![شهردار تهران: قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده است](/img/newspaper_pages/1398/09%20AZAR/10/rooye/302.jpg)
شهردار تهران: قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده است
2تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و شهرداری تهران به امضا رسید
![شهردار تهران: قانون هوای پاک وظیفه دستگاهها را مشخص کرده است](/img/newspaper_pages/1398/09%20AZAR/10/rooye/302.jpg)
در سال 1396قانون هوای پاک در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در آن وظایف هریک از دستگاهها مشخص شد اما بسیاری از این دستگاهها به سهم خود در این زمینه عمل نمیکنند. از سوی دیگر شهرداری تهران برای مقابله با مشکلات ناشی از آلودگی هوا به استفاده از فناوریهای نوین روی آورده است تا بتواند با استفاده از توان و ایدههای داخلی، بخشی از معضلات ترافیک و دودزایی خودروها را کاهش دهد.
شهردار تهران در حاشیه مراسم امضای 2تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و شهرداری تهران که با حضور «سورنا ستاری» معاون رئیسجمهور در ساختمان اصلی شهرداری تهران برگزار شد، گفت: دستگاههای حاکمیتی و اجرایی زیادی هستند که باید به ماموریتهایشان در زمینه آلودگی هوا عمل کنند. قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاهها را با جزئیات مشخص کرده است.
به گزارش همشهری،«پیروز حناچی» افزود: یکی از محورهای مهم این تفاهمنامه موضوع مطالعه برای ایجاد مرکز نوآوری خودروهای پیشرفته است که در 3 زمینه موتورهای هوشمند، خودروهای سواری و اتوبوسهای برقی موضوعیت دارد. البته توافق دیگری نیز حدود ۵ماه پیش درمورد مترو صورت گرفت. او تأکید کرد: تمرکز بخشی از این تفاهمنامه، بر تشویق دارندگان این وسایل نقلیه به دوگانهسوز یا برقی کردن موتورها استوار است. باید بدانیم ١٠درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورهای دوچرخ کاربراتوری است که حداقل 3میلیون دستگاه از آنها در سطح شهر تردد میکنند و کنترل زیادی روی آنها نداریم.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگر این تفاهمنامه مربوط به مطالعه برای توسعه مراکز نوآوری است که همزمان با ارائه لایحهای از طرف شهرداری به شورایشهر این موضوع در حال پیگیری است.
حناچی گفت: واقعیت این است که ساماندهی و رسیدگی به مشکل موتورهای دوچرخ کاربراتوری هم از منظر رعایت حقوق باقی شهروندان و هم از منظر رعایت حقوق موتورسواران حائز اهمیت است. آلودگیای که بسیاری از این موتورها تولید میکنند بهاندازه چندین خودروی یورو ۵ است. از طرف دیگر باید برای کسر بزرگی از آنها که موتور کار محسوب میشوند، به یک سامانه جایگزین برسیم تا توانایی پیمایش دستکم ٨٠کیلومتر در روز را داشته باشد. نکته اصلی که باید درمورد بومیسازی این صنعت درنظر داشته باشیم، قابلتوسعه و قابلتجاریشدن آن است. درمورد خودرو و اتوبوسهای برقی نیز چنین فعالیتهایی را انجام میدهیم. شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره افزایش کرایه تاکسیها درپی افزایش نرخ بنزین تأکید کرد: هیچ خبری درخصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی نداریم و قرار هم نیست هیچ خبری در این خصوص داشته باشیم. حناچی در ادامه به آلودگی هوای تهران پرداخت و تصریح کرد: در کنار آلودگی موتورهای کاربراتوری ۴٠درصد آلودگی هوای شهر مربوط بهخودروهای شخصی است، کمااینکه تعطیلی امروز(شنبه) مدارس و آموزش عالی بهخاطر کاهش تردد همین خودروهای شخصی است. از سوی دیگر ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود حالا بهطور کامل تبدیل به قطارهای مترو شدند. ضمن اینکه، متروی تهران برای آنکه بتواند ٧میلیون مسافر را جابهجا کند به حدود ٢هزار واگن نیاز دارد.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تأکید بر اینکه شهرداری تنها یکی از دستگاههای مسئول در زمینه آلودگی هواست، تصریح کرد: اگر بخواهیم به درصد تبدیل کنیم، میبینیم که وظیفه شهرداری در این موضوع بیشتر از ١٠ تا ١۵ درصد نیست؛ با وجود این ما تمام تلاشمان را برای بهبود هوای شهر بهکار میبریم چرا که سلامت شهروندان بههیچوجه شوخیبردار نیست.
او با اشاره به مصوبه شورایعالی ترافیک مبنی بر عدمبرگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بینالمللی تهران گفت: آخرین مصوبه این شورا مربوط به 2 تا 3 هفته پیش است که دستور وزیر محترم کشور در آن صادر شد؛ بنابراین برنامه نمایشگاهها برای سال آینده باید بررسی شود.
توسعه استارتاپها
سورنا ستاری، معاون علمیوفناوری رئیسجمهور
شهرداری بهجای آنکه بهدنبال منابع سنتی برای توسعه خود و بهبود شهر باشد، میتواند بخش زیادی از این منابع را از محل توسعه استارتاپها به دست آورد که این اقدام برای شهر تهران نیز میتواند منبع جدید درآمدی محسوب شود. بهنظرمان تهران پتانسیلهای زیادی برای مطرح شدن بهعنوان یک شهر هوشمند را دارد. هر چند که هماکنون نیز براساس گزارش شاخصهای جهانی نوآوری (Gii) تهران در میان ۵۰ شهر برتر فناور جهان جای دارد.
توسعه این نواحی بهخصوص در اطراف دانشگاهها جدی است و این مسئله سبب میشود بخش خصوصی نیز در بافت فرسوده سرمایهگذاری کند؛ نمونه آن را در اطراف دانشگاه صنعتی شریف میبینیم که کارخانه نوآوری آزادی با حضور ۳۵۰۰ جوان فعالیت میکند.
شهرداری تهران همواره به توسعه حوزه فناوری کمک کرده است. این تفاهمنامه سبب میشود که برنامهریزی دقیقی درخصوص توسعه نواحی نوآوری در تهران داشته باشیم. کمتر شهری را به مانند تهران داریم که چنین پتانسیلی برای توسعه نوآوری و هوشمندسازی داشته باشد.