopjen Coppit)
این مجموعه شامل دو پرتره عروسی تمام قد است که توسط رامبرانت کشیده شده است. این پرتره‌ها از عروس و دامادی به نام مائرتن و اوپن در سال1634 کشیده شد. صاحب این پرتره‌ها خانواده روتشیلد بودند. آنها یک خاندان ثروتمند یهودی و اصالتاً اهل فرانکفورت هستند که تاریخ خانوادگی آنها به قرن شانزدهم برمی‌گردد. این خاندان در قرن نوزدهم، بزرگ‌ترین ثروت خصوصی جهان را داشتند. بعد از آن مالکیت آن به شکل مشترک با موزه لوور در پاریس و موزه ریجکس در آمستردام است. حالا نیز 8سال در موزه لوور و 8سال دیگر در موزه ریجکس خواهند بود.


ورق‌بازان
 (The Card Players)
تعدادی از نقاشی‌های رنگ روغن که توسط هنرمند پست امپرسیونیست فرانسوی پائول شزانه نقاشی شده است. در این مجموعه، 5نقاشی وجود دارد که براساس اندازه و تعداد بازیکنان و محل بازی تغییر می‌کنند. یکی از نسخه‌های این مجموعه در سال2011 به خاندان سلطنتی قطر با قیمت 250میلیون دلار فروخته شد. در آن زمان این رقم فروش رکورددار گران‌ترین نقاشی تاریخ بود که بعدا این رکورد در سال2017 شکسته شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید