• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93895
+
-

کابوس کرونا جهانی شد

شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در جهان در حال افزایش است

گزارش
کابوس کرونا جهانی شد


مسئولان بهداشتی در چین هشدار دادند ویروس جدید کرونا پیش از بروز علائم نیز قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارد؛ موضوعی که اکنون مقابله با ویروس را دشوارتر کرده است.
خبر تازه در حالی اعلام شده که تاکنون 56نفر در نقاط مختلف جهان بر اثر ابتلا به ویروس جدید خانواده ویروس‌های کرونا جان خود را از دست داده‌اند و طبق آمار رسمی حدود 2هزار نفر نیز در چین و دیگر کشورها به این ویروس آلوده شده‌اند. حدود 700نفر طی روز جمعه و شنبه به این بیماری مبتلا شده‌اند.
وضعیت در چین در حال بحرانی‌تر شدن است و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور، موقعیت را «بسیار خطرناک» اعلام کرده است. پیش از این 6نمونه دیگر از خانواده ویروس‌های کرونا کشف شده است اما ویروس اخیر کاملا جدید بوده و دانشمندان پزشکی را با وضعیتی ویژه روبه‌رو کرده است. کرونا نوعی ویروس خطرناک است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان بیماری سارس می‌شود. سارس نیز در سال ۲۰۰۲ در چین شیوع پیدا کرد و به دیگر کشورهای جهان به‌خصوص در آسیا منتقل شد. سارس باعث ابتلای بیش از ٨ هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر شد.
منشأ این ویروس، یک بازار غذاهای دریایی در شهر «ووهان» در منطقه غربی چین بوده اما به‌دلیل رفت‌‌وآمد بسیار به این شهر، بلافاصله به دیگر نقاط این کشور نیز شیوع پیدا کرده است. مقام‌های چینی خرید و فروش در تمامی بازارهای مواد غذایی را ممنوع کرده‌ و رستوران‌ها را تعطیل کرده‌اند. این ممنوعیت شامل فروشگاه‌های آنلاین نیز می‌شود و عملا به منجمد شدن بازار مواد غذایی در چین منجر شده است. مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده‌اند و مسئولان از مردم خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی درصورت امکان از خانه خارج نشوند.
تحقیقات از ویروس جدید نشان می‌دهد که کدهای ژنتیک این ویروس، نزدیکی زیادی به ویروس مرگبار سارس دارد و باعث ایجاد اختلال شدید تنفسی و خفگی ناگهانی فرد می‌شود. طبق اعلام مسئولان بهداشتی چین، بررسی‌ها نشان می‌دهد ویروس جدید در دوره نهفتگی یا دوره‌ای که بیماری در حال رشد در بدن بیمار است علائمی از خود نشان نمی‌دهد و قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر دارد. این دوره از  یک تا 14روز ممکن است طول بکشد. علائم بیماری با تب شروع می‌شود، با سرفه‌های خشک ادامه پیدا می‌کند و در نهایت پس از یک هفته فرد به‌دلیل اختلال تنفسی به مراقبت بیمارستانی نیاز پیدا می‌کند؛ در غیر این صورت به مرگ دچار خواهد شد. هنوز درمان یا واکسنی برای این بیماری یافت نشده است.
درحالی‌که برخی کشورها از احتمال عدم‌توانایی دولت چین برای کنترل شیوع بیماری سخن به میان آورده‌اند، مسئولان دولتی در این کشور اعلام کرده‌اند در حال کنترل وضعیت هستند. کار ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی در شهر ووهان آغاز شده و قرار است طی 10روز کار ساخت این بیمارستان به پایان برسد. دیروز دولت چین اعلام کرد بیمارستان دومی با ظرفیت 1300تختخواب را طی 2هفته می‌سازد تا بتواند مبتلایان را در این 2 بیمارستان متمرکز کند.

شیوع در جهان
شهر ووهان با جمعیتی 11میلیون نفری و برخی دیگر از شهرهای چین به کلی قرنطینه شده و رفت‌وآمد به آنها منع شده است. با این حال، تردد مسافران از طریق خطوط هوایی پیش از قرنطینه شدن مراکز اصلی بیماری، باعث انتقال این بیماری  به دیگر کشورها شده است. کشورهای نزدیک چین جزو نخستین نقاطی بودند که اعلام کردند تعداد انگشت‌شماری از مبتلایان را شناسایی کرده‌اند. تاکنون موارد ابتلا در هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن، تایلند، نپال، ویتنام، سنگاپور، مالزی، استرالیا، فرانسه، آلمان، فنلاند، ایتالیا، کانادا و آمریکا گزارش شده است.
تاکنون 40مورد ابتلا در کشورهای جهان شناسایی شده اما مواردی که به مرگ منجر شده در خاک چین اتفاق افتاده است. در اغلب فرودگاه‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف جهان، مسئولان بهداشتی مشغول کنترل وضعیت سلامت مسافران هستند. ژاپن و آمریکا اعلام کرده‌اند برای خارج کردن اتباع خود از ووهان، هواپیماهای اختصاصی به این شهر اعزام می‌کنند. آمریکا در این شهر دارای کنسولگری است و تلاش می‌کند دیپلمات‌های خود را از ساختمان کنسولگری خارج کند.


ووهان، شهر ارواح

روایت خبرنگار آسوشیتدپرس از وضعیت شهر ووهان
حمل‌ونقل عمومی به‌طور کامل در شهر متوقف شده و تاکسی‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند. مردم با خودروهای شخصی، افراد مبتلا به ویروس را به مراکز درمانی می‌رسانند. طبق توصیه مسئولان بهداشتی، مردم باید از تماس با افراد مبتلا به ویروس خودداری کنند اما ساکنان شهر دوستان و اعضای خانواده‌شان را خود به مراکز می‌رسانند. فروشگاه‌ها کاملا خالی شده‌اند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و به‌دلیل ممنوعیت فروش مواد غذایی و توقف فعالیت رستوران‌ها، مردم نگران تامین غذای خود طی روزهای آینده هستند. طبق اعلام دولت، از امروز (یکشنبه) خودروهای شخصی نیز با ممنوعیت تردد روبه‌رو هستند؛ موضوعی که انتقال مبتلایان به ویروس کرونا به مراکز درمانی را به‌شدت سخت‌ کرده است. بلندگوهایی در سطح شهر برای پخش پیام‌های بهداشتی نصب شده است. گوینده علاوه بر پیام‌های بهداشتی می‌گوید: «ووهان شهری است که با مشکلات روبه‌رو می‌شود و آنها را شکست می‌دهد. این نخستین‌باری نیست که ما در چنین شرایط سختی قرار گرفته‌ایم؛ ما پیش از این در سال 1998 سیل و در سال 2003 سارس را شکست داده‌ایم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید