• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88748
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mZZDR
+
-

خط و نشان هنگ‌کنگ برای چین

پیروزی قاطعانه نمایندگان هوادار دمکراسی در انتخابات شوراهای منطقه‌ای، پیام روشن مردم هنگ‌کنگ علیه نفوذ چین در این منطقه است

آسیا
خط و نشان هنگ‌کنگ برای چین


گروه‌های طرفدار دمکراسی، با پیروزی چشمگیر در انتخابات شوراهای منطقه‌ای در هنگ‌کنگ، پیام روشنی برای چین فرستادند و فشارها بر فرماندار این منطقه خودمختار برای نرمش در برابر معترضان را افزایش دادند.
به گزارش بی‌بی‌سی، در پی انتخابات یکشنبه، نمایندگان هوادار دمکراسی در 17منطقه از 18منطقه هنگ‌کنگ به پیروزی رسیدند. این انتخابات که نخستین انتخابات از زمان شروع اعتراض‌های مردمی در این منطقه خودمختار از حدود 6‌ماه پیش است، شاهد حضور گسترده مردم بود و رکورد مشارکت 71درصدی در آن ثبت شد.
چین امیدوار بود بخش خاموش جامعه هنگ‌کنگ که در اعتراض‌های هفته به هفته در 6‌ماه اخیر به خیابان‌ها نیامده است، با حمایت از نیروهای طرفدار پکن در این انتخابات، این نظریه را تقویت کند که معترضان هنگ‌کنگی، بخش کوچک اما افراطی این جامعه به شمار می‌رود. با این حال، پیروزی بزرگ هواداران دمکراسی، نه‌تنها نشانه‌ای از نارضایتی عمیق تمام جامعه هنگ‌کنگ از افزایش نفوذ چین به شمار می‌رود که فشار بر کری‌لام فرماندار این منطقه را هم برای شنیدن صدای اعتراض‌ها افزایش داده است.
برکناری کری‌لام، یکی از خواسته‌های اصلی معترضان هنگ‌کنگی در ماه‌های اخیر بوده است. اعتراض‌ها در ابتدا علیه تصویب قانون استرداد مجرمان به چین بود، اما بعدها جنبه‌های بیشتری گرفت و به جنبشی علیه نفوذ چین تبدیل شد. فرماندار هنگ‌کنگ که از حمایت مطلق پکن برخوردار است، بعد از اعلام نتایج این انتخابات، در بیانه‌ای، اعلام کرد که دولت به نتایج انتخابات احترام می‌گذارد. او در این بیانیه گفته است: «بسیاری معتقدند نتایج انتخابات، ‌بازتابی از نارضایتی مردم از وضع موجود و مشکلات عمیق در جامعه است. دولت باید فروتنانه به‌نظرات اعضای جامعه گوش دهد.» این انتخابات، در حوزه‌های خاصی شاهد شکست سنگین افراد شناخته‌شده طرفدار پکن بود. این پیروزی‌ها، با فریادهای سرخوشانه هواداران نماینده پیروز همراه بود و فریادهای آنها، بامداد دوشنبه در هنگ‌کنگ به گوش می‌رسید. بسیاری از آنها، شعار معروف «هنگ‌کنگ را آزادکنید؛ همین حالا انقلاب کنید» را که از 6ماه گذشته مورد استفاده معترضان بوده را سر دادند. تصاویر و ویدئوهای زیادی از شادی و پایکوبی مردم بعد از اعلام نتایج انتخابات در اطراف حوزه‌های شمارش آرا و همینطور مرکز شهر هنگ‌کنگ منتشر شده است. رجینا ایپ، عضو شورای مشورتی دولت هنگ کنگ و رئیس سابق سازمان امنیت هنگ‌کنگ درباره نتایج انتخابات به رویترز گفته است: «به‌صورت کلی فکر می‌کنم که نتایج به خوبی این واقعیت را بازگو می‌کنند که مردم به‌شدت از دولت ناراضی هستند.» بر خلاف یکشنبه‌های پیش، روز برگزاری انتخابات عاری از هرگونه خشونت و درگیری بین معترضان و پلیس بود و مردم چندین ساعت در صف‌های طولانی منتظر ماندند تا رأی بدهند. استقبال مردم از این انتخابات، در هنگ‌کنگ بی‌سابقه بوده و تقریبا نیمی از جمعیت 7.4میلیون نفری هنگ‌کنگ برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند. مشارکت مردمی در روز برگزاری انتخابات هم بسیار بالا بود و حدود 2.94میلیون نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و مشارکت بی‌سابقه 71درصدی را ثبت کردند. در انتخابات قبل که 4سال پیش برگزار شد، تنها 1.4میلیون نفر رأی داده بودند. نامزدهای هوادار دمکراسی نزدیک به 60درصد آرای نهایی را به‌خود اختصاص دادند. آنها برنده 347کرسی از 452کرسی موجود در انتخابات شدند. در مقابل، هواداران پکن تنها برنده 60کرسی شدند؛ درحالی‌که نمایندگان مستقل که بیشتر آنها هواداران دمکراسی هستند، 45کرسی را کسب کردند. در انتخابات 4سال پیش، نمایندگان هوادار پکن 292کرسی، نمایندگان هوادار دمکراسی 116و نمایندگان مستقل 23کرسی را کسب کرده بودند.

راهی برای مقابله با چین 
شوراهای منطقه‌ای هنگ‌کنگ قدرت سیاسی و اجرایی بسیار کمی دارند و تنها در مواردی مانند جمع‌آوری و بازیافت زباله و بهداشت عمومی قدرت دارند و معمولا استقبال زیادی از این انتخابات نمی‌شود. با این حال، انتخابات یکشنبه از چشم معترضان، نه‌تنها راهی برای رساندن صدای اعتراض خود به چین که به نوعی همه‌پرسی درباره کری‌لام فرماندار مورد حمایت پکن به شمار می‌رفت. علاوه بر این، با به‌دست آوردن اکثریت مطلق، هواداران دمکراسی حالا این شانس را دارند که در سرنوشت فرماندار هم تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. براساس قانون، 117عضو از کمیته 1200نفری انتخاب فرماندار هنگ‌کنگ از همین شوراهای محلی انتخاب  و بعد توسط چین منصوب می‌شود. با توجه به پیروزی قاطع هواداران دمکراسی، می‌توان گفت که همه این 117کرسی به نمایندگان آنها خواهد رسید. تصمیم درباره فرماندار بعدی هنگ‌کنگ، در سال 2022گرفته خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید