• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 بهمن 1398
کد مطلب : 93871
+
-

سوختن 6 لنج صیادی در دریا

سوختن 6 لنج صیادی در دریا


آتش‌سوزی در یک لنج صیادی از یک‌سو و وزش باد شدید از سوی دیگر باعث آتش گرفتن 6 لنج در جاسک شد و خسارات زیادی به‌بار آورد.
این حادثه پیش از ظهر دیروز اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که ابتدا یک لنج صیادی فایبرگلاس که در اسکله پهلو گرفته و ظاهرا در حال تعمیر بود به‌طور ناگهانی دچار آتش‌سوزی شد. این حادثه آنقدر سریع اتفاق افتاد که پیش از آنکه ملوانان بتوانند واکنشی از خود نشان دهند آتش بخش‌های زیادی از لنج را فرا گرفت. این حادثه در شرایطی رخ داد که باد شدیدی می‌وزید و چندین لنج صیادی دیگر در آنجا پهلو گرفته بودند. در این شرایط بود که باد موجب سرایت آتش به 5 لنج دیگر شد و در چند دقیقه این لنج‌ها نیز شعله‌ور شدند و دود سیاهی منطقه را فرا گرفت.
آتش‌سوزی آنقدر گسترده بود که تلاش ملوانان برای مهار آتش آن هم با دست‌های خالی راه به جایی نمی‌برد. دقایقی بعد بود که چندین گروه از آتش‌نشانی، سپاه و ارتش و... تلاش های‌شان برای مهار آتش را آغاز کردند.
محمد رادمهر، فرماندار شهرستان جاسک در این‌باره به ایسنا گفت: در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق دریا و خشکی شناور ناجی اداره بندر آتش‌نشانی، ماشین‌های آتش‌نشانی پدافند هوایی ارتش، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، تانکر‌های آبفا و دیگر ارگان‌ها به محل اعزام شدند و تلاش برای مهار شعله‌های آتش آغاز شد. وی ادامه داد: به‌دلیل اینکه جنس لنج‌ها از فایبرگلاس بود و باد شدیدی نیز می‌وزید مهار آتش به‌سختی امکان پذیر بود.
یکی دیگر از دلایل گستردگی این آتش‌سوزی وجود سوخت در شناورها بود. طوری که سوخت لنج‌های صیادی روزانه 500 تا هزار لیتر گازوییل است و برای مواردی که بخواهند به راه دور سفر کنند به‌طور میانگین برای مدت یک هفته حدود 5هزار لیتر هم در انبار لنج ذخیره می‌کنند.
از سوی دیگر حمیدرضا محمدحسینی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر، جزییات بیشتری از این حادثه را بازگو کرد و گفت: با وجود گسترده بودن آتش‌سوزی اما خوشبختانه این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی و جرحی نداشت اما 4فروند لنج صیادی در آتش سوختند. وی در ادامه گفت: عوامل بندری و دریایی به‌محض اعلام اضطرار ۱۲فروند لنج اعم از صیادی و تجاری که در محیط پیرامونی پهلو گرفته بودند را از منطقه خطر جداسازی و در گوشه‌ای امن از حوضچه مستقر کردند. همچنین تیم‌های امدادی و اطفای حریق دریایی و خشکی متشکل از یک فروند ناجی متعلق به سازمان بنادر و دریانوردی، یدکش آتشخوار نداجا، مرکز آتش‌نشانی شهرستان جاسک، آتش‌نشانی نداسا و شناور همیار ناجی به محل اعزام شدند و در عملیات مشارکت داشتند.
عبدالحمید سعدینی، سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز تعداد لنج‌های حادثه‌دیده را 6فروند اعلام کرد و به ایرنا گفت: این لنج‌ها شامل یک لنج باری و 5لنج صیادی است که 4فروند آنها به‌صورت کامل سوخت و آتش 2فروند دیگر مهار شد.
بررسی‌های کارشناسی درباره دلیل وقوع این حادثه نشان می‌دهد که جوشکاری علت اصلی شروع آتش‌سوزی بود. حسین قاسمی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان هرمزگان در این‌باره به ایسنا گفت: این حادثه به‌دنبال انجام جوشکاری در یکی از لنج‌ها آغاز شد و در ادامه به‌دلیل وزش باد آتش به لنج‌های دیگر نیز سرایت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید