• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90630
+
-

دیوار کوتاه نویسنده

یادداشت
دیوار کوتاه نویسنده


محمود برآبادی ـ نویسنده کتاب‌های کودکان

درخبرها آمده بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، طی نامه‌هایی جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و وزیر امور اقتصاد و دارایی، خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شده است. واقعیت این است که دیواری کوتاه‌تر از دیوار نویسندگان و اهالی فرهنگ وجود ندارد.
چندی پیش هنگامی که بعد از پیگیری‌های مکرر برای دریافت حق‌التألیف تجدید چاپ کتابم به ناشر مراجعه کردم، در کمال تعجب دیدم که 5درصد از حق‌التألیف کسر شده است. وقتی علت را پرسیدم، مسئول امور مالی ناشر به من گفت: « مبلغ کسرشده بابت مالیات است».
گفتم: « مگر نویسندگان از پرداخت مالیات معاف نیستند؟» بعد بریده روزنامه را نشان دادم که نوشته بود: «کلیه فعالیت‌های مرتبط با انتشار کتاب شامل تحقیق، تألیف، ترجمه، تصحیح، ویراستاری، صفحه‌آرایی، تصویرگری، حروفچینی، صفحه‌بندی، طراحی، نشر، پخش و فروش کتاب از مالیات معاف شد». 
 مسئول امور مالی هم نامه‌ای به من نشان داد که طی آن مبلغ کسر‌شده عیناً به‌حساب اداره امور مالیاتی شمال تهران واریز شده بود. او در برابر اعتراض من گفت: «ما هم از این قانون مطلعیم، اما وزارت اقتصاد و دارایی آن‌ را نمی‌پذیرد و ما عملاً باید به آنها تمکین کنیم. شما بروید اعتراض‌تان را به آنها بکنید».
ظاهرا اداره امور مالیات‌ها استدلالش این است که تنها آن‌دسته از نویسندگانی که پروانه کسب دریافت کرده باشند از مالیات معافند.
پاسخ این است که مگر وزارت ارشاد به نویسنده پروانه کسب می‌دهد؟ درثانی مجوز چاپ کتاب درواقع نوعی مجوز فعالیت نویسنده محسوب می‌شود و دیگر اینکه قانون مصوب مجلس صراحت دارد و هیچ‌گونه شرطی تعیین نکرده است.
متأسفانه دیواری کوتاه‌تر از دیوار نویسنده وجود ندارد. چگونه است که بخش خصوصی و بسیاری از ناشران دولتی از این قانون تبعیت می‌کنند و از نویسندگان مالیات کسر نمی‌کنند، اما تعدادی از ناشران چنین نمی‌کنند؟
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به‌عنوان نهادی مدافع حقوق صنفی نویسندگان کودک و نوجوان تاکنون بارها به این امر اعتراض کرده و در بیانیه‌های خود سرپیچی از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را با هر بهانه‌ای، غیرقابل‌قبول دانسته است، اما ظاهرا این اعتراض‌ها تأثیر چندانی بر روش وزارت اقتصاد و دارایی و آن دسته از ناشرانی که دیواری کوتاه‌تر از دیوار نویسنده سراغ ندارند، نداشته است. امیدواریم تلاش وزیر محترم ارشاد بتواند در این زمینه کارگشا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید