• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89970
+
-

اصلاحیه دولت

سخنگوی دولت اظهارات روحانی را در یک همایش اصلاح کرد و گفت: تأکید رئیس‌جمهور رعایت قانون در پخش اعترافات بوده است

دولت
اصلاحیه دولت


سخنگوی دولت در نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران اصلاحیه‌ای بر سخنان اخیر رئیس‌جمهور در حمایت از پخش اعترافات تلویزیونی بازداشت‌شدگان معترضان ‌آبان ماه98 زد و گفت: «رئیس‌جمهور هیچ‌وقت صحبت‌شان در تأیید اعترافات تلویزیونی نبوده و نیست و تأکید ایشان بر رعایت قانون بوده است. دولت موافق اعتراف تلویزیونی نبوده است. تأکید رئیس‌جمهوری بر رعایت قانون و رعایت آیین دادرسی کیفری بوده است.»
روحانی چهارشنبه هفته گذشته در همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه افرادی که به‌صورت سازمان‌یافته در این حوادث حضور پیدا کرده‌اند و اعترافات آنها در آینده پخش خواهد شد و برنامه‌ریزی‌شان برای این اقدامات بیش از 2سال بوده است، گفته بود: «آنها سال گذشته و امسال در مقاطع مختلف می‌خواستند این اقدامات را به انجام برسانند و برای امسال برنامه‌ریزی‌شان برای اواخر دی‌ماه و ایام نزدیک به انتخابات بود اما وقتی که این طرح اعلام شد، اربابانشان از خارج از کشور به آنها گفتند که الان موقعیت خوبی به‌وجود آمده و آنها را به خیابان‌ها کشاندند.»
این اظهارات روحانی در نقطه مقابل رویکردهای حقوق شهروندی او به‌ویژه انتقاداتش نسبت به مسئله شنود در کشور واکنش‌برانگیز بود و اعتراضاتی را برانگیخت. او اخیرا درباره شنودها به تشریح رویکردهای حقوق شهروندی دولت پرداخته و گفته بود: «خداوند ستارالعیوب است، چرا با پول مردم دستگاهی خریده می‌شود و سپس آن دستگاه را در زندگی و کار آنان می‌گذارند و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند؟ این راه نیست و نباید مردم را آزار دهیم و بر مبنای اخلاق اسلامی با هم رفتار کنیم و عیب‌ها را بپوشانیم که البته این به‌معنای عدم‌برخورد با جنایتکار و فاسد نیست. وقتی پرونده هست رسیدگی می‌کنیم اما یک زمانی می‌خواهیم پرونده بسازیم و رسیدگی کنیم که این بد است و اگر تصمیم بگیرم برای شما پرونده درست کنم و صاحب قدرت و تکنولوژی هم باشم برای شما پرونده درست می‌کنم.»

ابهام در سیاست‌های اینترنتی و اینترانتی
این تنها موضوع ابهام‌آمیز روحانی در قبال اتفاقات هفته آخر آبان‌ماه کشور نبود. قطع 2هفته‌ای اینترنت‌های ثابت و همراه، آسیب‌های فراوانی به حوزه کسب‌وکارهای مجازی وارد کرد و پس از آن روحانی به هنگام ارائه لایحه بودجه در صحن مجلس گفت: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا 20برابر شده و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند. اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که ان‌شاءالله در شورای‌عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.»
انتقادات نسبت به صحبت‌های روحانی باعث شد تا علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره شبکه ملی اطلاعات توضیح دهد: «دولت برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد اما شبکه ملی اطلاعات برای جلوگیری از تحریم به‌عنوان یک سلاح استفاده می‌شود. در مورد شبکه ملی اطلاعات، فکر می‌کنم برداشت غلط از این صحبت‌ها صورت گرفته است. در کشور یک شبکه بیشتر نداریم و آن شبکه ملی است و اینترنت روی آن است. صراحتا اعلام می‌کنم دولت نه الان و نه هیچ زمانی برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد. اقتصاد دنیا در گرو اینترنت است و ما باید بتوانیم بازارهای منطقه را با تکیه بر نیروی جوان در این حوزه تسخیر کنیم.» براساس گزارش خبرگزاری فارس، ربیعی در عین حال در ادامه این مسئله را نیز تأیید کرد که: «اما در کنار آن یک شبکه ملی هم برای مواقعی مانند تحریم درنظر داریم که دنبال کنیم. توسعه زیرساخت‌ها علاوه بر تضمین دسترسی به اینترنت مقاومت را هم افزایش می‌دهد.»


راه نجات کشور از انتخابات می‌گذرد

سخنگوی دولت روز گذشته با اشاره به پایان ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس گفت: همه باید بدانیم که مسیر نجات کشور از انتخابات می‌گذرد. انتخابات و رجوع به صندوق رأی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال تنها راه و بهترین راه موجه برای ایجاد تغییرات مورد نظر بین نسلی است. علی ربیعی افزود: امسال انتخابات مجلس را پیش‌رو داریم و کاندیداهای انتخابات در روزهای گذشته برای حضور در این عرصه ثبت‌نام کرده‌اند؛ هرچند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری در این انتخابات حضور داشته باشند، با این حال در میان ثبت‌نام‌کنندگان، چهر‌ه‌های سیاسی و نخبگانی از جناح‌های مختلف دیده می‌شوند که باید امکان رقابت سالم میان آنها را فراهم کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید