• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90774
+
-

هدفگذاری معوق توقف خودروهای تک‌ستاره

هدفگذاری معوق توقف خودروهای تک‌ستاره


با وجود الزامات قانونی، هنوز هم برخی وانت‌ها با یک ‌ستاره کیفیت تولید می‌شوند. با سعید تاجیک، قائم‌مقام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

چراتولیدخودروهای تک‌ستاره متوقف نشد؟ 
این موضوع هدفگذاری وزارت صنعت بود که از ابتدای سال 97 تولید خودروهای تک‌ستاره سواری متوقف شود و این هدفگذاری هنوز هم تغییری نکرده است. گرچه اکنون تولید خودروهای تک‌ستاره‌ سواری به برخی وانت‌ها محدود شده است اما باید اداره کل خودرو و نیرو‌محرکه وزارت صنعت در مورد میزان تحقق آن اعلام نظر کند. خودروهایی که وزارت صنعت بر تولید آنها با حداقل دوستاره کیفی از ابتدای سال گذشته تأکید کرده بود، خودروهای سواری بود، اما برمبنای جداول ارزشیابی کیفی کنونی خودرو، تنها برخی وانت‌ها هستند که هنوز با یک‌ ستاره کیفی تولید می‌شوند و اکنون سواری تولیدی با یک ستاره کیفی نداریم. در ابلاغیه وزارت صنعت نیز برای تولید وانت‌های تک‌ستاره محدودیت زمانی تعیین نشده بود.

عیوب کیفی خودرو در خط تولید، رفع نمی‌شود؟
علت اندازه‌گیری کیفیت خودرو برمبنای شاخص‌های عملکردی، به ‌خاطر این نگرانی است که ممکن است برخی عیوب در خط تولید قابل تشخیص نباشد، چراکه گرچه باید خودرویی که تحویل مشتری می‌شود در خط تولید مشکلی نداشته باشد اما علاوه بر آن در طول زمان نیز این خودرو با عیوب عملکردی و ایمنی مواجه نشود. در همه دنیا نیز هر دو شاخص اندازه‌گیری می‌شود. اینکه خودروسازان ایراد ظاهری را برطرف کنند خوب است، اما مسلما مشتری در طول زمان و استفاده از خودرو ایراد‌هایی را اعلام می‌کند که در قالب شاخص‌های مختلف رضایتمندی مشتریان، مصرف سوخت، نحوه و قیمت فروش و... بررسی و اندازه‌گیری می‌شود.

شاخص کیفی امسال خودرو‌ چگونه خواهد بود؟
در سال‌جاری نیز به‌دلیل برخی مشکلات، تعداد ایرادات خودروهای داخلی به سمت شاخص‌های منفی تغییر می‌کند، با وجود این باید مردم خودروهایی که امسال خریداری کرده‌اند را استفاده کنند و براساس سنجش میزان رضایتمندی آنها از کیفیت  فروش و خدمات پس‌ازفروش اینگونه خودروها، گزارش‌های ارزشیابی کیفی خودروهای سواری در سال98 تهیه و ارائه شود. اما با توجه به اینکه برخی خودروهای با کیفیت تولید مشترک از خطوط تولید خودروسازان حذف شده تعداد عیوب کیفی و عملکردی سایر خودروهای تولید داخل  افزایش می‌‌یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید