• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 آذر 1398
کد مطلب : 88576
+
-

آخرین استیضاح

وزیر جهادکشاورزی سه‌شنبه استیضاح می‌شود

مجلس
آخرین استیضاح


اگر مسئله سهمیه‌بندی بنزین و طرح معیشتی دولت تا اسفند سال‌جاری یکی از وزیران اقتصادی را به تیغ استیضاح نسپرد، شاید استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، آخرین استیضاحی باشد که مجلس دهم انجام می‌دهد.
 دوشنبه، چهارم آذر اگر 38نماینده‌ای که پیگیر استیضاح محمود حجتی هستند امضاهای خود را پس نگیرند، استیضاح در مجلس انجام می‌شود و 6 روز بعد ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم آغاز می‌شود؛ شاید با همین آخرین استیضاح، جمعی از نمایندگان، اعتباری برای خود تا انتخابات اسفند دست و پا کنند. استیضاح محمود حجتی البته اتفاق جدیدی در مجلس یازدهم نیست. 
او اسفند 2 سال پیش یک‌بار برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد، حجتی در آن زمان با 117رأیی که از مجلس گرفت دوباره به وزارتخانه برگشت، اما آن رأی در آن زمان آنقدری متزلزل بود که حالا بتوان گفت در استیضاح دوم زیر پای وزیر جهاد کشاورزی سست است و امکان خداحافظی‌اش با وزارت جهاد کشاورزی بیشتر از گذشته است. 
او در همان روزی که طرح استیضاحش از تریبون هیأت‌رئیسه مجلس اعلام‌ وصول شد، برای پاسخ به سؤالات برخی نمایندگان به بهارستان رفته بود؛‌ اگرچه حجتی در آن جلسه توانست مجلس را قانع کند و بدون دریافت کارت زرد از بهارستان بیرون بیاید، اما بررسی رفتار مجلس در آخرین استیضاحی که برای یکی از وزیران دولت دست و پا کرده بود، نشان می‌دهد این مجلس در سکوت وزیر می‌اندازد. استیضاح‌های این مجلس شباهتی به همه استیضاح‌هایی که در مجالس گذشته با هیاهو و لابی و رایزنی همراه بود، ندارد. 
منتقدان همیشگی دولت در مجلس برخلاف رویه معمولشان، در ماجرای استیضاح وزیران طور دیگری رفتار می‌کنند؛ در سکوت استیضاح را کلید می‌زنند و به دور از هیجان به وزیر رأی منفی می‌دهند. عین همان رفتاری که 4شهریور سال گذشته با مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد داشتند؛ شرایط آن استیضاح هم مثل استیضاح وزیر کشاورزی بود، یکی از سردترین استیضاح‌های تاریخ ادوار مجلس بود که انجام شد و نهایتا وزیر هم افتاد.
«عدم‌اجرای قوانین برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بودجه سنواتی و قوانین دیگر ازجمله قانون بهره‌وری کشاورزی»، «عدم‌اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی ازجمله خرید تضمینی گندم»، ‌«عدم‌برخورد با مدیران متخلف که در مجموعه آنها تخلفات عمده مالی صورت گرفته است ولی در پست‌ها و مسئولیت‌های مهم‌تری به‌کار گرفته شده‌اند»، «تخلفات گسترده در واردات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار و ضایع شدن و حیف و میل بیت‌المال و پاسخگو نبودن در قبال قانون انتزاع»، ‌«عدم‌توانایی در تامین مایحتاج و کالاهای اساسی ازجمله گوشت، شکر، تخم‌مرغ و... و ناتوانی در مهار قیمت کالاهای اساسی»، ‌«انحصار شدید در واردات و صادرات محصولات کشاورزی» ازجمله محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی است. به گفته اکبر رنجبرزاده، عضو هیأت رئیسه مجلس، جلسه استیضاح روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید