• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8992
+
-

ایثارگران بدانند

ملاک حقوق بازنشستگی در قانون نحوه بازنشستگی جانبازان

در عبارت پایانی ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان معیار حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی ملاک محاسبه اعلام شده، لکن در ماده2 آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان، ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی براساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوطه مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است. به عبارتی در آیین‌نامه اجرایی آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مصوب مجلس به این شکل تعریف شده است و تنها مرجع برای رفع این ابهام مجلس است که باید اعلام کند آیا مراد مقنن از این عبارت همان تعریفی است که در آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران آمده یا مراد مقنن از تصویب این عبارت چیز دیگری است؟
اما آنچه مسلم است اینکه ملاک ماه پایانی قبل از بازنشستگی است که باید ملاک محاسبه قرار گیرد و محاسبه میانگین 2سال و سایر معیارها در محاسبه حقوق بازنشستگی جانبازانی که از قانون نحوه بازنشستگی جانبازان استفاده می‌کنند، فاقد وجاهت قانونی است.
نکته قابل تأمل دیگر این است که برای بهره‌مندی از این قانون فقط جانبازان 20درصد و بالاتر، مشروط بر آنکه از سنوات ارفاقی استفاده کنند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند یا کلیه جانبازان بدون الزام به شرایط فوق قادر هستند از این قانون برخوردار شوند.
معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در تاریخ 96/6/1 و در پاسخ به صندوق بازنشستگی واجا درباره استعلام از شمول قانون نحوه بازنشستگی جانبازان اعلام می‌دارد:
1- با توجه به لحاظ نشدن درجه جانبازی در قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی جهت بازنشستگی، بازنشسته گردیدن جانبازان با هر میزان جانبازی بر مبنای قانون فوق‌الذکر، امکان پذیر می‌باشد.
2-در خصوص محاسبه سنوات ارفاقی بند1 ماده واحده قانون فوق‌الذکر، صرفا محاسبه جهت جانبازان 20درصد به بالا را تجویز نموده است. این پاسخ نشان می‌دهد بهره‌مندی از امتیاز آخرین حقوق بازنشستگی جانبازان برای عموم آنان است و نیازی نیست که آنان علاوه بر درخواست برای استفاده از این قانون حتما از سنوات ارفاقی استفاده کنند. بنابراین سنوات ارفاقی به نسبت درصد جانبازی شامل جانبازان 20درصد و بالاتر می‌شود و آنان علاوه بر تقاضای بهره‌مندی از قانون می‌توانند از سنوات ارفاقی هم برخوردار شوند. از نکات مهم دیگر که در آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بر آن تاکید شده، این است که اگر جانبازان برای بهره‌مندی از امتیاز آخرین حقوق قبل از بازنشستگی از احکام بازنشستگی مایلند برخوردار شوند باید حتما متقاضی اعمال این قانون در دوران خدمت خود شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید