• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89374
+
-

جهان در آستانه نقطه بی‌بازگشت

اجلاس جهانی محیط‌زیست، با هشدار درباره پایان فرصت نجات زمین در مادرید شروع شد

جهان در آستانه نقطه بی‌بازگشت

 رهبران سیاسی و فعالان محیط‌زیست، در شرایطی که دبیر کل سازمان ملل از چشم‌انداز ترسناک پایان فرصت زمین صحبت کرده، در مادرید دورهم جمع شده‌اند تا راهی اساسی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و نجات زمین پیدا کنند.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، نشست مادرید دیروز با هشدارهای صریح و بی‌پرده آنتونیو گوترش شروع شد. گوترش که پیش‌تر هم بارها درباره خطر تغییرات اقلیمی و لزوم تحرک بیشتر کشورها برای مقابله با آن صحبت کرده، ‌در شروع اجلاس مادرید گفت: «نقطه بی‌بازگشت، پیش روی ماست.»
میانگین دمای سطح کره زمین به‌سرعت به‌خاطر فعالیت‌های انسانی در حال افزایش است. یکی از مخرب‌ترین این فعالیت‌ها، سهل‌انگاری در انتشار بی‌امان گازهای گلخانه‌ای و در رأس آنها دی‌اکسید کربن است. این کنفرانس سازمان ملل که با نام سی‌او‌پی25 در حال برگزاری است، ‌پیش از این قرار بود در شیلی برگزار شود اما دولت این کشور در پی چند هفته ناآرامی‌های سراسری اعلام کرد که نمی‌تواند میزبانی آن را به‌عهده بگیرد. هدف از این اجلاس 2هفته‌ای که با حضور 29هزار نفر، از جمله چند رهبر خارجی برگزار می‌شود، تشویق کشورها برای افزایش تعهدات ملی خود برای مقابله با آلاینده‌هاست. این اجلاس بعد از انتشار 3گزارش مهم سازمان ملل که در آنها به لزوم سرعت بخشیدن اقدامات جهانی برای مهار خطرهای تغییرات اقلیمی اشاره شده بود برگزار می‌شود.
گوترش، پیش از شروع این اجلاس گفته است که تغییرات اقلیمی بسیار جدی و بدون هیچ فرجه‌ای، پیش روی ماست و رهبران سیاسی در سراسر دنیا باید برای مهار آن اقدام کنند؛ «در 12‌ماه حیاتی پیش‌رو، ضروری است که تعهدات بلندپروازانه ملی را، به‌خصوص از سوی کشورهای آلاینده اصلی، عملی کنیم تا کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای بلافاصله شروع شود و با سرعت بیشتری به سمت هدف خنثی کردن دی‌اکسیدکربن در سال2050 قدم برداریم. کاری که باید بکنیم این است که از حفاری و چاه زدن در زمین (برای کشف سوخت‌های فسیلی) دست برداریم و از مزیت گسترده‌ای که انرژی‌های تجدیدپذیر پیش رو ما می‌گذارند استفاده کنیم.»
کشورهایی که بیشترین آسیب را در تغییرات اقلیمی دیده‌اند و یا خواهند دید، در آستانه نشست مادرید، از کشورهای صنعتی دنیا درخواست کرده‌اند که سهم بیشتری از مبارزه با تغییرات اقلیمی بپردازند و تعهدات خود را بالا ببرند. جنین فلسون، نایب‌رئیس «اتحادیه کشورهای جزیره‌ای کوچک» در این‌باره به گاردین گفته است: «ما به این مذاکرات به‌عنوان آخرین فرصت برای گرفتن تصمیم قاطع و حیاتی نگاه می‌کنیم. هر چیزی به جز تعهدات بیشتر برای مقابله با انتشار آلاینده‌ها و افزایش تعهدات مالی، آمادگی برای پذیرش فاجعه است.» تقریبا همه کشورهای جهان توافق محیط‌زیستی پاریس را امضا و تصویب کرده‌اند. براساس بندهای این توافقنامه، کشورها باید تعهدات محیط‌زیستی جدیدی را تا انتهای سال2020 در دستور کار خود قرار دهند.

در راه گلاسکو
نشست امسال در مادرید، شروع 12‌ماه مذاکرات آتشین است که قرار است دقیقا یک سال بعد در اجلاس گلاسکو با نام سی‌او‌پی‌26 به نتیجه برسد.
قرار است 50 رهبر دنیا برای شرکت در نشست امسال به پایتخت اسپانیا سفر کنند. بزرگ‌ترین غایب این نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست. آمریکا، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌های دنیا، در دولت باراک اوباما پیمان پاریس را امضا کرد، اما دونالد ترامپ آمریکا را از این پیمان بیرون کشید. او معتقد است که این پیمان باعث از دست رفتن فرصت‌های شغلی و پایین آمدن دستمزد کارگران در کشورش می‌شود.
با وجود غیبت او، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشست مادرید شرکت خواهد کرد.

ویرانی، شروع شده
نشست مادرید در شرایطی در حال برگزاری است که سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند تأثیرات مخرب تغییرات اقلیمی مدت‌هاست شروع شده. همزمان با شروع این نشست، سازمان جهانی «نجات کودکان» در گزارشی اعلام کرده است که «شوک اقلیمی» زندگی ده‌ها میلیون انسان را در جنوب و شرق آفریقا تهدید می‌کند. این سازمان خیریه گفته است که سیل، ‌رانش زمین، خشکسالی و توفان‌های فصلی امنیت غذایی 33میلیون نفر را در وضعیت اضطراری قرار داده است. نیمی از این افراد کودکان هستند.

کودکان، رهبران نمونه دنیا 
کودکان به همان اندازه که بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل پیامدهای مخرب تغییرات اقلیمی دارند، توانایی رهبری تلاش‌ها برای مقابله با آن را هم دارند. در یک سال اخیر، کودکان مدرسه‌ای و نوجوانان به‌صورت هفتگی در شهرهای مختلف دنیا علیه ناکارآمدی رهبران سیاسی در مقابله با تغییرات اقلیمی تجمع کرده‌اند. بسیج جهانی نوجوانان اما به‌گفته گوترش، بسیار پیشتازتر از فعالیت‌های رهبران سیاسی دنیاست. به گزارش گاردین، گوترش همچنین گفته است که دنیا ابزارهای فناورانه و اقتصادی کافی برای مقابله با تغییرات اقلیمی دارد اما نبود اراده سیاسی، مانع تحقق این هدف بزرگ می‌شود؛ «فناوری‌هایی که اهداف ما را ممکن می‌کنند همین حالا هم در دسترس هستند. نشانه‌های امیدواری در حال بزرگ شدن هستند. افکار عمومی در همه جای دنیا در حال بیدار شدن است. جوانان به‌صورت چشمگیری بسیج شده‌اند و توانایی چشمگیری برای رهبری نشان داده‌اند. اما ما برای بالا بردن هزینه استفاده از کربن به اراده سیاسی نیاز داریم؛ باید اراده سیاسی داشته باشیم تا اختصاص یارانه به سوخت‌های فسیلی را قطع کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید