سیدمحمد فخار _ خبرنگار
تا امروز 10هزار میلیارد تومان هزینه تعلل مستقیم در برنامه کاهش آلودگی هوا به تهران تحمیل شده است. این عدد جدا از 12هزار میلیارد صدمه سالانهای است که آلودگی هوا به سلامت شهروندان پایتخت وارد میکند. برنامه کاهش آلودگی هوایی که در بهمن96از سوی شهرداری تهران ارائه شد، برای نوسازی ناوگان و کاهش چشمگیر آلودگی هوا، 7500میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته بود که باید طی 4سال به تهران میرسید. این عدد براساس آخرین به روزرسانی این برنامه، 17500میلیارد تومان برای 4سال شده است. گرچه از دیر شدن دیگر گذشته اما همچنان میتوان با رأی مجلس و شورای شهر، راهی درست برای کاهش مؤثر آلودگی هوای تهران در پیش گرفت. براساس برنامه جدید، طی 4سال آسمان تهران از 55درصد ذرات معلق و 45درصد گازهای آلوده خلاص میشود. اما این برنامه به روزرسانی شده چیست؟
نوسازی اتوبوسها
در 4سال پیش رو باید تهران 8200اتوبوس داشته باشد و 4800دستگاه اتوبوس نوسازی شوند.
بودجه مورد نیاز: 5400میلیارد تومان
اثرگذاری: کاهش 9درصدی ذرات معلق
هزینه نصب فیلتر دوده روی اتوبوسهای تهران: 200میلیارد تومان بودجه
اثرگذاری: کاهش 3درصدی ذرات معلق
نوسازی کامیونها
برای جایگزینی کامیونهای فرسوده به 4710میلیارد تومان بودجه نیاز است
اثرگذاری: کاهش 13درصدی ذرات معلق
هزینه نصب فیلتر دوده روی کامیونهای تهران: 1500میلیارد تومان بودجه
اثرگذاری: کاهش 9درصدی ذرات معلق
تعویض کاتالیستهای
فرسوده تاکسی
در 4سال پیش رو باید 30هزار کاتالیست تاکسی تعویض شوند.
برای این مهم 30میلیارد تومان بودجه نیاز است
اثرگذاری: کاهش 15درصدی گازهای آلاینده
جایگزینی مینیبوس فرسوده
تهران در 4سال پیش رو به 3000مینیبوس نو نیاز دارد
بودجه مورد نیاز 301میلیارد تومان است
اثرگذاری: کاهش 2درصدی ذرات معلق
جایگزینی سواریهای کاربراتوری
باید 3میلیون سواری کاربراتوری و فرسوده در تهران اسقاط شوند.
بودجه مورد نیاز: 4294میلیارد تومان
جایگزینی موتورهای بنزینی با برقی
باید طی 4سال، 800هزار موتورسیکلت بنزینی با برقی جایگزین شوند.
بودجه مورد نیاز:3600میلیارد تومان
اثرگذاری: کاهش 10درصدی ذرات معلق و 18درصدی گازهای آلاینده
17هزار میلیارد تومان تا آسمان آبی
برآوردهای جدید شهرداری نشان میدهد با نوسازی حمل ونقل تهران نیمی از آلودگی هوای شهر حذف میشود
در همینه زمینه :