• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89839
+
-

باز شدن گره کور روزهای برفی با افزایش مشارکت اجتماعی

باز شدن گره کور روزهای برفی با افزایش مشارکت اجتماعی

شهرام فیروزی _ کارشناس مدیریت شهری

بارش برف همواره زیبا بوده و هست اما، از تاکسی‌های دربستی و ترافیک در آن روزها که بگذریم، بُعد دیگر آن معضلاتی است که به واسطه لغزنده بودن معابر به‌وجود می‌آید و کام برخی را تلخ می‌کند
در این‌میان گاهی، پیش‌بینی‌ها به‌مراتب بسیار کمتر از شدت بارش‌هاست و همین موجب بروز مشکلاتی همچون گرفتگی جوی‌های آب می‌شود. اگرچه غافلگیری در این شرایط معنایی ندارد اما باید درنظر داشت که در برخی موارد، شناور بودن پسماندها در جوی‌های آب موجب به‌وجود آمدن معضلاتی از این دست می‌شود. در واقع می‌توان گفت نقش شهروندان در کاهش مشکلات و معضلات، بازگشایی راه‌ها و حتی پیشگیری از وقوع اتفاقات و حوادث ناشی از بارش برف بسیار چشمگیر است.
در این میان استفاده از تجربه شهرهای بزرگ دنیا می‌تواند راهکار مناسبی پیش روی ما قرار دهد. برنامه شهر ونکوور کانادا در فصل سرما و برای مقابله با برف به قبل و بعد از بارش‌ها تقسیم می‌شود، قبل از آمدن برف با پیش‌بینی هواشناسی، عوامل شهرداری در مناطق مختلف شهر نمک می‌پاشند. برای انجام برف‌روبی، شهرداری ونکوور مناطق مختلف شهر را به 3قسمت با اولویت اول، خیابان‌های اصلی، مسیرهای اتوبوس‌ها، راه‌های تردد اورژانس، ۱۵مسیر اصلی دوچرخه‌سواری و مسیر مدارس که باید در کمتر از ۱۲ ساعت برف‌روبی شوند و دوم و سوم که به‌ترتیب باید در ۴۸ساعت و یک هفته برف‌روبی ‌شوند، تقسیم کرده است. از سویی شهروندان مسئولیت برف‌روبی پیاده‌روهای شهر را نیز برعهده دارند.
در نیویورک هم برنامه‌ها در مواجهه با برف، به قبل از وقوع بارش‌ها بازمی‌گردد. پس از پیش‌بینی توسط سازمان هواشناسی، عملیات نمک‌پاشی در خیابان‌ها به‌ترتیب اولویتشان انجام می‌شود. عملیات برف‌روبی نیز زمانی آغاز می‌شود که ارتفاع برف به بالای ۵سانتی‌متر برسد. در این صورت شهروندان هم موظف به برف‌روبی پیاده‌روهای مقابل املاکشان می‌شوند. اگر برف بین ساعت ۷ تا 17ببارد، شهروندان باید تا ۴ساعت بعد برف‌ را جمع کنند، اگر از ساعت 17 تا 21 ببارد، شهروندان ۱۴ساعت وقت دارند و اگر هم از 21تا ۵ برف ببارد آنها موظفند تا ساعت۱۱ روز بعد برف‌ها را پارو کنند. در غیراین صورت جریمه انجام ندادن این اقدامات برای شهروندان بین ۱۰۰ تا ۳۵۰دلار است.
درهرحال باید بدانیم که برای کاهش معضلات بارش برف و داشتن شهری زیبا، مشارکت شهروندان، شهرداری، راهنمایی و رانندگی، حمل‌ونقل عمومی و سایر ارگان‌های ذی‌ربط لازم و ضروری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید