• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89341
+
-

جانشین‌های احتمالی پراید چقدر محبوبند؟

فرضیه‌های دوران پساپراید

فرضیه‌های دوران پساپراید

سمیرا رحیمی_روزنامه نگار

فولکس‌واگن بیتل، نخستین خودرو در صنعت خودروسازی جهان بود که از بالاترین دوران تولید در تاریخ خودروسازی برخوردار شد؛ 65سال. این خودرو در اواخر دهه 30میلادی با هدف استفاده در جنگ‌جهانی دوم به خط تولید راه یافت و تا سال 2003در بیش از 15کشور جهان تولید می‌شد. در طول این 65سال بیش از 21میلیون خودرو ساخته و وارد بازار‌ها شد اما در نهایت مقررات سرسختانه جهانی در رابطه با شاخص آلودگی، خط تولید آن را متوقف کرد. در مقیاس‌های ملی، خودروهای مختلفی رکورددار بیشترین دوران بقا در خط تولید هستند. مثلا در آمریکا خودروی شورلت سابربن با 83سال قدمت تولید، قدیمی‌ترین خودرو به شمار می‌رود که تولید آن از سال 1933آغاز شده‌ و تولید نسل‌های جدید آن با موتوری V و اتاق هشت سرنشینه، همچنان ادامه دارد. این خودرو همچنان یکی از ایمن‌ترین خودروهای آمریکا به شمار می‌رود. با این‌همه از آنجاکه صنعت خودروسازی ایران به نسبت دیگر کشورهای پیشرفته جهان، سنی کمتر از سن قدیمی‌ترین خودروهای تولیدشده در جهان دارد، نه‌تنها محصولات آن از نظر کیفیت و استاندارد‌های ساخت و طول عمر، با محصولات شرکت‌های خودروسازی مشهور جهان قابل قیاس نیستند بلکه براساس آمارهای داخلی گرد‌آوری‌شده توسط سازمان‌ها و نهادهای داخلی مانند پلیس راهور یا پزشکی قانونی، پرفروش‌ترین محصولات شرکت‌های خودروسازی داخلی، پراید و پژو، اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر جاده‌ای در ایران به شمار می‌روند. خودروی پراید درحال حاضر به‌عنوان پرمخاطب‌ترین و پرتیراژ‌ترین خودروی تولید داخل شناخته می‌شود. دلایل مختلفی مانند مصرف پایین‌سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در بالابودن میزان تولید این خودرو نقش مهمی دارند اما از سوی دیگر، امنیت پایین این خودرو نگران‌کننده است. موضوع پایان تولید پراید که پلیس راهور ناجا به‌صورت میانگین آماری، آن را مقصر اصلی مرگ‌ومیر جاده‌ای در کشور می‌شناسد، در سال‌های اخیر اهمیت زیادی داشته است و از سوی وزارت صنایع و معادن و سازمان ملی استاندارد مورد پیگیری قرار گرفته‌است. در نهایت، در تاریخ 19آبان سال 1398زمان توقف قطعی خط تولید پراید از سوی سازمان ملی استاندارد کشور، مرداد‌ماه سال 1399اعلام شد. اما چه خودرویی قرار است جایگزین پرایدی شود که خود 26سال پیش به‌عنوان جایگزین مقرون‌به‌صرفه خودروی پیکان تولید و روانه بازار شد؟
نگاهی به میزان فروش و محبوبیت محصولات سایپا، خانواده خودروی تیبا را به‌عنوان جانشینی نسبتا قطعی برای پراید معرفی می‌کند. اگرچه میزان تولید تیبا در شرکت سایپا تا پایان سال 97به نسبت سال پیش‌تر از آن کاهشی 27درصدی داشته‌است، اما قیمت پایین و کم‌هزینه‌بودن قطعات و تعمیرات این خودرو، باعث شده که پس از پراید همچنان پرفروش‌ترین محصول شرکت سایپا باشد. تا پایان سال 97سایپا 136هزار و 809دستگاه تیبا تولید کرد که بخشی از این آمار به‌خودروی ساینا تعلق دارد زیرا این خودرو روی پلت‌فرم تیبا ساخته می‌شود. تا آبان‌ماه سال 97بیش از 102هزار دستگاه خودرو از خانواده تیبا به فروش رسیده‌است؛ آماری که از فروش پراید در همان بازه زمانی نیز بیشتر است و احتمال انتخاب تیبا به‌عنوان جانشین پراید را قوی‌تر می‌سازد. با این‌همه سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا محصولات تیبا، کوئیک و ساینا را جایگزین‌های احتمالی آینده خانواده پراید معرفی کرده که قرار است روی پلت‌فرم‌های جدید و اختصاصی سایپا تولید شوند؛ خودروهایی که از نظر مشخصات کلی تقریبا شبیه به هم هستند و تفاوت‌های اساسی آنها در بخش تجهیزات ایمنی، ‌رفاهی و سیستم‌های صوتی و تصویری داخل خودرو است.

کوئیک

تفاوت تیپ‌های پلاس، فول و پایه کوئیک در سیستم استارت دکمه‌ای، ورود بدون سوئیچ به‌خودرو، کامپیوتر سفری، فرمان برقی، مسیریاب، نمایشگر لمسی، کروز کنترل و سیستم پایش فشارباد تایرهاست.
حدود قیمت نمایندگی: 61تا 69میلیون تومان
حدود قیمت بازار:68تا 96میلیون تومان
رویکرد بازار: کوئیک‌دنده‌ای به واسطه ظاهر متفاوت‌تر از دیگر محصولات سایپا و قیمت پایین‌تر از کوئیک پلاس و فول، توجه خریداران را پس از تیبا و ساینا، بیشتر به‌خود جلب می‌کند.

ساینا

تفاوت تیپ‌های مختلف ساینا در نوع فرمان، کروز کنترل، محدود‌کننده سرعت، استارت دکمه‌ای، نمایشگر، سیستم پایش باد تایرها، کامپیوتر سفری و مسیریاب است.
حدود قیمت نمایندگی: 55تا 63میلیون تومان
حدود قیمت بازار: 59تا 84میلیون تومان
رویکرد بازار: ساینا،  به‌ویژه مدل دنده‌ای آن پس  از تیبا پرفروش‌ترین  محصول سایپاست.


تیبا


تفاوت تیپ‌های SL، LX، SX و EX تیبا با یکدیگر در ایربگ
 بالابر برقی، قفل مرکزی، ریموت کنترل، رینگ و آینه جانبی است
 و کامل‌ترین تیپ این خودرو EX است.
حدود قیمت نمایندگی: 43تا 46میلیون تومان 
حدود قیمت بازار: 56تا 58میلیون تومان
رویکرد بازار: تیبا پس از پراید  دومین محصول پرفروش  شرکت سایپا به شمار می‌رود

تیبا2

حدود قیمت نمایندگی: 51میلیون تومان
حدود قیمت بازار: 59میلیون تومان
رویکرد بازار: تیبا 2پس از تیبا محبوبیت زیادی
 در بازار ایران دارد.



جایگزین پراید
تا آبان‌ماه سال 97بیش از 102هزار دستگاه خودرو از خانواده تیبا به فروش رسیده‌است؛ آماری که از فروش پراید در همان بازه زمانی نیز بیشتر است و احتمال انتخاب تیبا به‌عنوان جانشین پراید را قوی‌تر می‌سازد

این خبر را به اشتراک بگذارید