• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89974
+
-

... اینک آخرالزمان

معرفی فیلم‌هایی که در آنها از تغییرات آب‌و‌هوا برای القای حس استفاده شد

سبا ثروتی_روزنامه نگار

زمانی که پای وضعیت آب‌وهوا به صنعت سینما باز می‌شود، معمولا فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان بر شرایط بد متمرکز می‌شوند؛ از آن نوع آب وهواهایی که معمولا به فاجعه ختم می‌شوند. حتی اگر مانند فیلم «درخشش»، اثر استنلی کوبریک، فاجعه لزوما به‌واسطه شرایط بد هوا به بار نیاید، کارگردان برای بحرانی‌تر نشان دادن شرایط یا وخیم‌تر نمایاندن وضعیت‌های روحی شخصیت‌ اصلی فیلم، مانند جک تورنس، با بازی جک نیکلسون، شرایط بد آب‌وهوایی را دستمایه قرار می‌دهد تا تداوم ترس و اضطراب را در دل تماشاگران حفظ کند. 


صرف‌نظر از فیلم «هواشناس»، اثر گور وربینسکی که نیکلاس کیج در آن نقش هواشناس تلویزیونی با زندگی خانوادگی بحران‌زده‌ای را ایفا می‌کند و تنها نکته مرتبط با وضعیت آب‌وهوایی در این فیلم، ‌نام آن است، آثار سینمایی زیادی وجود دارند که بار اصلی فیلم بر دوش شرایط جوی و آب‌وهوای نامناسب گذاشته شده‌ است.


فیلم «توفان کامل» اثر ولفگانگ پترسون با بازی جورج کلونی و مارک والبرگ، داستان تلاش و تقلای ناخدای یک قایق ماهیگیری برای بقا را روایت می‌کند که در «توفان کامل 1991» که به توفان بی‌نام نیز مشهور است، در میان اقیانوس اطلس شمالی به دام افتاده ‌است. گفته می‌شود این فیلم براساس داستان واقعی غرق شدن قایقی به نام «آندرآ گیل» در همین توفان ساخته شده ‌است؛ قایقی که نه در فیلم و نه در واقعیت نتوانست خود را از خشم توفان برهاند و در نهایت به همراه تمامی سرنشینانش غرق شد.


«سرد‌پوست» فیلمی علمی‌-تخیلی و ترسناک، اثر خاویر ژنز است که براساس رمانی به همین نام اثر آلبرت سانچز پیلوت ساخته شده ‌است. این فیلم محصول مشترک فرانسه و اسپانیاست و داستان زندگی مردی ایرلندی را روایت می‌کند که برای آغاز کار خود به‌عنوان یک هواشناس، به جزیره‌ای دورافتاده در اقیانوس اطلس جنوبی سفر می‌کند و با حقیقتی ترسناک درباره مرگ هواشناسی که پیش از او در جزیره ساکن بود مواجه می‌شود.


«سرقت گردباد» به کارگردانی راب کوهن و بازی توبی کبل و مگی گریس، فیلمی اکشن در ژانر فاجعه و سرقت است. فیلم، داستان درگیری هواشناسی به نام ویل را روایت می‌کند که برادرش درگیر پروژه سرقت از بانک شده ‌است. گروهی از سارقان در تلاشند تا از وقوع یک توفان درجه 5 برای سرقت از بانک سوءاستفاده کنند.


«هوانوردان» فیلمی براساس زندگی‌نامه واقعی هواشناسی انگلیسی، محصول سال2018 استودیو آمازون است. تام هارپر کارگردانی این فیلم را بر‌عهده داشته‌ است و جز ادی ردمین که در این فیلم نقش جیمز گلایشر، دانشمند هواشناس بریتانیایی را بازی می‌کند، ‌بازیگران دیگری مانند فلیسیتی جونز و هایمش پاتال در آن ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم روایت سفر ماجراجویانه خلبانی ماجراجو به نام آملیا ورن و جیمز گلایشر با کمک یک بالون گازی است که در تلاشند در میان تلاش برای بقا در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی، به اکتشاف رویداد‌های جدید نیز بپردازند.


«پس‌فردا» یا «روز پس از ‌فردا»، فیلمی آخرالزمانی و علمی - تخیلی است، ساخته رونالد امریش با بازی دنیس کوئید و جیک جیلنهال. داستان آغاز عصر یخبندانی جدید در سیاره زمین را بازگو می‌کند. شخصیت‌ اصلی فیلم، یک دیرینه‌اقلیم‌شناس است که پس از استخراج نمونه‌ای یخی از صفحه یخی لارسن، پی به خطر عصر یخبندانی قریب‌الوقوع می‌برد، اما هشدارهای او درباره آغاز زودهنگام روز فاجعه در سازمان ملل شنیده نمی‌شود و نیمکره‌شمالی زمین، درگیر 3 ابرتوفان شده و وضعیت آب‌وهوایی را در سطح زمین به وخامت می‌کشاند. سطح آب دریا در کانادا 5/7متر افزایش پیدا می‌کند و لس‌آنجلس توسط تندبادی عظیم ویران می‌شود. این فیلم در سال2004 براساس کتابی با نام «ابرتوفان جهانی درپیش رو» نوشته آرت بل، ساخته شده و تأثیر فعالیت‌های بشر و گرمایش جهانی بر آینده زمین را به تصویر کشیده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید