• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89306
+
-

40برند چینی‌در بازار چرخ‌خیاطی صنعتی

40برند چینی‌در بازار چرخ‌خیاطی صنعتی


مشکلات تامین قطعات و هزینه تمام‌شده بالای تولید و ارائه خدمات انواع چرخ‌خیاطی، موجب افزایش سهم شرکت‌های چینی در بازار ایران شده است. با عباس منزوی، رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت، گفت‌وگو کرده‌ایم.

چرا  برای تولید چرخ‌خیاطی صنعتی سرمایه‌گذاری نشده است؟
ساخت داخل چرخ‌های خیاطی صنعتی به‌دلیل عدم‌بازگشت سرمایه صرفه اقتصادی ندارد، چراکه سرمایه‌گذاری برای تولید چرخ‌خیاطی خانگی با کیفیت مناسب در داخل ایران نیز بازدهی لازم را ندارد و درصورتی که از معدود شرکت‌های تولید‌کننده چرخ‌خیاطی خانگی و صنعتی حمایت لازم صورت نگیرد، اینگونه کارخانه‌ها نیز سرنوشتی جز تعطیلی درآینده نه چندان دور نخواهند داشت.

چه میزان از نیاز بازار از چین تامین می‌شود؟ 
در زمینه چرخ‌های خیاطی صنعتی، صنایع ژوکی از حدود 40سال پیش بیش از 90درصد نیاز بازار را تامین می‌کرده اما اکنون به‌دلیل مشکلات تامین ارز و واردات، فقط 5درصد سهم بازار را در اختیار دارد و بقیه سهم بازار متعلق به شرکت‌های چینی است. اکنون حدود 40برند چرخ‌خیاطی صنعتی چینی در بازار کشورمان فعالیت دارند که موجب تنوع بالای قیمت و عرضه چرخ‌خیاطی صنعتی تولید این کشور در بازار شده است. قیمت پایین‌تر چرخ‌های خیاطی وارداتی چینی، کاهش قدرت خرید مردم و عرضه نشدن انواع چرخ‌های خیاطی صنعتی برندهای مشهور در ایران، موجب شده تا محصولات ارزان‌قیمت چینی 90درصد سهم بازار این نوع چرخ‌خیاطی را در اختیار بگیرند.

قطعات  این چرخ‌هاچگونه تامین می‌شود؟
با توجه به مشکلات نقل و انتقال و پرداخت نشدن ارز نیمایی برای واردات قطعات مورد نیاز چرخ‌های خیاطی، واردکنندگان برای واردات قطعات مورد نیاز اینگونه چرخ‌ها که ژاپنی اصل است، با تامین و انتقال ارز آزاد قطعات مورد نیاز شبکه تعمیرات و ارائه خدمات پس از فروش، اینگونه چرخ‌های خیاطی را با دی. اچ. ال و هر هفته20تا30کیلو گرم وارد می‌کنند و کمبودی برای قطعات این نوع چرخ‌های خیاطی نداریم. همچنین بخشی از قطعات مورد نیاز از طریق پاکستان و افغانستان تامین می‌شود اما اینگونه قطعات از کیفیت لازم برخوردار نیستند. با وجود این مشکلی برای تعمیرات انواع چرخ‌خیاطی نداریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید