• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89107
+
-

اصرار به چینی‌ها برای سفر به ایران

اصرار به چینی‌ها برای سفر به ایران

محمد باریکانی _ خبر‌نگار

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به همراه هیأتی از تورگردان‌های ایرانی به چین سفر کرده است، تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن چینی‌ها برای سفر به ایران انجام داده و آنطور که وزارت میراث‌فرهنگی و خبرگزاری‌ها از برنامه‌های او در چین خبر داده‌اند پیداست که چینی‌ها در هر دیدار و سخنرانی، اصرار مونسان را برای ترغیب آنها برای سفر به ایران شنیده‌اند.

علی‌اصغر مونسان در حالی به اجلاس تمدن‌های کهن در چین دعوت شده است که نمایندگان 37شرکت خدمات مسافرتی ایرانی برای مذاکره جذب گردشگر با 80شرکت چینی او را در این سفر همراهی کردند.
از آنچه از دیدارهای مونسان و سخنرانی‌های او و معاون گردشگری‌اش از سفر به چین به گوش رسیده است، مونسان وعده‌های جالبی به چینی‌ها داده است. او به آنها گفته است ایران زیرساخت‌های خوبی برای گردشگران چینی دارد. آنها می‌توانند غذاهای مورد علاقه چینی‌ها را در ایران تهیه کنند، راهنمایان گردشگری به زبان چینی در حال آموزش هستند و.... اصرار‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران به طرف‌های چینی برای سفر به ایران تا آنجا پیش رفته است که حتی علی‌اصغر مونسان از چینی‌ها خواسته است تعطیلات سال نو چینی را در ایران بگذرانند.

او به موضوع لغو روادید ایران برای چینی‌ها اشاره کرده و به‌گونه‌ای سخن گفته است که چینی‌ها احساس کنند ایران فرش قرمز خود را برای ورود گردشگران چینی‌ پهن کرده است و حالا نوبت سفر انبوه چینی‌ها به ایران است.
کشور چین سالانه 150میلیون گردشگر به جهان اعزام می‌کند که سهم ایران از این تعداد تنها از سال گذشته تاکنون 70هزار گردشگر است. با این حال علی‌اصغر مونسان در حاشیه دیدارهای خود با طرف‌های چینی از آنها خواسته است به ایران سفر کنند. او حتی گفته است رقم 70هزار گردشگر چینی برای ایران بسیار کم است و این رقم می‌تواند به 2میلیون گردشگر چینی در سال افزایش پیدا کند.
در حاشیه دیدارهای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران در چین، ایسنا اطلاع داده است که نمایندگان 37شرکت ایرانی که برای مذاکرات دو جانبه با هدف عقد معاهدات تجاری با شرکت‌های چینی به آن کشور سفر کرده‌اند تنها 5دقیقه فرصت مذاکره برای همکاری‌های دوجانبه یافته‌اند. برخی تورگردان‌ها در ارزیابی خود از شرکت‌های چینی طرف مذاکره گفته‌اند که آنها شرکت‌های قوی نبوده‌اند و انتظاری که همراهان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با توجه به پرداخت هزینه این سفر از شرکت‌های چینی داشته‌اند برآورده نشده است.
بدین‌ترتیب مشخص نیست حضور هیأت همراه وزیر میراث‌فرهنگی در چین تا چه اندازه به اجرایی شدن مذاکرات 5دقیقه‌ای برای جذب گردشگران بیشتر از چین که هدفگذاری سالانه 2میلیون گردشگر در ایران را دارد به نتیجه برسد.
اما علی‌اصغر مونسان در اجلاس تمدن‌های کهن در چین که با حضور مقامات ارشد 9کشور جهان شامل ایران، عراق، چین، پرو، ایتالیا، یونان، مصر، ارمنستان و هند در شهر پکن برگزار شده است، پیشنهاد کرد که روز جهانی «تمدن‌های باستانی» به همراه برگزاری جشن سالانه به این مناسبت نامگذاری شود.
مونسان گفت: تأثیر و اهمیت تمدن‌های باستان بر جهان مدرن به اندازه‌ای است که معتقدم باید یک روز به‌عنوان روز جهانی تمدن‌های باستان، هر ساله جشن گرفته شود. چون این نامگذاری باعث افزایش نمود مجمع و پررنگ شدن اهمیت و ارزش‌های مشترک تمدن‌های کهن می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آخرین پیشنهاد من برپایی نمایشگاهی است که جنبه‌های مختلف تمدن‌های ما ازجمله باستان‌شناسی، موسیقی، معماری، صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و داشته‌های گردشگری را به تصویر بکشد و هرساله در یک کشور عضو برگزار شود. او با اشاره به نقش چین در مجمع تمدن‌های کهن گفت: چین اراده خود را برای توسعه منطقه‌ای چند کشوری از طریق ابتکار یک جاده - یک پهنه، که هدف از آن ایجاد یک همکاری برد - برد برای همه کشورهای عضو است، ثابت کرده‌است. 

   چینی‌ها  و آینده گردشگری ایران

چین مهم‌ترین منبع تامین گردشگر در جهان است. در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۱۵۰ میلیون چینی به خارج از مرزهای این کشور سفر کردند. وزارت فرهنگ و گردشگری چین براساس آنچه ایرنا از پکن مخابره کرده است، پیش‌بینی کرد با تداوم رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای سالانه شخصی، آمار سفر شهروندان این کشور به خارج از چین تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۷۸ میلیون نفر در سال برسد. همچنین تخمین زده شده این گردشگران در مجموع حدود ۱.۲ تریلیون «یوان» هزینه کنند. براساس این گزارش، ایران از سال ۲۰۱۱ به فهرست مقاصد گردشگری چین وارد شد و از سال ۱۳۹۵ نیز سیاست‌ جذب گردشگران چینی را در دستور کار قرار داد. در این راستا هیأت وزیران اوایل تیرماه سال ۱۳۹۸ مصوبه لغو یکطرفه روادید با چین را صادر کرد و از ۲۵ تیرماه به اجرا در آمد. براساس این مصوبه چینی‌ها به‌مدت ۲۱ روز بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند. سال گذشته میلادی ۵۲ هزار و ۸۰۰ گردشگر از چین به ایران سفر کردند. پیش‌بینی تهران این است که با لغو روادید شمار این گردشگران به‌سرعت افزایش یافته و در آینده‌ای نه چندان دور به یک میلیون نفر برسد و سفر «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران نیز با این هدف انجام شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید