• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88109
+
-

برف راه 1000 روستا را بست

آب و هوا
برف راه 1000 روستا را بست

مریم سرخوش  _ خبرنگار

  بارش برف که از اوایل هفته جاری آغاز شده، در روزهای اخیر موجب مسدود شدن راه‌های روستایی در برخی استان‌های کشور شد؛ بارشی که، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و با کاهش 7 تا 12 درجه‌ای دمای هوا همراه شد. بر اساس اطلاعیه هواشناسی کشور، در استان‌های مرکزی، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، زنجان، سمنان، کردستان، فارس، گلستان، همدان و یزد بارش برف و در دیگر استان‌ها هم بارش باران تداوم خواهد داشت و ضروری است تا هموطنان هشدار و توصیه پلیس راهور را جدی بگیرند.

بازگشایی راه‌های روستایی اصفهان؛ به زودی 
در استان اصفهان بارش برف موجب مسدود شدن راه 17روستای شهرستان فریدن و 42 روستای شهرستان بوئین میاندشت شد. سعید محمدخانی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوئین میاندشت، با اشاره به این‌که بارش برف در این شهرستان به بیش از 20 سانتی‌متر رسیده است از نمک‌پاشی و برف‌روبی این راه‌های روستایی با 5 دستگاه خبر داد و گفت: تردد در این مسیرها فقط با استفاده از زنجیر چرخ امکان‌پذیر است. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به بارش سنگین برف و رسیدن ارتفاع آن به 50 سامتی‌متر در منطقه فریدن عنوان کرد: بر اثر این بارش‌ها در منطقه پشت کوه دوم فریدن راه روستایی تعدادی از روستاها بسته شد و تیم‌های راهداری مشغول بازگشایی این مسیرها هستند. 
منصور شیشه‌فروش با اشاره به تداوم بارش برف در برخی شهرهای استان اصفهان از جمله شهرستان فریدن بیان کرد: با توجه به فعالیت 102 تیم عملیات راهداری و استقرار 550 ماشین‌آلات و 700 نیروی عملیاتی در 41 راهداری استان اقدامات بازگشایی مسیرهای مسدودشده به سرعت انجام می‌شود. بر این اساس، 4 تیم برف‌روبی هم در منطقه کلوسه و حیران مستقرند و بازگشایی راه‌های روستایی فریدن و بوئین میاندشت هم تا فردا تمام خواهد شد. هر چند تا پایان امروز بارش برف ادامه خواهد داشت و، بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا روز جمعه هم تداوم هوای سرد و یخبندان را خواهیم داشت. 

  راه 240 روستای الیگودرز باز شد 
در لرستان هم بارش برف موجب مسدود شدن راه ارتباطی 240روستا در 2 بخش زز و ماهرو و ذلقی شهرستان الیگودرز شد. بارش‌هایی که برق روستاهای این منطقه را قطع کرد و، به گفته فرماندار الیگودرز، با توجه به حضور نیروهای راهداری در منطقه، بخشی از این مسیرها بازگشایی و بخشی دیگر هم تا امروز برف‌روبی خواهند شد. حمید کشکولی می‌افزاید: محورهای اصلی الیگودرز باز است، اما تردد در آنها به‌کندی انجام می‌شود.
البته عباس شرفی، مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای لرستان، در گفت‌وگو با همشهری از بازگشایی این مسیرها خبر داد و گفت: بارش برف در برخی مناطق همچنان ادامه دارد اما موجب متوقف شدن تردد نشده است. با توجه به اعلام سازمان هواشناسی، احتمال بسته شدن دوباره برخی از این مسیرها وجود دارد اما با توجه به استقرار دستگاه‌های برف‌روب و نمک‌پاش در مسیرهای مشخص‌شده بلافاصله اقدامات بازگشایی انجام خواهد شد. 

۲۲۳ روستای کوهرنگ پشت برف 
فرماندار کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری هم از قطع شدن راه ارتباط ۲۲۳ روستا و گردنه عسل‌کشان در این شهرستان بر اثر بارش برف خبر داد و گفت: گروه‌های راهداری در حال بازگشایی محورهای مسدود شده هستند.  هوشنگ مصطفوی با تاکید بر این‌که تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان فقط با زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی امکان‌پذیر است، عنوان کرد: به مسافرانی که قصد سفر به این مناطق را دارند، توصیه می‌کنیم لباس گرم، مواد غذایی و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.
مصطفوی با اشاره به بارش بیش از 70سانتی‌متری برف در گردنه چری و ۴۰ سانتی‌متر در شهر چلگرد بیان کرد: بیش از 80 درصد روستاهای شهرستان کوهرنگ که در جاده‌های فرعی واقع شده‌اند به دلیل بارش سنگین برف و نبود امکانات لازم برای برف‌روبی نیمه‌مسدود هستند، ولی نیروهای راهداری در تلاشند تا همه محورهای شهرستان به‌خصوص جاده‌های روستایی را بازگشایی کنند.
این مسئول به قطع ارتباط دهستان موگویی با مرکز شهرستان هم اشاره کرد و گفت: هر سال با نخستین بارش برف این محور ارتباطی قطع می‌شود که برای رفاه حال مردم روستایی ساکن در این مناطق نفت، مایحتاج ضروری و مواد غذایی ارسال و ذخیره شده است. همچنین گزارشی از قطع برق روستاهای شهرستان کوهرنگ گزارش نشده است.
این مسئول افزود: گردنه عسل‌کشان در منطقه بازفت هم در حالی مسدود شده است که این گردنه و محور ارتباطی منتهی به روستای سرآقاسی، سال گذشته هم به سبب بارش‌های قابل توجه برف زمستان مسدود شده بود و خرداد امسال بازگشایی شد، اما بارش‌های دیروز مجددا این مسیر را مسدود کرد. 

بازگشایی ۵۰۰ راه روستایی برف‌گیر مازندران
۵۰۰ راه روستایی مازندران نیز که بر اثر بارش برف چند روز گذشته بسته شده بود با تلاش راهداران بازگشایی شد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران با اعلام این مطلب اظهار کرد: بارش‌ها با شدت کمتر ادامه دارد و عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی در جاده‌های برف‌گیر اصلی و فرعی روستایی همچنان در حال انجام است.
عباسعلی نجفی عنوان کرد: بسیاری از محور‌های روستایی در ارتفاعات استان از رامسر تا گلوگاه از جمله راه دسترسی به 500 روستای مسدود‌شده با تلاش راهداران مسیر بازگشایی شده است. اما به رانندگان توصیه می‌کنیم برای تردد در این مسیرها حتما زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند. 

    توصیه‌های پلیس راهور 

سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، به رانندگان وسایل نقلیه در خصوص رانندگی در شرایط بارندگی توصیه کرد: با آغاز فصل سرما و شروع یخبندان، ممکن است در رانندگی دچار حوادث و خطراتی شوید که با پیش‌بینی‌های لازم و احتیاط بیشتر می‌توانید مانع بروز حوادث ناگوار شوید.
 وی افزود: رعایت فاصله طولی در شرایط بارندگی متفاوت از رانندگی در شرایط عادی و جاده خشک است. برای مثال در جاده برفی فاصله طولی خودروها به میزان سرعت بستگی دارد و به ازای هر 15 کیلومتر سرعت، به اندازه 3 خودرو با خودرو مقابل فاصله داشته باشید. 
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید