• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90228
+
-

واکنش‌های مثبت و منفی به راه‌اندازی پست پلاس

پهپاد پستی رسید


«خانم‌ها و آقایان، به پست + (پُست پِلاس) خوش آمدید! ما به‌جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که واقعا هزینه‌ها کمتر بشه و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم.» این جمله که عصر روز پنجشنبه از سوی محمد جواد آذری‌جهرمی توییت شد؛ پایانی بر چند روز حاشیه «سورپرایزی» بود که وعده اعلامش را در انتهای هفته داده بود. او در ادامه توییت خود نوشت: « در طرح پست+ انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... ازجمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. هم‌اکنون کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند. ما می‌توانیم. خدا قوت به همه جوانان ایرانی برای این دستاورد!» وزیر جوان همچنین در توییت خود از تجهیز شرکت ملی پست به ماشین، موتور و دوچرخه برقی ایرانی، خبر داد و اعلام کرد به مناسبت آغاز پست+، ارسال نامه در سراسر کشور از طریق پست امروز رایگان خواهد بود. البته خبر اعلام سرویس پست‌پلاس چندان‌هم سورپرایز جدیدی محسوب نمی‌شد؛ زیرا آذری‌جهرمی چند روز پیش در همایش تهران هوشمند از تغییر ساختارهای پست خبر داده و گفته بود: «‌برنامه پست‌پلاس در شرکت ملی پست ایران در حال انجام است و پست با این برنامه به پروژه هوشمند‌سازی‌ شهری می‌پیوندد. تا پایان امسال ۲۰۰‌موتور برقی، ۵۰‌دوچرخه برقی و ۱۰ خودروی برقی درصورت رفع مشکل شماره‌گذاری با سیکل مدیریت هوشمند، به چرخه ناوگان پست اضافه می‌شوند و این تحولی است که در مجموعه پست با برنامه پست‌پلاس پیش می‌رود.»

هزینه‌های پست‌پلاس مشخص نیست
خبر راه‌اندازی سرویس پست‌پلاس از سوی وزیر، همراه با انتشار فیلمی از شروع به‌کار یکی از این پهپادهای پست بود که بسته‌ای را به دفترکار محمد‌جواد آذری‌جهرمی برد و او با حضور در حیاط وزارتخانه بسته خود را از روی زمین بر می‌دارد. البته در حالی وزیر خبر شروع به‌کار این سرویس را داده است که با ورود به سایت پست‌پلاس متوجه می‌شوید که خدمات ارسال پستی از این طریق هنوز راه‌اندازی نشده است و روز شمار سایت پست‌پلاس عدد 6‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز دیگر را نشان می‌دهد. علاوه بر این، نکته مهم دیگر که هنوز مشخص نشده است هزینه‌های ارسال بسته‌های پستی از طریق پست پهپادی است که مسئولان پست و وزارت ارتباطات جزئیاتی درباره آن منتشر نکرده‌اند. جمال هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: هدف اصلی پست‌پلاس استفاده از تجهیزات مدرن، همچون موتورها و دوچرخه‌های برقی و پهپادها برای ارسال بسته‌های پستی کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و تسهیل ارسال بسته در مناطق صعب العبور است. او در پاسخ به اینکه جزئیات قیمت تعرفه و هزینه‌های خدماتی پست‌پلاس چقدر است؟ محدودیت‌های وزن و کالاهایی که امکان ارسال با پهپاد را دارند، چیست؟ هماهنگی‌های امنیتی پرواز پهپادها در آسمان شهرها چگونه با نهادهای نظامی صورت می‌گیرد؟ و اینکه چگونه افراد عادی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟ می‌گوید:« هم‌اکنون امکان ارائه جزئیات وجود ندارد، تیم خاصی روی این موضوع کار کرده‌اند و در مراسم وی‍ژه‌ای عصر شنبه (امروز) جزئیات از سوی وزیر ارتباطات اعلام خواهد شد.» 

حاشیه‌های پستی در فضای مجازی
اعلام خبر راه‌اندازی سرویس پست‌پلاس (عصر پنجشنبه) با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. بخشی از کاربران، از این اقدام استقبال کردند و آن را نشانه پیشرفت دانستند. پویان در صفحه توییتر آذری‌جهرمی نوشته است: «‌به‌نظرم پست پهپادی یک نوآوری و حرکت رو به جلو در پست کشور بود. کاش آن را خیلی به دید منفی نبینیم و ‌ای کاش تمامی دستگاه‌ها همین اندازه به سمت جلو حرکت کنند.» یکی از کاربران هم نوشت: «‌من روزی‌رو می‌بینم که همه صف می‌کشند با پهپاد براتون بسته پستی بفرستن و فیلم بگیرید ازش.» یکی از کاربران هم نوشته است: «‌من می‌خواهم حلقه نامزدم رو با پهپاد براش بفرستم و ازش خواستگاری کنم.» همچنین معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست هم زیر پیام آذری‌جهرمی نوشت:« خداقوت.کار شما برای هوای سالم شهرهای کشور با ارزش است!»  اما درکنار این واکنش‌های مثبت بخشی از کاربران هم انتقادهایی را به اعلام خبر پست‌پلاس و پهپاد پستی داشتند که اتفاقا تعدادی از آنها از سوی خود وزیر ارتباطات هم ری‌توییت شدند. یکی از کاربران با انتشار تصویری از کارت صد آفرین روی آن نوشته بود:« فرزندم محمد جواد آذری‌جهرمی به‌خاطر پیشرفتی که در درسهایت داشتی این کارت هدیه به شما اهدا می‌شود. واسه همه سورپرایز کردنات مرسی.» آرام هم نوشته:«از اون بالا کفتر می‌آیه! پهپاد پستی می‌آیه!» یکی دیگر هم با تصویر سازی از یک پهپاد که نانی را حمل می‌کند، نوشته:« تشکر، تشکر، جهرمی از فردا دیگه لازم نیست سر صف نان برویم.» البته نکته جالب واکنش‌های متعلق به کاربرانی بود که از آذری‌جهرمی به‌دلیل اینکه خبر بدی به مردم نداد تشکر کردند. یکی از آنها زیر پست وزیر نوشت: «‌واقعا سوپرایط شدیم که با سورپرایز جهرمی به فنا نرفتیم، خدایا شکرت.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید