• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89684
+
-

مروری بر حاشیه‌ساز‌ترین و شاخص‌ترین نمایندگان مردم در بهارستان

جنجالی‌ها

جنجالی‌ها

مائده امینی_روزنامه نگار

نمایندگانی که با دست‌های خود آنها را راهی بهارستان کرده‌ایم، پیش از آنکه ویترین یک کشور باشند، موظف به استیفای حقوق شهروندان‌ هستند؛ این حداقل انتظاری است که هر شهروندی از فرستاده خود به قوه مجریه کشور دارد. اما فرستادگان مردم به مجرد اینکه به بهارستان می‌رسند، به سیاقی نانوشته همه وعده‌ها را فراموش و راه خود را طی می‌کنند تا جایی که برای آنهایی که روی عهد بسته‌شده مانده‌اند هم مانع‌تراشی می‌کنند؛ به کسی که نسبت به غیرقانونی‌بودن حصر تذکر می‌دهد، حمله می‌کنند یا بدون توجه به تبعات سیاسی‌ای که برای کشور می‌سازند از سویی پرچم آمریکا را در صحن علنی به آتش می‌کشند و از سوی دیگر برای سلفی‌ گرفتن با فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا، سر و دست می‌شکنند. حاشیه‌ساز‌ترین نماینده‌های مجلس شورای اسلامی در دوره‌ای که گذشت، چه کسانی بودند و چه کردند؟

رونمایی سارقان از 4میلیارد تومان پول نقد 
تقی کبیری؛ ‌نماینده خوی و عضو فراکسیون ولایی 

4 میلیارد تومان رقمی بود که توجه هرکسی را به ‌خودش جلب می‌کرد؛ به‌خصوص که درصد قابل توجهی از این مبلغ به یورو تبدیل شده باشد! مهرماه سالی که گذشت، خبر سرقت از خانه نماینده‌ای در مجلس به سرعت تیتر رسانه‌ها و نام تقی کبیری نماینده مردم خوی در مجلس با این اتفاق، شنیده شد. این نخستین باری نبود که این نماینده حاشیه‌ساز می‌شد؛ او در تمام صحنه‌هایی که خشم عمومی را برانگیخته بود، حضور داشت؛ نماینده خوی پیش از این یک‌بار وقتی گوشی به‌دست روی میز نشسته بود تا با فدریکاموگرینی سلفی بگیرد و بار دیگر هنگام آتش‌زدن برجام و پرچم آمریکا دیده شده بود.

زنی با موضع‌گیری‌های بی‌سابقه 
پروانه سلحشوری؛ نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید 


انگار که چیزی از نام خانوادگی‌اش در وجودش باشد، سلحشور و بی‌پروا حرف می‌زند. ترسی از تهدیدها ندارد و همه تلاش‌ها برای بی‌آبروکردنش تا‌کنون بی‌نتیجه مانده. پروانه سلحشوری در4سال گذشته اظهارات و اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای داشته است. از محکوم‌کردن تداوم حصر محصورین گرفته تا مخالفت با منع ورود زنان به استادیوم و سرکوب مردم با خشونت در خیابان‌ها. احتمالا همین رزومه برای اکانت‌های فیک کافی باشد تا علیه کسی شایعه‌سازی‌ کنند.  انتشار خبری کذب با این عنوان که برادرزاده او سرکرده یک باند گسترده ماساژ مختلط در تهران بوده و  دستگیر شده  نمونه این شایعات است. این در حالی است که سلحشوری 2برادرزاده چهار و بیست ساله دارد که در کنار خانواده‌شان در اهواز زندگی می‌کنند.

از خوردن گلابی در صحن علنی تا درگیری با یک خبرنگار 
نادر قاضی‌پور؛ نماینده ارومیه و عضو فراکسیون ولایی 


پلاستیکی پر از گلابی زیرپایش، پشت مانیتور خم‌شده و از غوغای جهان فارغ، گلابی خودش را گاز می‌زند. این یکی از تصاویری بود که در سال96 از نادر قاضی‌پور پخش شد؛ تصویری که به خوبی نشان‌دهنده وضعیت مجلس شورای اسلامی و تعهد نمایندگان به وظایف‌شان بود و هرگز هم درباره آن توضیحی منطقی داده نشد. البته رفتارهای عجیب قاضی‌پور هم مثل خیلی از نماینده‌های حاشیه‌ساز، تنها به اینجا ختم نمی‌شود، اگر ماجرای حمله این نماینده به خبرنگار روزنامه ایران و مورد ضرب و شتم قراردادن او را هم به یاد داشته باشید؛ ماجرایی که با وجود پیگیری‌ها و شکایت خبرنگار مورد اهانت قرار گرفته، به جایی نرسید.

بازداشت بدون شاکی خصوصی 
محمود صادقی؛ نماینده تهران و عضو فراکسیون امید
 

«به‌زور متوسل شدند تا مرا با خود ببرند که خانواده‌ام به پایین ساختمان آمدند و همسرم بین من و مأموران حائل شد تا توانستم وارد منزل شوم.»؛ این روایت محمود صادقی از شبی در آذر‌ماه سال95 است که مأموران دادستانی به شکل غیرقانونی برای بازداشت او به منزل این نماینده مجلس مراجعه کردند اما صادقی حاضر به رفتن نشد و این اقدام را غیرقانونی دانست. درحالی‌که دادستانی علت این بازداشت ناموفق غیرقانونی را «شکایت جمعی از دانشجویان بورسیه» اعلام کرده بود، صادقی در توئیتر خود ضمن رد این اتهام و نداشتن شاکی خصوصی از خود نوشته بود: تاکنون شکایتی از شاکی خصوصی به من ابلاغ نشده و برای من حکم جلبی به‌عنوان اتهام، توهین، نشر اکاذیب و تشویش اذهان‌عمومی صادر شده است.

سریال جنجالی 
 جواد کریمی قدوسی؛ نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری 


او در کانون حاشیه‌ها قرار داشته و دارد. کریمی قدوسی به جنجال‌سازی در مجلس معروف است. او به استناد فایلی صوتی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ادعا کرد که ظریف به اشتباه‌بودن امضای برجام اعتراف کرده است. این در حالی است که علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس برخلاف ادعای نماینده مشهد تأکید کرد که پشیمانی ظریف درباره قانون تحریم‌های موسوم به «آیسا» بود نه کلیت برجام. سایر سخنان قدوسی نیز اینگونه بوده است؛  ادعاهایی مثل دریافت حق مشاوره یک‌ونیم میلیاردی از هپکو توسط بیژن زنگنه، وزیر نفت، تقلید صدای حسن روحانی توسط حسین فریدون و ادعای واگذاری 2هزار و 500گرین‌کارت به مقامات ایرانی در جریان مذاکرات برجام که هر کدام یکی پس از دیگر تکذیب شدند و سندی برای اثبات آنها وجود نداشت.

صدای اعتراضی که همیشه بلند است 
علی مطهری؛ نماینده تهران و عضو فراکسیون امید 


زبان سرخ علی مطهری بارها برای سرسبز او دردسر درست کرده است. او یکی از کسانی است که با وجود مواضع عموما تند فرهنگی، در حوزه سیاست تلاش می‌کند صدای عدالت باشد. نماینده مردم تهران بارها به مقامات کشور نامه‌های سرگشاده‌ای نوشته و درباره سیاست‌های نادرست آنها هشدار داده است. او در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نسبت به اتفاقی که در زندان برای ستار بهشتی افتاد  انتقاد کرد و درباره آن هشدار داد. در نامه‌ای به رئیس وقت صدا و سیما به سیاست‌های غلط این رسانه انتقاد کرد و در مجلس پیشین، درحالی‌که نسبت به غیرقانونی‌بودن تداوم حصر میرحسین موسوی، ‌زهرا رهنورد و مهدی کروبی در حال اعتراض پشت تریبون بود، مورد ضرب و شتم برخی نماینده‌ها قرار گرفت و سخنرانی‌اش نصفه‌کاره ماند.

درگیری با کارمند گمرک و سرقت علمی 
محمد باسط درازهی؛ نماینده سراوان و عضو فراکسیون امید 


فیلم کوتاهی از اهانت یک نماینده مجلس به کارمندی در گمرک ایران که تلاش می‌کرد قانون را برای هر کسی حتی درازهی اجرا کند، سر و صدای زیادی به‌پا کرد. 
محمد درازهی هرگز حاضر به عذرخواهی از این فرد نشد و متن دلجویی خود را رو به مردم و نمایندگان فهیم! مجلس نوشت. کارنامه درازهی موارد اینچنینی کم ندارد. 
کمتر از یک‌ماه بعد از جنجال حضور او در گمرک، مشخص شد او دست به سرقت علمی هم زده و نسبت به انتشار مقاله‌ای با عنوان «ناوبری پهپادهای کوچک (کوآدکوپترها)‌ »که در سال2008 منتشر شده، با نام خود اقدام کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید