• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88744
+
-

آیا رتبه‌بندی معلمان یک وعده تو خالی است؟


فهیمه طباطبایی ـ خبرنگار

هیأت دولت بعد از حدود 3سال مسکوت نگه‌داشتن «طرح رتبه‌بندی معلمان» و زیر بار نرفتن اجرای آن، روز یکشنبه جزئیات این طرح را تصویب کرد تا شاید در این روزها، حداقل کام معلمان شیرین شود. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره جزئیات این طرح به ایسنا گفته: « طبق این طرح معلمان در رتبه‌های پنجگانه قرار می‌گیرند. رتبه یک، معلمان بعد از 2سال خدمت، رتبه2 بعد‌از 6سال خدمت، رتبه3 بعد از ۱۲سال خدمت، رتبه4 بعد از ۱۸سال خدمت و رتبه5 بعد از ۲۴سال خدمت را در برمی‌گیرد. بر‌این‌اساس کسانی که در رتبه یک قرار می‌گیرند، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومان افزایش دریافتی خواهند داشت. متوسط دریافتی نیز حدود ۴۲۰هزار تومان است.»
طبق گفته وزیر آموزش و پرورش حدود 720هزار نفر از آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پیش‌دبستانی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران مدارس و مشاوران آموزشی مشمول این طرح می‌شوند و 2هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای آن درنظر گرفته شده است. حاجی‌میرزایی این را هم گفته که معلمان ابتدایی نیز چون 5روز تمام‌وقت خدمت می‌کنند ۱۰درصد بیش‌از سایر معلمان افزایش حقوق در رتبه‌بندی خواهند داشت. همچنین زمان اعمال این افزایش‌ها از اول مهر۹8 است، اما تعیین رتبه معلمان در هیأت‌های ممیزی ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد. هرزمانی که رتبه‌ها مشخص شد پرداخت‌ها را از اول مهر اعمال و معوقه‌ها را هم می‌پردازیم.» اما کارشناسان آموزشی و برخی معلمان نسبت به اجرای تمام و کمال این طرح خوش‌بین نیستند. آنها معتقدند که شرایط اقتصادی دولت بعد از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا و اروپا به‌گونه‌ای است که توانایی اجرای این طرح را ندارد و ممکن است این مصوبه در حد یک وعده شیرین باقی بماند.
البته این بدبینی معلمان و کارشناسان آموزشی چندان هم اشتباه نیست. چراکه این طرح در سال1394 و در دوره وزارت علی‌اصغر فانی با 1300میلیارد تومان اجرا شد ولی به‌دلیل کمبود بودجه برای سال‌های بعد لغو شد و دولت زیر بار هزینه‌های آن نرفت و حالا در این شرایط سخت‌ اقتصادی این رقم به 2هزار میلیارد رسیده و اجرای آن را مشکل‌تر می‌کند. برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند، مصوبه اخیر دولت ربطی به طرح رتبه‌بندی معلمان ندارد و شبیه یک نوع افزایش حقوق است. رضا نهضت، کارشناس مسائل آموزشی در این‌باره به مهر گفته است: «اصل طرح رتبه‌بندی که مطرح شد به ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد ولی سال۹۴، 3هزار میلیاردتومان برای فاز اول تخصیص یافت و امسال هم ۲هزار میلیارد تومان؛ و این طرحی است که در واقع از دهه۸۰  وعده اجرای آن را می‌دادند.» او این را هم گفته که: «اصل رتبه‌بندی هدفش بالابردن کیفیت بود. اینکه معلمی‌که رتبه بالاتری می‌گیرد و حقوقش افزایش پیدا می‌کند، کیفیت کارش نیز ارتقا پیدا کند اما الان در واقع این طرح رتبه‌بندی نیست که اجرا می‌شود بلکه فاز دوم همان بحث افزایش حقوقی است که در زمان وزارت آقای فانی با همین عنوان رتبه‌بندی قرار بود اجرا شود.»  با تمام این تفاسیر، مصوبه «رتبه‌بندی معلمان» قرار است به‌زودی در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود و رقم‌هایی به حقوق معلمان اضافه کنند. طرحی که یکی از خواسته‌های مستمر معلمان در سال‌های گذشته بود و بارها در اعتراضات خود خواهان اجرای درست و واقعی آن شده بودند و حالا باید ببینیم دولت از پس اجرای آن برخواهد آمد یا نه؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید