• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88868
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NkkVv
+
-

پاسخ بله به خواستگاران سهمیه اضافی

بنزین خودروهای عمومی شارژ شد

افزایش سهمیه یا پرداخت نقدی؟ این اصلی‌ترین چالش بین خواستگاران جدید بنزین اضافه با مسئولان است. رانندگان خودروهای فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی می‌گویند: بنزین بیشتری بدهید تا کرایه‌ها را افزایش ندهیم، گزینه دولتی‌ها اما پرداخت اعتبار برای خرید بنزین براساس میزان پیمایش است. رانندگان خودروهای وانت و سواری فعال در بخش حمل‌ونقل عمومی این نگرانی را دارند که با اختصاص اعتبار برای خرید بنزین براساس الگوی پیمایش، میزان کمک دولت به آنها برای گران نکردن کرایه‌هایشان هر‌ماه تغییر کند و به همین علت طرفدار سهمیه ثابت بنزین هستند. دولت اما بر این باور است که اختصاص سهمیه ثابت بنزین به‌خودروهای عمومی بدون درنظر گرفتن الگوی پیمایش ممکن است باعث ایجاد فساد و فروش بنزین مازاد توسط برخی خودروهای عمومی غیرفعال و کم فعال شود.

محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار از واریز سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: با جمع‌آوری اطلاعات آژانس‌های تلفنی، سهمیه آنها هم واریز خواهد شد و سهمیه پیک‌های موتوری از ۱۰ لیتر به ۲۵لیتر افزایش یافته است. او با اشاره به اینکه هر چقدر زمان ارائه سهمیه‌های درنظر گرفته شده برای اقشار مختلف با تأخیر انجام شود، باعث افزایش قیمت غیرمتعارف خواهد شد، گفت: مصوبات ستاد تنظیم بازار لازم الاجراست و ستاد به‌دنبال اجرایی شدن سریع مصوبات خود در تعامل با دیگر دستگاه‌هاست.

کلامی با اشاره به اینکه سهمیه بنزین آژانس‌های اینترنتی دیروز به کارت‌های سوخت آنها واریز شد، گفت: اتحادیه آژانس‌های تلفنی به سازمان‌های استانی صنعت و معدن و اتاق‌های اصناف مراجعه و فهرست خودروهای تحت پوشش را به مرکز ارسال کنند تا وزارت کشور و وزارت نفت نسبت به واریز سهمیه سوخت آنها اقدام کنند.
او با بیان اینکه تاکنون اطلاعات ۲میلیون وانت بار شناسایی شده است، اعلام کرد: سهمیه اختصاصی برای این تعداد از وانت بارها به‌زودی واریز خواهد شد و ما فرض را بر این می‌گذاریم که این تعداد محق به دریافت سهمیه هستند و پس از تکمیل اطلاعات خود از وانت بارهایی که محق به دریافت سهمیه نیستند، سهمیه اختصاص یافته حذف خواهد شد.
همزمان رئیس کارگروه اتحادیه‌های حمل‌ونقل هم از افزایش سهمیه بنزین خودروهای نیسان به ۸۰۰ و ون به ۶۰۰ لیتر خبر داد و گفت: هفته آینده در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با وانت‌ بارها جلسه خواهیم داشت. حسین زندی افزود: برای هر وانت روزانه 30لیتر بنزین درنظر گرفته‌ایم تا فشاری به آنها وارد نشود، اما رانندگان می‌گویند: لوازم یدکی، لاستیک و سایر اقلام خودروها گران شده، امیدواریم افزایش قیمت اقلام با شیب ملایم صورت بگیرد.

   تکذیب رشد مصرف بنزین

یک روز پس از ادعای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور مبنی بر رشد مصرف بنزین با اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت این فرآورده نفتی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادعای این مقام نظامی را رد کرد و گفت: میزان مصرف بنزین 19میلیون لیتر کمتر شده است نه بیشتر. به گزارش همشهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفته بود با اصلاح قیمت بنزین، ۱۱میلیون لیتر به مصرف بنزین کشور اضافه شده‌ و از روزی ۹۴میلیون‌ لیتر به ۱۰۵میلیون‌ لیتر رسیده است. دیروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این ادعا را تکذیب کرد و گفت: مصرف بنزین در سوم آذر در مقایسه با ۲۳ آبان و روز پیش از سهمیه‌بندی، ۱۹میلیون لیتر کاهش را نشان می‌دهد. به این ترتیب میانگین مصرف روزانه بنزین از 98میلیون لیتر در قبل از اجرای طرح جدید بنزینی به روزی 79میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید